Merkstrategie nieuw rondvaartbedrijf Stromma focust op onderscheid
- B2b
- 20 jan 2017 @ 09:24
- Link
-
Redactie MarketingTribune
- Branding
- 20 jan 2017 @ 09:24
- Redactie MarketingTribune
Canal Company, het rondvaart- en waterfietsmerk op de Amsterdamse grachten, is sinds juni 2016 onderdeel van de Stromma Group. Met ingang van het nieuwe toeristische seizoen (23 maart 2017) wordt Stromma ook zichtbaar als merk. De Amsterdamse rederij krijgt de naam Stromma Nederland en introduceert een nieuw uiterlijk met de merken Stromma.com, Canal Tours Amsterdam en Hop On Hop Off. We spreken met marketing verantwoordelijke Christiane Brands (zie foto onder) van Stromma over de nieuwe plannen.
Stromma is al tweehonderd jaar actief in scheepvaart en toerisme in Zweden, Noorwegen, Finland en Denemarken. De naam verwijst naar strömma, het Zweedse woord voor stroom. Het bedrijf heeft duurzaamheid hoog in het vaandel, wat goed past bij Canal Company dat over het Gouden Green Key certificaat beschikt. Stromma Nederland ontvangt jaarlijks anderhalf miljoen gasten op 32 rondvaartboten, een passagiersschip op het IJ, veertien sloepen, drie salonboten en honderd waterfietsen. Door de bundeling van krachten met de Stromma Group worden de mogelijkheden voor duurzaamheid, digitalisering en marketing verder versterkt.
Hoe is de marketingstrategie van Stromma in grote lijnen?
Onze bedrijfsnaam en zakelijke merk wordt Stromma Nederland. Wij hanteren twee productmerken: Canal Tours Amsterdam en Hop On Hop Off. Canal Tours Amsterdam wordt het merk voor al onze rondvaarten, boottochten en waterfietsen. Hop On Hop Off wordt het merk voor onze lijndienst (nu nog Canal Bus). Ons verkoopmerk wordt Stromma.com wat we gaan we gebruiken voor onze shops en online. Medio februari wordt dit merk gelanceerd met de website: Stromma.com, waar vervolgens een keuze kan worden gemaakt uit bestemmingen in alle vijf landen waar Stromma actief is: Zweden, Finland, Denemarken en Noorwegen. Onze website voor Nederland wordt Stromma.nl.
Wat gaat er concreet veranderen in marketingopzicht nu Stromma de zaak overneemt?
Wij gaan over op een nieuwe merkstrategie met een meer onderscheidend en eigen merk (Stromma.com) en de twee productmerken zoals hierboven genoemd. Daarbij wijzigen een aantal productnamen: Canal Bike wordt Pedal Boat, Canal Bus wordt Hop On – Hop Off Boat. Deze nieuwe productnamen beschrijven het product, internationaal gezien, beter.
Canal Company is echt een gevestigde naam? Hoe gaat marketing dat aanpakken?
De naamsbekendheid van Canal is goed, maar tegelijkertijd is de naam vrij generiek en worden door concurrenten ook namen gevoerd als Amsterdam Canal Cruises, Citysightseeing, Tours & Tickets en dergelijke. Dit zijn allemaal redelijk productgerichte namen. Door Stromma Nederland te kiezen als bedrijfsnaam en Stromma.com krijgen we een meer onderscheidende, en vooral meer 'eigen', bedrijfsnaam en verkoopmerk. Een naam die men ook in de andere vier landen en online tegen gaat komen. Tegelijkertijd gebruiken we de productnamen Canal Tours Amsterdam en Hop On Hop Off om onze producten te promoten.
Wat is voor nu de grote uitdaging in termen van marketing?
De startdatum voor het gebruik van de nieuwe bedrijfsnaam is de start van het seizoen op 23 maart 2017. De branding van onze opstapplaatsen en shops zal zoveel mogelijk binnen twee maanden aangepast dienen te worden. De re-branding van de boten volgt stapsgewijs gedurende het seizoen. Voor de komende periode is het daarom van belang dat zowel de zakelijke markt als de toerist op de hoogte is van deze re-branding en onze nieuwe merken herkent. De website stromma.nl is reeds operationeel en wordt op korte termijn nog wat uitgebreid qua functionaliteit.
Is er iets te zeggen over reclamebureau, campagnes, mediamix etc?
De activiteiten worden door interne teams uitgevoerd. Bij deze re-branding is communicatie naar onze gasten en partners van groot belang. Wij blijven alle partijen de komende tijd intensief informeren over deze re-branding. Voor de re-branding zullen zowel marketing-, sales- en communicatie-inspanningen worden geleverd. De marketingfocus zal liggen op online in combinatie met actiemarketing. In het straatbeeld zijn de shops en opstapplaatsen uitermate belangrijk; gelegen op de mooiste plekken in Amsterdam, zoals bij het Rijksmuseum, zullen ze fysiek bezoekers aantrekken. En uiteraard strekt de marketing zich ook nog uit tot de welbekende foldermaterialen in de hotels; nog altijd een plek waar je bij moet staan.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Jezelf als marketeer slim blijven uitvinden
- Thijs Gussenhoven van Heineken over het belang van VVAL voor...
- Marga Stehmann van Carhartt: 'Blijf als merk trouw aan je roots'
- Vita Kovalenko van AON: 'Marketing kan helpen de wereld te...
- Bestedingen digital advertising Nederland stijgen naar 3,7...
- Martijn Delahaye van Afas Software: 'Inspiratie is nutteloos...
Laatste Nieuws
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend:... 19-04-2024
- Joris van Dijk van BoerenBed Ik klim... 18-04-2024
- Bestedingen digital advertising... 17-04-2024
- Beeckestijn start opleiding AI... 17-04-2024
- Martijn Delahaye van Afas Software:... 15-04-2024
- Thijs Gussenhoven van Heineken over... 11-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing