[Interview] Laura Hamer oprichter Digital Masters

[Interview] Laura Hamer oprichter Digital Masters
  • B2b
  • 23 mei 2016 @ 10:20
  • 7136 x gelezen
  • Link
  • Connie Lohuis
    Connie Lohuis

    Webredacteur Marketingtribune (Content)
    StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • MarketingautomationInterview

Digital Masters werd in 2005 opgericht door Laura Hamer (45). Toen ze startte met haar studie ICT – een slimme meid is op haar toekomst voorbereid – moest internet nog uitgevonden worden. Hamer: ‘ICT leek me te gek: de combinatie van techniek, communicatie en creativiteit. In de praktijk bleek de studie vooral veel wiskunde en programmeren. Het bijzondere was dat in 1991 internet gelanceerd werd. Een Amerikaanse professor kwam de collegezaal in en vertelde in gebroken Nederlands dat we mee mochten naar zijn werkkamer om de live verbinding met de USA te zien.’

De internet ervaring is het fundament geworden van wat Hamer nu doet: marketing en communicatie combineren met technologie en creativiteit. En dat vanuit een goed gefundeerde visie en strategie. Hamer: ‘Ik ben als betrokken adviseur ook graag in de operatie aanwezig. De markt begint de combinatie van communicatie, marketing en technologie steeds beter te herkennen en wij doen al die 11 jaar al niet anders voor onze klanten op dit snijvlak. Bedrijven die willen groeien en blijven bestaan moeten om. Niet alleen meedoen met korte trends (hypes?) zoals agile marketing en flitsmarketing, die zijn nu weer “hip & happening”. Het gaat om the big marketing picture als onderdeel in de totale bedrijfsvoering. Schakelen met communicatie, sales en operatie/service. De marketeer moet terug in de boardroom.’

Wat doet Digital Masters precies?   
‘We helpen onze klanten in de “connected world” om hun digitale aorta vorm te geven: marketing, sales en service. We ontwikkelen "hoog over” visie en online strategie, maar vertalen dit meteen naar operationele zaken zoals een website, social media uitingen, schrijven blogs, kortom, doen de gehele marketing. Soms nemen we de marketing geheel over van een organisatie, een andere keer begeleiden we de aanwezige marketeer(s). Dat laatste is trouwens ontzettend leuk om te doen. Ik denk dat adviseurs nog wel eens argwanend bekeken worden, “wie ben jij en wat kom je mij vertellen om anders te doen”. Ik snap dat prima, en zou dat wellicht andersom ook hebben. Wij helpen mensen in organisaties juist op weg om zelf te excelleren, we staan graag in de coulissen terwijl onze klant op het podium staat te schitteren en applaus ontvangt. ‘

Hoe hou je alle ontwikkelingen bij?
‘Daar heb je een punt. In een vakgebied wat zo in ontwikkeling is, komen er vrijwel dagelijks nieuwe werkterreinen bij, zoals marketing automation, contentstrategie, social media management. Maar ook het maken van analyses, het betere Excel en dashboardwerk zodat we weten wat er gewerkt heeft en wat niet. Daarnaast hebben we met diverse partijen-  Hubspot, Kentico en Mautic - een partnership: We willen dat onze klanten een keuze hebben in plaats van vast zitten aan onze voorkeur.  We zijn een moderne organisatie met een geweldige club van zelfstandig professionals. Gemiddeld zijn we met een team van acht medewerkers aan het werk.’

Volgen jullie zelf nog trainingen?
‘We leren op diverse manieren. We lezen blogs en (ouderwetse papieren) boeken. Veelal van Amerikaanse schrijvers. Daarnaast schrijven we zelf, blogs, whitepapers en boeken. Schrijven is schrappen maar schrijven is ook lezen. En door bijvoorbeeld een boek over social media te schrijven heb ik zelf heel veel kennis opgedaan. Iedere vrijdag hebben we ook de kennislunch. Iemand uit het team bereidt een onderwerp voor waarover hij/zij gelezen heeft en vindt dat het team het ook moet weten. Zo blijven we niet alleen bij maar ook voor met onze kennis. We proberen van alles uit, want kennis bestaat uit theorie maar vooral ervaring.’

Welke trends signaleer je in online marketing?  
‘Marketing is aan het transformeren. Internet, websites, social media en smartphones hebben ons veranderd. We zijn van informatieconsument zelf producent geworden en laten ons niet zomaar meer iets vertellen. We staan continue in verbinding met elkaar en checken ter plekke of de marketingboodschap eerlijk is. En als het onbetrouwbaar blijkt te zijn, dan delen we dat met iedereen die het horen wil. Dat deden we ‘vroeger’ ook al, met dat verschil dat we nu een enorm en wereldwijd bereik hebben. Belangrijkste trend die steeds meer bedrijven zien, is dat de klant zichzelf centraal stelt. We roepen al jaren “zet de klant centraal” maar dat gebeurde natuurlijk net iets te weinig waardoor grote merken in de problemen kwamen en zelfs verdwenen. We leven in een wereld waar iedereen zoekt, klikt, liket, deelt en tweet. Daar kan je als marketing echt niet omheen.’

‘Nog een belangrijke trend is dat we het he-le-maal zat zijn onderbroken en voorgelogen te worden over hoe geweldig product ABC wel niet is. Eerlijke marketing is de sleutel. Wees eerlijk over wat je vertelt en stop met verkopen. Jaren geleden zijn we begonnen in onze masterclasses met “stop met verkopen, help met aankopen”. Dat zien we op heel veel plaatsen nu terugkomen en dat is dé echte sleutel tot succes.’

Kunnen traditionele marketeers het nog bijbenen?
‘Traditionele marketeers hebben in korte tijd hun vak zien veranderen en vooral een heel pak werk- en prestatiedruk erbij gekregen. In de crisis, vanaf het moment dat verkopen niet meer vanzelf ging, werd de marketingfunctie belangrijker. En gingen we zowel als consumenten als zakelijke inkopers massaal online. Maar als ik met collega marketeers spreek dan hoor ik ook zeer terecht dat het tegenwoordig alleen nog maar lijkt te gaan om marketing promotie, zo slim mogelijk voor de dag te komen op websites en in blogs. Dat is ook erg belangrijk maar de marketingfunctie is veel breder dan dat. Productontwikkeling is minstens zo belangrijk. Daarnaast is er ook een nieuwe functie bijgekomen, de marketing technologist. Dat is een combi van marketing, creative director, strateeg en docent. Bedrijven hebben vreselijk veel moeite om deze functie ingevuld te krijgen want de mensen met deze combi van kennis, de alfa-beta’s, zijn schaars. Maar zo moeilijk als de personen nu te vinden zijn, zo belangrijk is de functie wel. Want het is al aangetoond dat organisaties met een marketing technologist beter presteren dan bedrijven zonder. Erg interessante ontwikkeling dus.’

Is het moeilijk om jong talent binnen te halen? Hoe doen jullie dat?
‘Jong talent binnenhalen betekent selecteren op houding en misschien wel minder op kennis. Dat gaat ons goed af. We leiden nieuwe medewerkers eerst zelf op, deels theorie en grotendeels in de praktijk. Eerst oefenen op Digital Masters zelf en als dat goed gaat, voor onze klanten werken. We werken met stagiaires maar ook met ervaren professionals. We hebben een mooi netwerk van mensen die we goed kennen en die precies weten wat “marketing waar mensen van houden” betekent.’

Heb je learnings voor de b2b marketeers?
‘Wees eerlijk en verwacht geen wonderen. Online marketing goed doen en resultaten oogsten kost tijd. Inleven, uitproberen en nog een keer doen. En wees eerlijk, creëer marketing waar mensen van houden. Probeer geen SEO-trucs, schrijf over waar je publiek echt op zit te wachten. En Digital Masters schakel je in als je marketeers zoekt die met de voeten op de grond, zonder grote mond, helemaal voor haar klanten gaan. We werken hard en het moet altijd gaan over resultaat.’

Heb je een case waar je met je bureau trots op bent?
‘We hebben diverse cases waar we trots op zijn en tegelijk - zoals dat gaat in marketing - willen onze klanten niet dat het duidelijk is welke marketingroute ze zijn ingeslagen. We werken bijvoorbeeld voor een van de grote wereldwijde accountancy-kantoren die heeft besloten om online marketing wereldwijd in te voeren. Uiteraard zijn we daar trots op. Maar we zijn net zo trots op onze nationale klanten. Afgelopen week bijvoorbeeld leverden we een nieuwe huisstijl guide op en deze klant zei letterlijk: “heel erg mooi, grote complimenten, dit is helemaal in lijn met mijn beeld”. Daar zijn we niet alleen trots op, daar worden we blij van!’     

Wil je jullie kennis delen. Met andere woorden wil je bloggen?
‘Jazeker! We willen bloggen. En je lezers zijn ook uitgenodigd voor onze gratis masterclasses. Dat zijn korte kennissessies over alle mogelijke onderwerpen in online marketing. Geen verkoopshow maar 2 uur theorie en aan de slag gaan met alle aspecten van marketing.’

Waar staan jullie over vijf jaar?
‘Over 5 jaar is onze naamsbekendheid groter, zijn we gegroeid en weet de marketingwereld dat je bij Digital Masters op marketing en digitale transformatie topadvies  krijgt. Geen bla bla dus.  Groei, toekomstbestendig en met een lach. In zo’n nieuw vakgebied moet je willen leren, alles willen weten. Onze mensen zijn of leiden we op tot marketing technoloog, dat geeft ons een voorsprong om topprestaties te leveren.’

  

Connie Lohuis
  • Connie Lohuis

  • Werkt bij: StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • Functie: Webredacteur Marketingtribune (Content)
  • Website:http://www.strakblauw.nl
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken