[Boek] Stevo Akkerman 'Het klopt wel maar het deugt niet'
- B2b
- 11 nov 2016 @ 16:00
- Link
-
Connie Lohuis
Webredacteur Marketingtribune (Content)
StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten - JournalistiekZakelijk
- 11 nov 2016 @ 16:00
- Connie Lohuis
In Het klopt wel, maar het deugt niet vraagt journalist Stevo Akkerman zich af of niet alleen de bankenwereld, maar de hele maatschappij een ‘amoreel universum’ is geworden. Onze samenleving zit vol gevaarlijke prikkels die ertoe leiden dat de persoonlijke moraal van medewerkers wordt opgeofferd aan de doelen van het bedrijf of de organisatie. ‘Dit boek gaat verder waar Dit kan niet waar zijn ophoudt’, stelde Joris Luyendijk tijdens de presentatie van het boek 9 november jongsteleden in De Balie in Amsterdam. Luyendijk kreeg het eerste exemplaar uitgereikt.
Stevo Akkerman sprak met kopstukken en dissidenten uit het bedrijfsleven, het onderwijs en de gezondheidszorg. Het resultaat is een verontrustend boek. Akkerman (1963) is journalist en vaste columnist op pagina 2 van dagblad Trouw, drie dagen per week. Daarnaast schrijft hij ook literaire fictie. Zijn roman Donderdagmiddagdochter werd bekroond met de clo Literaire Juryprijs en de Vlaamse prijs voor het Beste Spirituele Boek. In het voorjaar van 2017 verschijnt zijn nieuwe roman De mooiste dag.
Discussie in De Balie
Tijdens de boekpresentatie in De Balie ging de auteur onder meer in gesprek met Joris Luyendijk, Jos de Blok en Antoinette Dijkhuizen. Jos Blok is bekend van zijn vernieuwende Buurtzorg concept, dat thuiszorg dichtbij de mensen brengt, zonder overbodige regelgeving. Antoinette Dijkhuizen, accountant, stapte een aantal jaar geleden op bij één van de big four. De bedrijfscultuur en het gebrek aan moraliteit stonden haar tegen. Ze startte haar eigen kantoor 4you accountancy, om op een andere – integere - manier haar ‘ambacht’ uit te oefenen. Dijkhuizen werd net als Blok voor het boek van Akkerman geïnterviewd.
Stevo Akkerman, Het klopt wel, maar het deugt niet: De maatschappelijke moraal in het nauw, Lemniscaat, isbn: 9789047708827, €9,95, Pb. 116 pag.
Bekijk hier de vimeo over het debat in De Balie!
-
Connie Lohuis
- Werkt bij: StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
- Functie: Webredacteur Marketingtribune (Content)
- Website:http://www.strakblauw.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Van duurzame kruk tot circulaire... 20-06-2025
- Marketingtransfers week 24, 202520-06-2025
- Supermetrics neemt Relay42 over voor... 19-06-2025
- HBS lanceert GeoSpark voor meetbare... 17-06-2025
- Snowflake en Acxiom moderniseren AI... 16-06-2025
- De marketingtransfers van week 23,... 13-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Dynamic Creative Optimization: de slimste weg naar relevantie en resultaat
- Bouw een wendbaar en toekomstbestendig IT-landschap
- Webcare is meer dan online klantenservice - ontdek hoe je écht klantgericht communiceert
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management
- Building a Data Platform for Analytics & Activation