Nederlands tintje bij opening Starbucks in Mumbai

Nederlands tintje bij opening Starbucks in Mumbai
  • B2b
  • 2 sep 2016 @ 15:10
  • Link
  • Redactie B2B
    Redactie B2B

    Redactie
    MarketingTribune
  • CreatieZakelijk

Animatiebureau Nuformer uit Zierikzee is inmiddels ook ontdekt in India. Het bureau heeft zich gespecialiseerd in 3D videomapping. Met die innovatieve technologie verzorgt Nuformer de wow-factor bij Indiase winkelopeningen, productlanceringen en bruiloften. Zo ook bij de opening van een Starbucks vestiging in Mumbai.

IndiaConnected sprak met Rob Delfgaauw over zijn ervaringen in India en over zijn ambities. Delfgaauw richtte in 2009 zijn animatiebureau Nuformer op. Hij timmerde aan de weg met 3D-videomapping. De grote doorbraak kwam met een presentatie voor Samsung op de Beurs van Berlage in Amsterdam in 2010. Dat iconische filmpje werd naar schatting zo’n 50 miljoen keer bekeken op internet. Sindsdien verzorgt Nuformer 3D-videopresentaties over de hele wereld voor topmerken als BMW, Heineken, Nespresso en reclamebureaus als Saatchi&Saatchi en Ogilvy. Vanuit Zierikzee communiceert Delfgaauw met zijn teams in New York, Dubai, Shanghai en Mumbai – als hij niet in het vliegtuig zit naar klanten over de hele wereld.

Entertainmentmarkt India
Sinds 2009 komt Delfgaauw ook geregeld in India waar zijn bedrijf onder meer de opening van de eerste Starbucks in India opfleurde en 3D-videomapping, een bruiloft verzorgde in het paleis van Jodhpur en ingeschakeld werd bij de opening van het hoofdkantoor van DS Group. Delfgaauw:  ‘Kosten noch moeite wordt gespaard. Dat geldt voor de hele Indiase entertainmentmarkt. Als er in India een nieuwe auto of smartphone wordt gelanceerd, wordt daar een hele show omheen gebouwd. Logisch, want de potentiële afzetmarkt is gigantisch. Om de show te stelen moeten merken wel steeds met iets nieuws komen, want Indiërs zijn inmiddels behoorlijk verwend. Daarom zijn we sinds 2013 ook bezig met virtual reality toepassingen.’

Inefficiënt werken
Hoewel Delfgaauw India een te gek land vindt – ‘Ik ben er nu zo’n twintig keer geweest en ik blijf foto’s nemen’ – verbaast hij zich over de inefficiënte manier van werken, zelfs bij de grote Indiase partijen waarmee hij zaken doet. ‘De besluitvorming duurt vaak zo lang dat er nauwelijks voldoende tijd over blijft om een project goed uit te voeren. Zo werd ik een tijdje terug gebeld door Reliance. Of ik de volgende dag in Mumbai kon zijn. Dat lukte uiteraard niet, maar een week later gaf ik wel een presentatie op hun hoofdkantoor. Voordat ik aan mijn verhaal kon beginnen was ik een hele ochtend verder: zo lang duurde het om door de beveiliging te komen en alle Reliance medewerkers te verzamelen die mijn presentatie moesten horen. Ongelofelijk.’

Marketingcampagnes
Anderzijds nemen Indiase klanten de visie van Amerikanen en Europeanen wel uitermate serieus, merkt Delfgaauw. ‘Soms geef ik tussen neus en lippen door advies over de marketingcampagne van mijn klanten. Voordat je het weet besluit de directeur ter plekke om het zo te gaan doen zoals ik voorstel. In Nederland zou zoiets volstrekt ondenkbaar zijn.’Het komt goed uit dat Delfgaauw gefascineerd is door India, want hij zal er de komende jaren nog regelmatig heen moeten. ‘Indiase bedrijven willen graag met de beste partij ter wereld samenwerken. Als koploper in deze markt komen ze dan al gauw bij ons uit. Er zit nog veel werk aan te komen in India.’

Redactie B2B

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken