[Onderzoek] 5 leefstijlen voor marketing en communicatie
- B2b
- 2 nov 2016 @ 11:00
- Link
-
Connie Lohuis
Webredacteur Marketingtribune (Content)
StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten - OnderzoekInterviewCommunicatieMarketing
- 2 nov 2016 @ 11:00
- Connie Lohuis
Het belang van een vitale levensstijl blijft groeien. De kennis over gezondheid neemt toe en het wordt steeds makkelijker om een verantwoorde keuze te maken. Zo is er in de supermarkt altijd wel een gezonde optie te vinden en past zelfs McDonalds de menukaart aan. Het erop nahouden van een vitale levensstijl betekent echter niet voor iedereen hetzelfde. De houding, het gedrag en de motivatie omtrent vitaliteit verschilt van persoon tot persoon. Een logisch gevolg hiervan is dat niet alle Nederlanders als één groep aangesproken kunnen worden.
Motivation lanceert de Vitality rapportage gebaseerd op het Mentality-model. Het model onderscheidt vijf segmenten in de Nederlandse samenleving tussen 18-75 jaar: ‘balanszoekers’, ‘recreatieve bewegers’, ‘sportkijkers, ‘flexsporters’ en ‘prestatiegerichte socializers’. De rapportage geeft inzicht in de houding ten aanzien van sport en beweging, eten en drinken en ontspanning. Daarnaast geeft het concrete handvatten voor marketing en communicatie. We stellen onderzoekster Marije Lobstein van Motivation een aantal vragen.
De Vitality-rapportage: wat staat erin en wat levert het op?
‘De Vitality-rapportage geeft inzicht in verschillende vitaliteits-doelgroepen. Hoe staan zij in het leven? Wat typeert hun belevingswereld en mentaliteit? En wat speelt een rol bij hun beweeggedrag en voedingspatroon? De rapportage geeft diepgaand inzicht in de houding ten aanzien van sport en beweging, eten en drinken en ontspanning van de vijf groepen. Daarnaast geeft het concrete handvatten voor communicatie. Vanuit deze kennis is voor elke Vitality-groep een gericht activeringsplan op te stellen.’
Voor wie is de rapportage interessant?
‘Vitality geeft concrete aanknopingspunten voor beleid en communicatie rondom vitaliteit en is hiermee zeer relevant voor overheden, organisaties en bedrijven die actief zijn op de domeinen sport, welzijn, zorg, onderwijs, HRM en voeding; en die meer inzicht willen in hun doelgroep, en behoeve van effectieve communicatie en/of marketing. Naast de rapportage doet Motivaction overigens verdiepend onderzoek op maat om vitaliteits-vraagstukken te beantwoorden.’
Wat valt er over de balanszoekers te vertellen?
‘Deze groep is intrinsiek gemotiveerd om te sporten en gezond te eten en drinken. Ze zijn goed op de hoogte van wat gezond is en wat niet. Sporten doen ze niet omdat het moet, maar voor ontspanning en plezier en het liefst buiten in de natuur.’
En de recreatieve bewegers?
‘Voor deze groep is sporten een groot woord. Recreatieve bewegers trekken er graag samen op uit om te bewegen in de vorm van wandelen of fietsen. Eten en drinken doen ze volgens vaste patronen en richtlijnen bepaald door betrouwbare instanties.’
De sportkijkers, komen die zelf nog in beweging?
‘Sportkijkers zijn inderdaad de minst sportieve Nederlanders. Zij beleven plezier aan kijken naar sport, maar ondervinden veel drempels om zelf te gaan sporten. Gezelligheid en genieten staan centraal en dat is ook terug te zien in hun voedingspatroon.’
En de flexsporters doen het af en toe?
‘De Flexsporters zijn impulsief en houden van nieuwe dingen uitproberen. Ze sporten het liefst in sociaal verband en op het moment dat het hun het beste uitkomt. Op het gebied van eten en drinken zoeken ze naar de balans tussen lekker en gezond.’
De laatste doelgroep noemen jullie de prestatiegerichte socializers. Sporten zij wel intensief?
‘Ja. Deze groep stelt zichzelf ambitieuze doelen. Ze vinden het belangrijk om er goed uit te zien en dit bereiken ze door veel te sporten en mee te gaan met modetrends. Ze proberen zo gezond mogelijk te eten, maar vinden het lastig dit lang vol te houden. Op deze site kun je de preview van de Vitality-rapportage overigens downloaden!’
-
Connie Lohuis
- Werkt bij: StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
- Functie: Webredacteur Marketingtribune (Content)
- Website:http://www.strakblauw.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Merken bouwen is mensenwerk (en veel geduld hebben)
- Michiel Verstraten: LinkedIn Marketing is succesvol recept...
- JIC BRO lanceert buitenreclame bereiksonderzoek ‘BRO Next’
- [column] SXSW2024: waarachtig of waar-achtig?
- Global plaatst DOOH op 9 nieuwe NS-stations
- [column] Groeien om te overleven, maar hoe?
Laatste Nieuws
- Global plaatst DOOH op 9 nieuwe... 28-03-2024
- Michiel Verstraten: LinkedIn... 21-03-2024
- JIC BRO lanceert buitenreclame... 21-03-2024
- Martijn Jaartsveld, strategy... 15-03-2024
- Hokra zet met behalen... 08-03-2024
- B2B-campagne autoverhuurder... 07-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing