[Interview] Yvonne Nassar spreker op PIM sessie 'Marketingcases in b2b'

[Interview] Yvonne Nassar spreker op PIM sessie 'Marketingcases in b2b'
  • B2b
  • 12 mei 2016 @ 09:30
  • 2879 x gelezen
  • Link
  • Redactie B2B
  • KennissessieMarketingInterview

Business to business marketing is soms nog het ondergeschoven kindje in marketing. Maar ook binnen b2b vindt veel marketinginnovatie plaats. Om die vernieuwingen te duiden, organiseert PIM op 24 mei de kennissessie ‘Marketingcases in business to business’. Een van de sprekers is het nieuwste bestuurslid van PIM, Yvonne Nassar, head of marketing & innovation bij RAI Amsterdam. In aanloop naar het event interviewen we haar.

Wat is de ambitie van RAI Amsterdam? 
Nassar: ‘Het hogere doel van RAI Amsterdam is het samenbrengen, verbinden en inspireren van mensen door betekenisvolle ontmoetingen te organiseren en faciliteren. Dit doen wij door hoogwaardige evenementen te organiseren, communities te ontwikkelen en een modern en duurzaam beurs- en congresgebouw te exploiteren. Het hele jaar door willen we relevant zijn voor bezoekers, exposanten en organisatoren. Zodat niet alleen tijdens onze evenementen, maar ook online mensen elkaar kunnen vinden. Om die doelstelling te bereiken, luisteren we goed naar onze communities. Die kennis zetten we in om onze rol te vergroten in een branche waarin nieuwe (online) concurrenten opduiken. We investeren in de waarde van de live ontmoeting en van de impact van het evenement binnen en buiten de fysieke locatie.’

Hoe belangrijk is de stad Amsterdam in jullie propositie?
‘De compactheid van onze metropool, de kennis en ons netwerk dat wij bieden samen met onze partners plus het innovatieklimaat zijn onderscheidende elementen in vergelijking met  andere steden. Voor elke euro die in de RAI wordt uitgegeven geven onze bezoekers er zeven uit in de stad. Samen met Amsterdam Marketing en de gemeente zijn we continue op zoek naar manieren om van meerwaarde te zijn. Zo zijn we op verschillende niveaus bezig om ons hoger doel op nieuwe manieren invulling te geven.’  

Hoe belangrijk zijn trends voor de RAI?
‘Het gaat goed met de RAI, maar we mogen niet op onze lauweren rusten. Trends bieden ons de inspiratie én urgentie die we nodig hebben om voorop te blijven lopen. De trends die voor de evenementenbranche relevant zijn groeperen we in thema’s. Denk bijvoorbeeld aan ‘internationaal, lokaal en persoonlijk’. Terwijl de wereld waarin we leven globaliseert, herkennen we ook een trend  naar alles wat dichtbij is en verwachten we een persoonlijke beleving. In toenemende mate willen mensen in contact treden met experts en peers die het echte verhaal vertellen. Irrelevante content is uit den boze. Voor ons betekent dit dat we data en technologie moeten gebruiken om content te bieden die relevant is voor het individu.’   

Hoe zorg je ervoor dat ook de mensen binnen de organisatie meebewegen?
‘Daarvoor is het van belang om niet alleen producten en diensten te vernieuwen, maar ook de organisatie zelf. Anders blijft strategie en innovatie een nevenactiviteit voor medewerkers en krijgen zij de visie niet scherp voor ogen. Bij ons zie je dat op verschillende manieren terug, bijvoorbeeld door medewerkers meer verantwoordelijkheid te geven en interactie aan te gaan op alle niveaus. Daardoor is er meer kennisdeling en transparantie. Ons sociale intranet bijvoorbeeld geeft iedereen een stem. Van directielid tot chef-kok, iedereen kan zijn verhalen delen en nieuwe initiatieven aankaarten. Hierbij ligt de focus niet op ideegeneratie (ideeën zijn er genoeg), maar juist op executie – de output. We hebben slagkracht doordat we vaak klein beginnen met een pilot, al dan niet met klanten. Zo’n experiment geeft ons inzicht in de relevantie, die we vervolgens wel of niet kunnen opschalen.’    

            

Meer leren over de nieuwste ontwikkelingen binnen business to business?  Bezoek dan onze kennissessie van PIM op 24 mei bij AFAS in Leusden. Naast inspirerende lezingen lanceert PIM ook het B2B Marketing Trendrapport 2016. Bekijk het volledige programma hier.

Credits foto Yvonne Nasser: Titia Hahne / BrandedU

 


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken