[Interview] Michiel van Riemsdijk en Gert-Jan Delcliseur over overname door PostNL

[Interview] Michiel van Riemsdijk en Gert-Jan Delcliseur over overname door PostNL
  • B2b
  • 10 okt 2016 @ 23:30
  • 13235 x gelezen
  • Link
  • Connie Lohuis
  • InterviewMarketingZakelijk

Afgelopen dinsdag 4 oktober maakte PostNL de overname bekend van digitale marketing bureaus Searchresult en Yourzine. Beide bedrijven waren tot op dat moment onderdeel van Digital United, een full service internetbureau uit Den Bosch. We zijn benieuwd naar de achtergrond van deze fusie. Naar het hoe en waarom. Redenen genoeg voor een interview met Michiel van Riemsdijk (40), directeur Yourzine, en Gert-Jan Delcliseur (42), directeur Searchresult.

Samen met PostNL-onderdelen Cendris Inzicht & Campagnes (I&C) en Marvia gaan Yourzine en Searchresult vanaf 1 januari 2017 een nieuw bedrijf vormen. Van Riemsdijk: ‘Deze overname past in de strategie van PostNL om toegevoegde waarde aan klanten te bieden op het vakgebied van data-gedreven online marketing. Tegelijk biedt het Searchresult en Yourzine nieuwe en snellere manieren om te kunnen ontwikkelen en groeien. Op het gebied van innovatie, kwaliteit en medewerkerstevredenheid binnen het ons zo geliefde speelveld van datadriven, resultaatgerichte marketing.’

Willen jullie wat achtergrondinformatie geven over Yourzine en Searchresult?
Van Riemsdijk:  ‘Yourzine, ontstaan in 2001, viert dit jaar haar 15-jarig bestaan. Het bureau telt inmiddels ruim 100 bevlogen werknemers, verdeeld over kantoren in Nederland, België en Engeland. Yourzine ontwikkelde zich door de jaren heen van email marketing specialist tot het bureau wat het nu is geworden: een datagedreven dialoog marketing bureau met prachtige klanten in Nederland, denk aan IKEA, De Efteling en NRC en daarnaast internationale opdrachtgevers zoals Samsung Europe en PSA Benelux. Het hoofdkantoor van Yourzine bevindt zich in Den Bosch met in Nederland nog kantoren in Utrecht en Amsterdam. Daarnaast heeft Yourzine kantoren in Londen, UK en in Gent in België.’    

Delcliseur vervolgt: ‘Searchresult in 2005 bij Digital United aangehaakt. Elf mooie jaren waarin we een fantastisch team van specialisten hebben kunnen opbouwen. Vanuit zoekmachine marketing begonnen en logischerwijs opgeschoven naar programmatic marketing incl intelligence en creatie. Marketing wordt steeds meer if-this-then-that op basis van data, inzicht en gedrag. Vanuit zoekmachine marketing zijn we heel goed in de performance kant van marketing en datzelfde doen we nu in veel meer verschillende media. Een statische banner is niet meer van deze tijd en als je de media inzet, is het wel zo handig om de creatie eraan te koppelen en te optimaliseren. Van campagnes naar Always on. Nu met 60 mensen, dagelijks aan het vlammen om de beste resultaten voor onze klanten te halen. Ons motto: blije mensen, is blije klanten, is betaalde rekeningen blijkt goed voor iedereen te werken de afgelopen jaren en dat blijven we dus ook doen!’

Is het moeilijk jullie zelfstandigheid in te leveren?
Van Riemsdijk: ‘Nee hoor, je moet je realiseren dat Searchresult en Yourzine hiervoor onderdeel waren van Digital United. In die zin verandert er voor Gert Jan en mij niets, enkel is er sprake van een nieuwe meerderheidsaandeelhouder. Daar komt bij dat we, op nadrukkelijk verzoek van PostNL, doorgaan met ondernemen. We zullen met elkaar een nieuw bedrijf gaan vormen, naast PostNL. We krijgen daarin de ruimte om, uiteraard in afstemming, vooral zelf invulling te geven aan onze visie en ambities als het gaat om de ontwikkeling van dit nieuwe bedrijf. Wij geloven dat het speelveld van marketing zich keihard blijft ontwikkelen. De digitalisering blijft toenemen als ook de mogelijkheden die online de marketeer van nu en de toekomst heeft en krijgt om de dialoog met consumenten te voeren. Persoonlijk. Op relevantie. Op toegevoegde waarde. Die kernfilosofie die zowel Searchresult als Yourzine opgeteld al 25 jaar najagen nemen we onverminderd mee in de ambitie vanuit dit nieuwe bedrijf, samen met de mensen van PostNL (Cendris I&C en Marvia) die ons komen versterken vanaf 1 januari 2017. Met behoud van ieders eigen identiteit, maar daar ligt wel direct ook onze inhoudelijke verbinding! En die verbinding geeft vorm aan de vraag die wij nu krijgen van onze klanten en waar de vraag zich heen gaat ontwikkelen. Marketing is niet langer meer een verhaal van kanalen en niches. De consument zoekt zijn voorkeursmerken op via willekeurig ieder kanaal; adverteerders willen hun klant op al die plekken op willekeurig welk moment persoonlijk te woord staan. Wij zorgen ervoor dat dit mogelijk is.’       

Hebben jullie er lang over na moeten denken?
Delcliseur: ‘Uiteraard. En ook weer niet. Om te beginnen waren wij niet ‘op zoek’. Maar PostNL belde. Ze legden ons hun ambitie voor en waarom ze ons kozen. In gezamenlijkheid zijn we vervolgens de mogelijkheden gaan verkennen. En de vorm die we wilden kiezen. Met name ook belicht vanuit het vertrekpunt van onze klanten (nu en in de toekomst) en onze teams, twee belangrijke stakeholders. Gaandeweg werden we steeds enthousiaster wat er tot slot toe heeft geleid dat het een duidelijke conclusie verdiende: we doen wat goed is. We zien samen de mogelijkheden en de kansen. Dus we zijn er vol voor gegaan! Onze expertise gaan we dienstbaar maken aan de klanten van PostNL. PostNL voedt ons met al haar kennis op bijvoorbeeld het vlak van e-commerce en logistiek, van customer insights en DM. Het is Win-Win-win-win: voor PostNL, voor onze beide bedrijven, voor al onze klanten en uiteindelijk ook voor de klant van de klant: de consument. ‘

Wat betekent het voor de medewerkers?
Van Riemsdijk: ‘In de basis niets. In die zin dat we allemaal in beginsel blijven doen wat we doen. Vol professionele overgave, zoals we allemaal al deden. Maar met elkaar gaan ook op zoek naar verbreding, naar verrijking en verdere innovatie van onze dienstverlening. Met elkaar worden we nog beter, nog groter. Het is goed om te zien en te voelen dat we allemaal zin hebben in deze volgende stap, in de ontwikkeling van onze organisaties. Separaat maar vooral ook in een nieuwe verbinding.’     

Gaan jullie verhuizen?
Delcliseur: ‘Nee en ja, we willen met het nieuw te vormen bedrijf ook een nieuw hoofdkantoor in 2017 gaan betrekken. Deze blijft echter wel gewoon in Den Bosch. Simpelweg omdat dat praktisch is, maar ook om onze cultuur te blijven borgen. Wel krijgen we er collega’s bij van de onderdelen Cendris I&C en Marvia. We zullen elkaar gaan ontmoeten in Den Bosch, maar ook gebruik blijven maken van onze kantoren in Utrecht, Amsterdam en Den Haag. Per saldo doen we ons werk veelal op locatie bij onze klant. In die zin zijn we een ‘mobile’ bedrijf waar onze medewerkers al gewend zijn om te werken op verschillende locaties. We zijn een modern bedrijf met een moderne dienstverlening. Daar past dit dus prima bij! ‘

Wat zijn voor jullie de voordelen?
Van Riemsdijk: ‘Voor ons biedt deze nieuwe bedrijfsvorm en nieuwe eigenaar veel voordelen. Voornamelijk voor onze klanten. Over en weer. PostNL kan haar bestaande klanten nu ook nog meer digitale dienstverlening bieden zoals Searchresult en Yourzine die herbergen. Andersom kunnen wij onze diensten gaan aanbieden aan de klanten van PostNL en onze bestaande dienstverlening met de expertise van PostNL als het gaat om DM, data management en nog veel meer. Tot slot zijn we samen overtuigd dat de marketingwereld die al zo hard ontwikkelde de afgelopen jaren door blijft gaan met ontwikkelen. Delcliseur vult aan: ‘Wij zijn nog niet klaar. We blijven onze klant volgen in haar vraagstelling. We blijven zelf voorop lopen in het onderkennen van die ontwikkelingen en de vertaling daarvan naar onze dienstverlening. We blijven ondernemen! ‘

Wat gaat er voor jullie veranderen?
Delcliseur: ‘Voornamelijk het gegeven dat we met elkaar een behoorlijk bedrijf zijn. In omvang EN in de breedte van onze dienstverlening. We zullen actief verbindingen met elkaar gaan leggen en gaan samenwerken daar waar de klant ons daarom vraagt. Omdat dat logisch is. Omdat dat past in onze visie waar merken behoefte hebben aan een organisatie die helpt om de verbindingen te maken tussen verschillende marketingdisciplines en kanalen. Simpelweg omdat de consument anno 2016 dat verlangt van de merken die zij tot haar favorieten rekent. Aan ons de kans en de gelegenheid om dat in te vullen. En dat maakt dat wij allemaal onze kennis, met hulp van collega’s die allemaal een specifiek talent bezitten, actief gaan verbreden. Maar dat zal en is vooral leuk en een verrijking voor ons allemaal!’

Wat wordt de naam van het nieuwe online bureau?
Van Riemsdijk: ‘Goede vraag en die verdient een eerlijk antwoord! Weten we nog niet. In beginsel blijven de huidige merken van de bureaus bestaan maar met elkaar gaan we nadenken over het nieuwe merk wat die bestaande labels gaat herbergen. Bewust. Die naam moet van ons allemaal zijn. Alle bijna 200 medewerkers gaan we betrekken in die keuze. Zodra we eruit zijn laten we het weten!’ 

Wat gaan jullie inhoudelijk aanbieden?
Delcliseur: ‘Onze visie is dat consumenten via alle mogelijke contactmomenten met adverteerders in contact moeten kunnen treden en in dat contactmoment persoonlijk moeten worden geholpen. Relevant. Op maat. Online en offline. Vanuit de optelsom van de bedrijvengroep die we met elkaar vormen komen we al een heel eind in het invullen van die uitdaging. Daar waar Searchresult met name middels super geavanceerde oplossingen potentiele klanten van bedrijven identificeert en begeleidt in het aankoopproces verzorgen Yourzine en Cendris I&C de opvolging daarvan.’ Van Riemsdijk vervolgt: ‘Het door slimme en persoonlijke campagnes welkom heten van klanten en ze op een waarachtige manier duurzaam verbinden met die merken. Online maar ook offline. Marvia tot slot biedt een oplossing op het gebied van marketing assetmanagement. Zij zorgen dat marketingmaterialen beschikbaar komen en blijven voor organisaties om centraal en decentraal die marketingmiddelen beschikbaar te maken om ook daardoor consumenten ‘lokaal en persoonlijk’ te kunnen bedienen. Zijn we daarmee dan klaar? Nee, we zullen ons blijven ontwikkelen om uiteindelijk te komen tot een effectief totaalverhaal. En dan nog, zoals gezegd, deze marketingwereld ontwikkelt iedere dag. Dus wij ook.’       

Op welke doelgroepen ligt de focus?
Van Riemsdijk: ‘We zijn met elkaar sterk vertegenwoordigt in de sectoren retail, uutomotive, media, telecommunicatie, finance, energie & utilities, leisure en uitgeverijen. Het is logisch dat we in die sectoren blijven ontwikkelen. Daarnaast hebben we samen de ambitie om nog meer klanten in het midden- en kleinbedrijf aan te trekken.’

Waar staan jullie over 5 jaar?
Delcliseur: ‘Fijne vraag. En uiteraard lastig om te beantwoorden. In de basis jagen we een prachtige en uitgesproken ambitie na; het zijn van het allerbeste digital marketingbureau van minimaal de Benelux.  En we schromen zeker ook niet om over meer grenzen te ontwikkelen en diezelfde ambitie na te streven! Een bureau dat snapt wat er mogelijk is. Dat klanten oprecht helpt als gids in al die ontwikkelingen. Niet alleen adviseert, vooral ook realiseert. Met altijd een vinger aan de pols als het gaat om het invullen van doelstellingen en resultaten. Transparant dus. Die uitgangspunten maakten ons separaat al tot wie we zijn dus die formule blijven we leidend maken in de komende jaren.’ Van Riemsdijk heeft  tot slot een goed idee: ‘Zullen we over vijf jaar nog eens bellen? ;-)’

De foto boven dit artikel is van Gert-Jan Delcliseur (links) en Michiel van Riemsdijk.  Het eerdere artikel over de overname staat hier. 

 


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken