[Boek] Stevo Akkerman 'Het klopt wel maar het deugt niet'

[Boek]  Stevo Akkerman 'Het klopt wel maar het deugt niet'
  • B2b
  • 11 nov 2016 @ 16:00
  • Link
  • Connie Lohuis
    Connie Lohuis

    Webredacteur Marketingtribune (Content)
    StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • JournalistiekZakelijk

In Het klopt wel, maar het deugt niet vraagt journalist Stevo Akkerman zich af of niet alleen de bankenwereld, maar de hele maatschappij een ‘amoreel universum’ is geworden. Onze samenleving zit vol gevaarlijke prikkels die ertoe leiden dat de persoonlijke moraal van medewerkers wordt opgeofferd aan de doelen van het bedrijf of de organisatie. ‘Dit boek gaat verder waar Dit kan niet waar zijn ophoudt’, stelde Joris Luyendijk tijdens de presentatie van het boek 9 november jongsteleden in De Balie in Amsterdam. Luyendijk kreeg het eerste exemplaar uitgereikt.

Stevo Akkerman sprak met kopstukken en dissidenten uit het bedrijfsleven, het onderwijs en de gezondheidszorg. Het resultaat is een verontrustend boek. Akkerman (1963) is journalist en vaste columnist op pagina 2 van dagblad Trouw, drie dagen per week. Daarnaast schrijft hij ook literaire fictie. Zijn roman Donderdagmiddagdochter werd bekroond met de clo Literaire Juryprijs en de Vlaamse prijs voor het Beste Spirituele Boek. In het voorjaar van 2017 verschijnt zijn nieuwe roman De mooiste dag.

Discussie in De Balie
Tijdens de boekpresentatie in De Balie ging de auteur onder meer in gesprek met Joris Luyendijk, Jos de Blok en Antoinette Dijkhuizen. Jos Blok is bekend van zijn vernieuwende Buurtzorg concept, dat thuiszorg dichtbij de mensen brengt, zonder overbodige regelgeving. Antoinette Dijkhuizen, accountant, stapte een aantal jaar geleden op bij één van de big four. De bedrijfscultuur en het gebrek aan moraliteit stonden haar tegen. Ze startte haar eigen kantoor 4you accountancy, om op een andere – integere - manier haar ‘ambacht’ uit te oefenen. Dijkhuizen werd net als Blok voor het boek van Akkerman geïnterviewd.  

Stevo Akkerman, Het klopt wel, maar het deugt niet: De maatschappelijke moraal in het nauw, Lemniscaat, isbn: 9789047708827, €9,95, Pb. 116 pag.

Bekijk hier de vimeo over het debat in De Balie! 

Connie Lohuis
  • Connie Lohuis

  • Werkt bij: StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • Functie: Webredacteur Marketingtribune (Content)
  • Website:http://www.strakblauw.nl
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken