Meerderheid elektronicamerken niet duurzaam bezig

Meerderheid elektronicamerken niet duurzaam bezig
  • B2b
  • 18 mei 2016 @ 15:00
  • 9914 x gelezen
  • Link
  • Redactie B2B
    Redactie B2B

    Redactie
    MarketingTribune
  • Onderzoek

Elektronicamerken kunnen en moeten veel meer doen aan duurzaamheid en arbeidsrechten, blijkt uit onderzoek door Europa’s grootste duurzame merken vergelijker Rank a Brand. De meeste elektronica-merken hebben deze onderwerpen wel op de agenda staan, ze hebben beleid ontwikkeld en publiceren jaarlijks duurzaamheidsrapporten. Maar, dit is verre van voldoende. Fairphone is met een goed milieubeleid een uitzondering.

‘Juist de elektronicasector heeft de mogelijkheid om van productiefase tot en met het levenseinde van een product duurzaam te handelen. Daarom is het zo jammer dat de meerderheid hier weinig mee doet. Denk aan de keuze voor milieuvriendelijke stoffen, het niet standaard leveren van een oplader bij een nieuwe telefoon en een teruggeef-programma voor apparaten die niet meer worden gebruikt. Sommige bedrijven maken hun producten zelfs zo dat ze na een bepaalde tijd niet meer werken zodat de consument gedwongen wordt deze weg te doen en een nieuwer model aan te schaffen. Het behoeft geen uitleg dat dit het milieu geen goed doet. Laten we hopen dat deze ranking elektronica-merken en consumenten wakker schudt’, zegt Radboud van Delft, directeur Rank a Brand.  

Grondige analyse
Rank a Brand heeft een grondige analyse van het beleid, de ambities en gerapporteerde resultaten van bedrijven uitgevoerd en stelt vast dat er nog veel te verbeteren valt. De wereldwijde impact van de elektronicasector op arbeidsomstandigheden, milieu, en klimaat is groot en wordt steeds groter, als gevolg van onverantwoorde mijnbouw, het gebruik van gevaarlijke chemicaliën tijdens het productieproces en halfhartig recyclen. Bedrijven hebben nog onvoldoende nagedacht hoe ze die negatieve impact beteugelen.

Labels
Op basis van het onderzoek kent Rank a Brand labels toe, variërend van een A-label voor de best presterende merken tot een E-label voor de minst duurzame. Het merendeel van de onderzochte bedrijven krijgt slechts een D-label. Fairphone is als enige goed op weg met een B-label. Van de grote merken halen alleen Apple, HP en ASUS een C-label. Huawei, HTC, Nintendo en ZTE bungelen met een E-label onderaan de lijst.Apple boekt de meeste vooruitgang 

Fairphone
Fairphone heeft een goed milieubeleid en een goede gedragscode die standaarden stelt voor arbeidsomstandigheden bij de toeleveranciers. Daarvoor haalt Fairphone 64 procent van de maximaal haalbare score en krijgt een B-label. Op het gebied van het terugdringen van klimaatimpact heeft Fairphone nog geen goed beleid. Apple scoort redelijk goed met beleid op het gebied van klimaat en arbeidsomstandigheden, maar minder op milieu-impact. Het bedrijf heeft in vergelijking met het vorige onderzoek van Rank a Brand de meeste vooruitgang geboekt.

HTC, Huawei, Nintendo en ZTE
De grote meerderheid van de onderzochte elektronicamerken scoort slechts een D-label. Deze 12 merken hebben nog nauwelijks standaarden ontwikkeld op het gebied van klimaat, arbeidsomstandigheden bij hun toeleveranciers of de aanpak van sociale en milieuproblemen in de mijnbouw voor grondstoffen voor de elektronicasector. HTC, Huawei, Nintendo en ZTE doen het ronduit slecht met het laagste E-label. Rank a Brand adviseert daarom om deze merken niet te kopen. Rank a Brand heeft criteria opgesteld voor klimaatverandering, CO2-emissies, milieubeleid van bedrijven, beleid en ambities op het gebied van arbeidsomstandigheden en Fair Trade/duurzame handel.

Steun van EU 
Deze ranking door Rank a Brand is tot stand gekomen met financiële steun van de EU en het GoodElectronics Network. De inhoud is de verantwoordelijkheid van Rank a Brand en vertegenwoordigt niet noodzakelijkerwijs het standpunt van de EU of GoodElectronics.

Lees hier alle resultaten van het onderzoek over elektronica. Per merk staat onderaan de betreffende pagina hoe het scoort op alle criteria.

Over Rank a Brand
Samen met consumenten wil Rank a Brand merken mensvriendelijk, klimaatvriendelijk, milieuvriendelijk en diervriendelijk maken. Waarom? Dagelijks komen er containerladingen spullen onze havens en winkels binnen die onder barbaarse omstandigheden geproduceerd zijn. Dat kan echt anders. Inmiddels is de organisatie de grootste duurzame merkenvergelijkingssite van Europa met ruim 700 merken voor kleding, schoenen, elektronica, telecom, reizen en eten & drinken.

Redactie B2B

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken