Vertrouwen in merken gaat verloren door cybercriminaliteit

Vertrouwen in merken gaat verloren door cybercriminaliteit
  • B2b
  • 30 nov 2016 @ 09:45
  • Link
  • Redactie B2B
    Redactie B2B

    Redactie
    MarketingTribune
  • OnderzoekMerken

Zo’n 16 procent van de Nederlandse consumenten verliest het vertrouwen in een merk dat betrokken is bij cybercriminaliteit. Dit blijkt uit onderzoek van MarkMonitor®, marktleider op het gebied van online merkbescherming. 45 procent van de Nederlandse consumenten is wel eens in aanraking geweest met cybercriminaliteit. Dit hakt in op het vertrouwen van de consument in merken.

Tegenover de bij cybercriminaliteit betrokken merken, ervaart 31 procent van de slachtoffers negatieve gevoelens. Dit effect op de reputatie van merken is af te leiden uit vragen over recente high-profile cyberaanvallen. 56 procent van de consumenten zei dat ze geloofden dat deze gebeurtenissen de reputatie van de betrokken organisaties beschadigt. 37 procent meende dat het vertrouwen in het merk wordt beschadigd en 49 procent denkt dat consumenten in de toekomst niet meer betrokken willen zijn bij een merk dat slachtoffer is geweest van een cyberaanval. De bevindingen benadrukken voor bedrijven het belang van een uitgebreide merkbescherming strategie.

Groei internetgebruik
‘Cybercrime schaadt merken en stijgt evenredig met de groei in internetgebruik. Bedrijven hebben een professioneel uitgewerkt plan van online merkbescherming nodig om ervoor te zorgen dat de klant het vertrouwen behoudt en de reputatie van het merk gehandhaafd blijft’, licht Kevin Day, regional manager Nordics en Nederland van MarkMonitor, toe. ‘Het onderzoek toont aan dat consumenten zich bewust zijn van het effect van deze aanvallen op de merken zelf, maar desondanks dit hoge niveau van bewustzijn verliezen consumenten het vertrouwen in de gedupeerde merken.’

Ondergrondse sites
‘De verfijning van cyber criminelen stijgt. Zo maken ze steeds vaker gebruik van ondergrondse sites, zoals sites die draaien via The Dark Web. Het is hierdoor essentieel dat merken kijken naar bescherming op alle niveaus en rekening houden met alle vormen van dreiging om ervoor te zorgen dat ze het merk kunnen beschermen en hun klanten veilig zijn’, aldus Day.

Onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd door Opinium, een bedrijf voor marktonderzoek. Er werden 3457 consumenten ondervraagd uit het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Duitsland, Frankrijk, Italië, Denenmarken, Spanje, Zweden en Nederland. De vragen gingen over percepties, attitudes en ervaringen met betrekking tot online fraude, veiligheid en cybercriminaliteit.

Het onderzoek werd online uitgevoerd in augustus en september 2016 en is hier te downloaden. 


 

Redactie B2B

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken