[ Interview] Wendy Sieverts, database analist bij Meeùs : 'Big data is hot'
- B2b
- 14 nov 2016 @ 15:32
- Link
-
Connie Lohuis
Webredacteur Marketingtribune (Content)
StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten - MarketingInterviewBig data
- 14 nov 2016 @ 15:32
- Connie Lohuis
Wendy Sieverts (38) is nu pakweg 10 jaar actief in data-analyse binnen het marketingvak. Momenteel is ze senior marketing database analist op de afdeling marketing intelligence bij verzekeringsadviseur Meeùs. ‘Het past goed bij me en voelt alsof ik nooit iets anders heb gedaan. Er ontstaan steeds meer specialismen binnen het database vakgebied, zoals predictive analytics. Waar andere misschien schrikken van cijfers, ga ik graag los op een enorme hoeveelheid data.’
Wil je wat meer over jezelf vertellen?
'Ik heb geen typisch bèta profiel, noch een typisch alfa profiel. Ik ben van allebei een beetje. In mijn werk heb ik veel profijt van die brede kennis en ervaring, omdat ik kan begrijpen wat voor vraagstukken er leven bij marketeers en hoe dat vertaald moet worden naar data en andersom. Verder ben ik nieuwsgierig. Ik vind het leuk om nieuwe dingen, mensen, culturen te ontdekken en creatief bezig te zijn, zowel op het gebied van data als op andere vlakken.’
Wat doe je zoal bij Meeùs?
‘Binnen het team, dat nu uit vijf analisten bestaat, houd ik mij bezig met het hele spectrum aan data toepassingen en analyse activiteiten. De ene keer kan dat een klantselectie voor een marketingcampagne zijn, een rapportage of een klantprofiel. De andere keer een klantsegmentatie, strategische analyse of het ontwikkelen van een voorspelmodel. Mijn persoonlijke interesse, kennis en ambitie ligt op het gebied van complexe analyses, data mining en voorspelmodellen. Dat is dan ook mijn specialisme binnen het team.’
Waar heb je je kennis opgedaan?
‘Ik heb marketing & international management gestudeerd aan de Hanzehogeschool in Groningen. Daarna ben ik gaan werken, maar ik merkte dat ik nog niet uitgeleerd was en nog meer wilde weten over het marketing vakgebied. Ik heb toen mijn baan opgezegd en ben weer begonnen met studeren aan de Rijksuniversiteit Groningen. In eerste instantie wederom een marketing management specialisatie binnen een economie studie. Maar toen ik tijdens die studie steeds meer in aanraking kwam met data en onderzoek, was mijn interesse voor data gewekt. Ik bleek het puzzelen met data zo interessant en leuk te vinden, dat ik uiteindelijk naast mijn marketing management specialisatie ook een research-based marketing (tegenwoordig marketing intelligence) specialisatie heb gedaan. Toen heb ik ook het besluit genomen dat ik verder wilde in data analyse en daar was dus het begin van mijn data analyse carrière.’
Wat is er zo leuk aan data mining?
‘Ik vond en vind het nog steeds fascinerend hoe je uit een grote berg data, op het eerste gezicht misschien niet meer als een rijtje getallen, informatie en patronen kan destilleren. Hoe je je marketingactiviteiten meetbaar kan maken en effectievere beslissingen kan nemen op basis van data. Waar anderen misschien schrikken van zoveel cijfers bij elkaar, kan je mij niet blijer maken dan met een enorme hoeveelheid data waar ik op los kan gaan.’
Welke ontwikkelingen zie je in je vakgebied?
‘Big data blijft een veelbesproken onderwerp. Hoe ga je om met grote hoeveelheden data en hoe haal je daar waarde uit voor je bedrijf? Verder zie je een groeiende belangstelling voor voorspellende vormen van data analyse (predictive analytics) en veel organisaties zijn bezig met de vraag hoe dit toe te passen. Afhankelijk van hoe ver een organisatie al is met het toepassen van voorspelmodellen, zie je dat organisaties nu ofwel predictive analytics versneld willen gaan toepassen ofwel zich richten op het automatiseren ervan. De technologische ontwikkelingen gaan snel, dit faciliteert steeds meer mogelijkheden voor grootschalige dataverzameling, opslag en gebruik. Bovendien ontstaat er een groeiend aanbod van een soort van “standaard” voorspelmodellen voor een bepaalde toepassing (bijvoorbeeld voor het voorspellen van churn), waardoor predictive analytics ook bereikbaar wordt voor organisaties die zelf niet de benodigde kennis, ervaring en tools in huis hebben. Bij organisaties die al langer bezig zijn met voorspelmodellen zie je dat deze op een steeds grotere schaal en steeds meer geautomatiseerd worden ontwikkeld en toegepast.’
Dus je ziet dat er steeds meer specialismen ontstaan?
‘Ja. De gemene deler is het analytische component, maar de nadruk in een bepaalde rol kan net even wat meer liggen op bijvoorbeeld het data technische aspect, campagne management, predictive analytics, etc. Wat zeker niet bijdraagt aan de duidelijkheid zijn de vele creatieve functie benamingen die gehanteerd worden voor vergelijkbare rollen binnen data analyse. Denk bijvoorbeeld aan een customer insights analist, marketing intelligence analist, CRM analist, customer intelligence analist, marketing database analist, enzovoorts.’
Wat is volgens jou de toekomst van gewoon marktonderzoek?
‘Marktonderzoek is een hele waardevolle bron van informatie met betrekking tot de motivaties, percepties en ideeën van klanten. Dat zal zeker zo blijven. Ik denk echter wel dat je binnen het marktonderzoek vakgebied steeds creatievere manieren voor het verzamelen van data zal moeten bedenken. Mensen zijn tegenwoordig wellicht een beetje enquête moe. Ik geloof bovendien dat je de meeste waarde haalt uit het combineren van meerdere bronnen van klantinformatie om zo een 360 graden klantbeeld te creëren. Dus in het combineren van marktonderzoek data met data uit andere bronnen. Om de ontwikkelingen binnen en buiten de organisatie met elkaar te verbinden, om gerapporteerd gedrag te kunnen vergelijken met daadwerkelijk gedrag, om een breder begrip van de klant te krijgen.’
-
Connie Lohuis
- Werkt bij: StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
- Functie: Webredacteur Marketingtribune (Content)
- Website:http://www.strakblauw.nl
- Profiel »
- Interview
- mining
- trends
- predictive analytics
- marketing
- big data
- Meeùs
- data analist
- marktonderzoek
- campagnes
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Marketeer ANWB Lars Smit: Brandreview Validators was voor ons...
- [column] Concurreren met je eigen merken: goed idee?
- Martijn Jaartsveld, strategy director Stroom: Validators...
- Hokra zet met behalen ISO-certificering significante stap in...
- B2B-campagne autoverhuurder Enterprise op Europese luchthavens
- [column] SXSW: Is eenzaamheid marketingkans?
Laatste Nieuws
- Martijn Jaartsveld, strategy... 15-03-2024
- Hokra zet met behalen... 08-03-2024
- B2B-campagne autoverhuurder... 07-03-2024
- Marketeer ANWB Lars Smit:... 07-03-2024
- Lemon en Abovo Maxlead: master the... 05-03-2024
- Brandreview non-alcoholische... 04-03-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing