[Interview] 5 vragen aan Ville Himberg, managing director Reaktor
- B2b
- 19 dec 2016 @ 15:00
- Link
-
Connie Lohuis
Webredacteur Marketingtribune (Content)
StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten - AppsZakelijkInterview
- 19 dec 2016 @ 15:00
- Connie Lohuis
Ville Himberg streek in september 2016 met zijn team neer in Amsterdam. De Finse tech-company, met vestigingen in Helsinki, Tokyo en New York, is gespecialiseerd in het ontwerpen en ontwikkelen van digitale diensten, producten en software. Opdrachtgevers zijn onder andere HBO, Michael Kors en Finnair. In Nederland werkt Reaktor inmiddels voor een aantal aanbieders van fast moving consumer goods. Een interview met Himberg.
1. Wie zijn jullie?
Reaktor is in 2000 opgericht door zes vrienden. Inmiddels zijn er wereldwijd ruim 400 Reaktorians. Wij helpen opdrachtgevers in de private en de publieke sector met het vernieuwen, optimaliseren en ontwikkelen van de digitale ervaring van hun klanten. Vaak zijn we end-to-end betrokken bij het proces, van de digitale strategie tot en met de implementatie. Het is zeer gebruikelijk dat we inhouse werken bij onze opdrachtgevers.
2. Kun je een paar voorbeelden noemen van wat jullie doen?
Voor Finnair ontwikkelden en bouwden we bijvoorbeeld een mobiele app en een in-flight entertainmentsysteem, met als doel passagiers echte peace of mind te geven. Van het inchecken, tot het moment dat zij weer thuis op de bank zitten. Voor een grote zorginstelling bouwden we een revolutionaire app die patiënten in staat stelt hun medische gegevens op hun telefoon op te slaan. Er zijn nu al 18.000 maandelijkse gebruikers. We hebben een end-to-end benadering, waarbij we niet alleen verantwoordelijk zijn voor strategie, maar ook voor implementatie.
3. Waarom Amsterdam?
Amsterdam is een prettige en toegankelijke stad voor buitenlandse bedrijven. Dat komt door het ondernemersklimaat, maar ook door de cultuur. Er is bovendien een flink aantal hoofdkantoren van internationale consumer brands gevestigd en het gebruik van mobiele devices en apps is in Nederland natuurlijk hoog. Persoonlijk ben ik dol op Amsterdam. Voordat ik hier naartoe kwam was ik binnen de organisatie op een punt waar ik alle mogelijke functies al een keer had gezien. Ik begon een beetje een pain in the ass te worden, om eerlijk te zijn. Ik wilde echt wat heel nieuws, zat daar voortdurend over te zeuren. Mijn CEO zei letterlijk: ‘Ik wil niet dat je weggaat, maar er moet wel wat gebeuren. Ga maar iets doen waar het bedrijf beter van wordt. Ik hoef geen plan te zien, zolang je er maar een hebt’. Ik heb toen direct besloten om naar Amsterdam te gaan met m’n team. Die vrijheid is kenmerkend voor Reaktor. We werken met kleine teams, die vrijwel volledig autonoom zijn. Het is bovendien een echte meritocratie.’
4. Hoe zou je de Finse manier van werken omschrijven?
‘Finnen hebben een uitstekende work ethic, het zijn vrijwel altijd harde werkers. We zijn een hightech land met veel hoogopgeleide mensen. Waar we - in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Zweden - veel minder goed in zijn is onze eigen marketing. We zijn veel te bescheiden.’
5. Zien we jullie Finse roots terug in de producten en diensten van Reaktor?
‘Zeker. Fins design staat bekend om een combinatie van modern minimalisme en functionaliteit. Zie bijvoorbeeld de beroemde ball chair van Eero Aarnio of de producten van Iittala. Ik denk dat deze vorm van design uitstekend past bij de digital age waar functionaliteit en helderheid belangrijk zijn voor het gebruiksgemak. Het uitgangspunt is dat er een logisch verband is tussen ontwerp en techniek. Bij de digitale producten en diensten van Reaktor gaan design en vakmanschap hand in hand.’
-
Connie Lohuis
- Werkt bij: StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
- Functie: Webredacteur Marketingtribune (Content)
- Website:http://www.strakblauw.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Marketeer ANWB Lars Smit: Brandreview Validators was voor ons...
- [column] Concurreren met je eigen merken: goed idee?
- Martijn Jaartsveld, strategy director Stroom: Validators...
- Hokra zet met behalen ISO-certificering significante stap in...
- B2B-campagne autoverhuurder Enterprise op Europese luchthavens
- [column] SXSW: Is eenzaamheid marketingkans?
Laatste Nieuws
- Martijn Jaartsveld, strategy... 15-03-2024
- Hokra zet met behalen... 08-03-2024
- B2B-campagne autoverhuurder... 07-03-2024
- Marketeer ANWB Lars Smit:... 07-03-2024
- Lemon en Abovo Maxlead: master the... 05-03-2024
- Brandreview non-alcoholische... 04-03-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing