[Interview] 5 minuten met: Marloes de Kaart marketeer bij FastFlex

[Interview] 5 minuten met:  Marloes de Kaart marketeer bij FastFlex
  • B2b
  • 29 nov 2016 @ 09:30
  • 21561 x gelezen
  • Link
  • Connie Lohuis
    Connie Lohuis

    Webredacteur Marketingtribune (Content)
    StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • ArbeidsmarktMarketingInterview

In '5 minuten met' geven we het woord aan marketeers. Hoe wordt marketing ingezet in de organisatie? Welke ontwikkelingen zijn er zichtbaar in de markt? Wat zijn hun favoriete cases en waar halen zij hun inspiratie vandaan? In deze editie van '5 minuten met' is geven we de beurt aan Marloes de Kaart, marketing en communicatie coördinator bij FastFlex.

Wat doet FastFlex precies?
‘FastFlex helpt bij het faciliteren, managen en optimaliseren van flexibele arbeid. Het is een sourcing partner op het gebied van resource management, waarbij het gehele contractmanagement van zelfstandige professionals altijd onze basis vormt. We streven naar een zo kort mogelijke keten, met een transparante kostenstructuur. Zo weten het inhurende bedrijf én de professional altijd waar zij aan toe zijn. Onze klanten hebben geen omkijken meer naar de bemiddeling en het contracteren van zelfstandig professionals.’

Hoe ziet de marketing bij FastFlex eruit?
‘Voordat ik, een jaar geleden, bij FastFlex kwam werken was er niemand aangesteld op marketing, waardoor er vaak even snel tussendoor iets opgezet moest worden. Sinds ik bij FastFlex werk zijn we hard aan de weg aan het timmeren op dit gebied. We hebben als belangrijk communicatiekanaal onze website, waarop we onder andere opdrachten plaatsen. Daarnaast delen we nieuws en telt de website als een visitekaartje van FastFlex. We willen als bedrijf ook de rol van kennispartner aannemen, want met alleen reclame kom je er allang niet meer. Dit doen we bijvoorbeeld door het organiseren van events en het delen van nieuwsberichten, het schrijven van whitepapers en het ontwikkelen van trendrapporten. Daarnaast doen we geregeld marktonderzoek.’

‘Ook de diverse social media zijn belangrijke kanalen voor ons, met name Twitter en LinkedIn, omdat interactie van groot belang is. Een mix van zenden, delen en conversatie is volgens mij de basis van goede marketing. Je moet altijd relevant blijven.’

Welke ontwikkelingen zie je in de markt en hoe spelen jullie daar op in?
‘We spelen qua marketing en communicatie heel erg in op de behoefte van de klant om het gesprek aan te gaan. Zo zijn we bijvoorbeeld van plan een community op te starten van en met jonge zp’ers. Hier willen we de gemeenschappelijke waarden van deze groep en de zaken waar zij tegenaan lopen met ze bespreken. We willen ondersteunen, begeleiden en de kennisrol op ons nemen. Het gaat van het leveren van alleen een dienst over in het leveren van een service naast de dienst.’

Is marketing technischer geworden? 
‘Jazeker. Ik denk dat er als marketeer sinds een aantal jaren een tweede takenpakket is bijgekomen. Naast de traditionelere uitingen komt er nu bij dat je veel technische kennis moet hebben om bijvoorbeeld de website up to date te houden. Daarnaast is alleen maar zenden niet meer genoeg. Je moet een gelijkwaardige gesprekspartner zijn voor je klant. In onze markt gebeurt er veel op het gebied van wetgeving, bijvoorbeeld rondom de Wet DBA. Steeds meer mensen kiezen voor zelfstandig ondernemerschap, maar tegelijkertijd is het moeilijker om als ondernemer aan de slag te gaan en werk te behouden. Jongere generaties vinden het beeld van werken voor een baas vaak minder aantrekkelijk. Ze willen als zelfstandige bedrijven verrijken met hun kennis en kunde, maar wel zelf de regie in handen houden. Organisaties worden echter juist huiveriger in het aantrekken van zp’ers. Zij hebben sinds de Wet DBA, die ervoor zorgt dat zowel opdrachtgever als zzp’er gezamenlijk risico lopen als ze het niet goed regelen, ’een onzeker gevoel. Hierin kan begeleiding en het brengen van de juiste informatie aan beide partijen een oplossing bieden.’

Wat is in je tijd bij FastFlex het persoonlijke hoogtepunt geweest?
‘Ik werk nu ongeveer een jaar bij FastFlex en daarin heb ik hard gewerkt aan de consistentie van de communicatie. We hebben een bedrijfsfilm gemaakt waarin te zien is wie FastFlex is en wat we doen. Daarnaast hebben we bedrijfsfoto’s laten maken, cadeaus en brochures die we mee kunnen nemen naar de klanten en er is regelmaat en consistentie gebracht in de uitingen. Ons salesteam komt nu goed beslagen ten ijs. De communicatietoolkit wordt langzaam compleet.’

Wat is de belangrijkste les die je hebt geleeerd?
‘Een belangrijke les die ik heb geleerd is dat consistentie in communicatie van grote toegevoegde waarde is. Wanneer je elke dag iets laat weten via je kanalen en in contact blijft met je klant op een herkenbare manier, krijg je daar veel voor terug. Mensen haken snel af als je niet regelmatig dingen deelt en reageert. Een voorbeeld hiervan is het boek ‘Hoe flex is jouw organisatie?’, wat we pas uit hebben gebracht. We maken onze klanten en volgers al een tijdje warm voor dit project en hebben steeds updates en sneak previews gegeven. Interesse en nieuwsgierigheid wekken en dan vasthouden is een uitdaging, gezien de korte aandachtspanne en de vele prikkels die we krijgen, maar daardoor ook des te belangrijker.’

Waar staan jullie over vijf jaar?
‘Ik vind het altijd lastig om een schatting te maken voor de toekomst. Er kan zoveel veranderen, want we leven in een turbulente wereld. Over vijf jaar zie ik FastFlex nog steeds als kwalitatieve speler in de markt, maar over de jaren zou de dienstverlening en de focus uiteraard kunnen veranderen. Ik denk dat het vooral van belang is om het DNA van het bedrijf te behouden. Duurzame partnerships waarbij een persoonlijke aanpak en betrokkenheid uitgangspunten zijn, daar gaan wij voor en dat gaat niet veranderen. We willen onze rol als kennispartner vergroten, zodat we onze dienstverlening kunnen blijven afstemmen op ontwikkelingen in de markt. Ik ben ervan overtuigd dat ondanks verdere digitalisering, robotisering en de opkomst van nieuwe technieken, er een grote behoefte blijft aan persoonlijk contact.’

Connie Lohuis
  • Connie Lohuis

  • Werkt bij: StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • Functie: Webredacteur Marketingtribune (Content)
  • Website:http://www.strakblauw.nl
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken