Netwerkmarketing wordt volwaardige marktsector

- B2b
- 7 sep 2016 @ 14:54
- Link
-
Redactie B2B
Redactie
MarketingTribune - OnderzoekSales
- 7 sep 2016 @ 14:54
- Redactie B2B
Netwerkmarketing is sterk in opkomst in Nederland, zo blijkt uit cijfers van de Vereniging Directe Verkoop Nederland. De geschatte totale retailomzet in dit segment bedroeg bijna 114 miljoen euro over 2015, waar dat in 2011 nog 99 miljoen euro was: een groei van 15 procent. Het gaat hierbij in Nederland vooral om wellness-producten, cosmetica, producten voor persoonlijke verzorging, telecom- en internetdiensten en huishoudelijke producten.
De Vereniging Directe Verkoop Nederland is de branchevereniging voor bedrijven die in Nederland actief zijn met directe verkoop via een netwerkmarketingmodel. Met dit model worden producten of diensten van een bedrijf via mond-tot-mond reclame in de markt gezet en aan de man gebracht door zelfstandig opererende en onafhankelijke ‘business partners’. In Nederland zijn vijftien bedrijven lid van de branchevereniging die tezamen ruim 60 procent van de omzet in dit marktsegment vertegenwoordigen.
Persoonlijk en hoogwaardig
‘De snelle groei van netwerkmarketing is mede een gevolg van het digitale tijdperk’, stelt Peter Boots, de voorzitter van de Vereniging Directe Verkoop. ‘De bedrijven die adequaat de mogelijkheden van moderne digitale media weten te combineren met het vertrouwde businessmodel en ruimte voor persoonlijk contact, laten de laatste jaren een sterke groei zien.’ Met name bedrijven die actief zijn in wellness-producten lijken hier goed in te slagen. Deze productgroep is namelijk goed voor 64 procent van het totale aantal directe verkopen.
Perceptie consument
Ook de consumentenperceptie van directe verkoop is de laatste jaren ten positieve veranderd en meer overeenkomstig met de werkelijkheid geworden. ‘Waar tot enkele jaren terug directe verkoop vaak nogal denigrerend werd afgedaan als ´huiskamerparty´s voor vrouwen´, associëren steeds meer mensen directe verkoop tegenwoordig met netwerkmarketing, face-to-face-gesprekken en hoogwaardige producten.’Het blijkt dat consumenten met name het uitgebreide en persoonlijke advies van de business partners waarderen, die de producten die ze verkopen doorgaans zelf ook gebruiken, en de meer uitgebreide en flexibele garantievoorwaarden dan die reguliere winkels en webshops bieden.
Onbegrensde mogelijkheden
In Nederland zijn momenteel naar schatting 55 duizend personen zakelijk actief als ‘onafhankelijke business partner’. Zeventig procent hiervan is vrouw, 20 procent van de actieve netwerkmarketeers doet het als fulltime baan, 20 procent doet het parttime naast een andere baan en voor 60 procent is het een leuke, maar niet noodzakelijke bijverdienste.
Aanvullende inkomsten
‘Dankzij de groei van de sector en de kansen die het biedt, wordt directe verkoop steeds meer gezien als een volwaardig alternatief voor een reguliere baan of als een significante aanvulling op andere inkomsten’, zegt Boots. ‘De drempel om kennis te maken met de mogelijkheden van het zelfstandig ondernemerschap binnen de directe verkoop is vanwege de zeer beperkte opstartkosten laag ten opzichte van andere branches en de arbeidsvoorwaarden zijn gunstig. Je bent als businesspartner heel flexibel in het indelen van je tijd, waardoor het bijvoorbeeld goed te combineren is met het ouderschap of een leven als topsporter, en er is geen bovengrens aan de inkomensmogelijkheden.’
-
Redactie B2B
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/b2b/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Winnaars Student Company van het... 26-05-2023
- Spotler Nederland, Tripolis en... 25-05-2023
- Tambr en Typhoon: ‘Muziek is een... 24-05-2023
- Keynote Peeter Verlegh: 'Welke... 23-05-2023
- Evenementenlocatie CitySense onthult... 19-05-2023
- Validators introduceert eigen label... 16-05-2023
MarketingTribune Events
- 15jun 2023
NIMA Marketing Day
- 19sep 2023
CrossBorder Event
- 5okt 2023
CustomerFirst Congres