[Onderzoek] Bedrijven investeren meer in online communicatie
- B2b
- 13 mei 2016 @ 15:00
- Link
-
Redactie B2B
Redactie
MarketingTribune - LeadgeneratorCommunicatieOnderzoek
- 13 mei 2016 @ 15:00
- Redactie B2B
Nederlandse bedrijven verwachten binnen twee jaar meer geld uit te geven aan online dan offline communicatie. Nu gaat 62 procent van de communicatiebudgetten naar offline communicatie versus 38 procent voor digitale communicatie. In 2018 wordt meer dan de helft (53%) van het communicatiebudget toegekend aan online-activiteiten. Dat blijkt uit het nationaal onderzoek van Episerver naar online en offline communicatiebestedingen onder bedrijven met minimaal 50 medewerkers.
Het interviewonderzoek is recent uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Conclusr. Wat verder opvalt, is dat gerealiseerde omzet uit online activiteiten achter blijft op gedane investeringen. Waar doelstellingen rondom het informeren en verhogen van het aantal online bezoekers veelal wel gehaald worden, blijft het genereren van directe online omzet achter met een rapportcijfer 6,1 op een schaal van 1 tot 10.
Communicatie op maat
Communicatie voor de bezoeker op maat is nog een flinke uitdaging, zo blijkt uit dit nationale Episerver onderzoek. Van de ondervraagden is 39 procent niet tevreden over de afstemming van relevante content op de juiste doelgroep. Slechts 4 procent van de respondenten heeft een e-commerce oplossing in gebruik. De online omzetverwachtingen zijn daarentegen hooggespannen. Op dit moment realiseert het bedrijfsleven 22 procent van de omzet uit online-activiteiten. Naar verwachting groeit dat percentage naar 30 procent online omzet in 2018.
Nieuwe leads
Informeren van de bezoeker is nog altijd de voornaamste doelstelling om online aanwezig te zijn. Nieuwe leads genereren is bij één op de vijf bedrijven een primaire reden om online actief te zijn. Verder werkt men aan de naamsbekendheid van bedrijf of product door middel van online inspanningen. Organisaties zijn over het algemeen tevreden over de manier waarop bezoekers worden ingelicht. Ook zijn bedrijven positief over de toename van het aantal website bezoeken.
Interactie
‘Genereren van substantiële omzet door online inspanningen is een grote uitdaging volgens ons nationale onderzoek. Blijkbaar is de interactie die hiervoor nodig is eenvoudiger in de fysieke wereld te organiseren dan online. Het lijkt erop, dat kennis, tijd, ervaring en technologie ontbreekt om online inspanningen verder te verbeteren. Maar liefst 34 procent van de bedrijven heeft hun website meer dan twee jaar geleden grondig aangepakt. Snelle veranderingen in het online consumentengedrag vragen om veel intensiever onderhoud’, vertelt Jeroen Staehle, marketing manager Continental Europe van Episerver.
Alle onderzoeksresultaten zijn hier beschikbaar.
-
Redactie B2B
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/b2b/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Global plaatst DOOH op 9 nieuwe... 28-03-2024
- Michiel Verstraten: LinkedIn... 21-03-2024
- JIC BRO lanceert buitenreclame... 21-03-2024
- Martijn Jaartsveld, strategy... 15-03-2024
- Hokra zet met behalen... 08-03-2024
- B2B-campagne autoverhuurder... 07-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing