[Interview] Bart Omlo van Kentico over de toekomst van CMS

[Interview] Bart Omlo van Kentico over de toekomst van CMS
  • B2b
  • 29 nov 2016 @ 15:00
  • 19654 x gelezen
  • Link
  • Connie Lohuis
    Connie Lohuis

    Webredacteur Marketingtribune (Content)
    StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • MarketingInterviewInnovatie

CMS-leverancier Kentico lanceerde tijdens de 404-conferentie in Las Vegas afgelopen maand Kentico Cloud. Op het oog lijkt dit een volgende versie van het eigen CMS, maar volgens Bart Omlo, manager Kentico Benelux, is zijn bedrijf met Kentico Cloud echt een totaal nieuwe ontwikkelrichting ingeslagen. Vijf vragen aan Bart Omlo over de toekomst van het CMS volgens Kentico.

1.Elke softwareleverancier gaat de cloud in tegenwoordig of verkoopt zijn oplossingen als SaaS. Is Kentico Cloud niet het zoveelste voorbeeld hiervan?
‘Nee, zeker niet. Kentico Cloud is geen cloudversie van het bestaande Kentico 10 CMS, maar echt een compleet nieuw platform. Er is geen regel code hergebruikt. Kentico Cloud functioneert naast Kentico 10 en er zijn ook twee aparte ontwikkelafdelingen mee gemoeid. Maar los daarvan is de focus ook anders. Kentico 10 is een CMS gericht op het ontwikkelen van multifunctionele webomgevingen. Kentico Cloud kan je beter omschrijven als een content delivery platform waarmee je content op ieder mogelijk type apparaat kunt publiceren.’

2.Kun je dat even toelichten?
‘Een softwareleverancier kan op meerdere manieren een CMS uit de cloud realiseren. Hij kan zijn bestaande CMS-product bijvoorbeeld in een datacenter hosten en vervolgens als dienst aanbieden. Dat model is echter niet goed schaalbaar, omdat je voor al je klanten een losse omgevingen moet optuigen en beheren. Geen CMS-leverancier die daaraan begint. Een leverancier kan ook, zoals bijvoorbeeld Wix en Wordpress, een gestandaardiseerde website als Software-as-a-service aanbieden. Het nadeel van dat model is dat de eindgebruiker relatief weinig interactiemogelijkheden heeft.  Kentico Cloud is onze manier om CMS uit de cloud aan te bieden: een cloud-first, headless CMS. Het platform is cloud-first omdat het echt ontworpen is om als multi-tenant SaaS-dienst aangeboden te worden, zodat het voor de leverancier goed te beheren is. En het is ‘headless’ omdat er een scheiding is tussen de presentatielaag en de Kentico cloud runt. De presentatielaag van het CMS heeft de gebruiker in eigen beheer, kan hij inrichten zoals hij wil en op basis van API connecteren met de Kentico Cloud. Overige zaken, zoals het content management systeem, de hosting, de beveiligingen, etcetera, runt Kentico allemaal zelf in de cloud.’

3.En hoe profiteert een marketeer hiervan?
‘Nou heel eenvoudig. Voor een ontwikkelaar wordt het veel makkelijker om voor verschillende platformen te ontwikkelen. Of je nu iets maakt voor een desktop-website of een mobiele browser, of een app voor een iOS- of Android-tablet, je hoeft niet meer voor elk platform afzonderlijk te ontwikkelen. Momenteel gebeurt dat wel nog veel. Bedrijven ontwikkelen in Android om een Android app te maken, ontwikkelen in Java of .NET om een webpagina te bouwen …. etcetera. Op den duur is dat niet vol te houden. Het aantal devices en platformen is nu al bijzonder divers, maar met de aanstaande grote doorbraak van Internet of Things gaat er een heel nieuwe generatie devices en platformen bijkomen. Kentico Cloud stelt je in staat om vanuit één systeem op alle mogelijke platformen te publiceren.’

4. Is dit niet vooral nuttig voor ontwikkelaars?
‘Het grote voordeel voor marketeers is natuurlijk dat ze een campagne kunnen verzinnen die verder gaat dan de eigen website. Of het nu gaat om mobiele applicaties, bots, virtual reality, interactieve in-store displays, digital assistenten, wearables of Internet of Things ... je kan met behulp van API ieder platform gebruiken. De techniek maakt het daarbij mogelijk om precies die functionaliteit te gebruiken die voor een platform nodig is. Apps op de smartphone kunnen bijvoorbeeld praktisch van aard zijn, terwijl apps voor devices met grotere schermen als iPads of desktops juist meer een totaaloverzicht van diensten weergeven. Belangrijk is ook dat de kosten voor het optuigen van een nieuw platform met een headless, cloud-first CMS lang niet zo hoog zijn als voor een traditioneel CMS. Je kan met één CMS meerdere kanalen bedienen, waar je eerder voor elk platform specifieke programmeurs nodig had. Het aanpassen van de presentatielaag kost programmeurs ook veel minder moeite, waardoor er een veel snellere time to market is. Marketeers kunnen dus breder gaan denken dan enkel de website en zich gaan richten op het communiceren met hun klanten over alle digitale kanalen.‘

5. En dit vertegenwoordigt de toekomst van het CMS?
´Ja, dat denk ik wel. Marketeers willen wel websites ontwikkelen, maar zich liever niet bezighouden met zaken die niet met het uiterlijk en de vormgeving te maken hebben. Denk aan het configureren van een webserver, het CMS installeren en de beveiliging van de website inregelen. Vandaar dat marketeers interesse hebben in een volwaardig CMS uit de cloud. Ik denk dat CMS-systemen uiteindelijk allemaal in de cloud zullen draaien. Het cloud-first, API-gedreven model is daarbij logisch, omdat het de eindgebruiker verregaande aanpassingsmogelijkheden biedt en tegelijk voor de leverancier makkelijk maakt om het product goed te ondersteunen. Zowel de leverancier als de eindgebruiker zijn ook goed voorbereid op de lancering van nieuwe devices, die nu nog niet bestaan of gebruikt worden. Als er bij wijze van spreken plotseling een connected barbecue op de markt wordt gebracht, dan hoeft Kentico enkel een API te ontwikkelen, waar de klant vervolgens direct een interface mee kan bouwen.´

 

Connie Lohuis
  • Connie Lohuis

  • Werkt bij: StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • Functie: Webredacteur Marketingtribune (Content)
  • Website:http://www.strakblauw.nl
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken