Spaven (DeMeter): Verwachtingen klant gaan exponentieel groeien

Spaven (DeMeter): Verwachtingen klant gaan exponentieel groeien
  • B2b
  • 30 jan 2017 @ 14:12
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • CRM

DeMeter, het platform voor kennis, innovatie en inspiratie in (dialoog) marketing, viert volgend jaar haar 25-jarig bestaan. De vereniging die volledig steunt op vrijwilligers is ooit voortgekomen uit opleidingsinstituut SRM. Een aantal studenten vond het een nuttig plan om elkaar regelmatig te blijven zien om de bewegingen op het gebied van marketingcommunicatie te duiden en te volgen. DeMeter heeft sinds een half jaar een nieuwe voorzitter, Marlous Spaven. MarketingTribune sprak met haar.

Volgens Spaven, in het dagelijks leven werkzaam als partner bij TIM dialogue marketing, zijn er in de afgelopen 24 jaar enkele dips geweest in het ledental en aantal vrijwilligers, maar zit DeMeter nu weer in de lift. Bij haar aantreden als nieuwe voorzitter trad ook een nagenoeg nieuw bestuur aan. Het aantal vrijwilligers stijgt weer, hoewel er altijd meer bij kunnen. Momenteel zijn 130 bedrijven lid van DeMeter.

Wat was in de afgelopen 24 jaar de belangrijkste verandering in marketing?

‘Toch wel dat marketing vooral dialoogmarketing is geworden. Met de komst van social media, echt slimme CRM pakketten en andere middelen is het een stuk makkelijker geworden om 1-op-1 marketing te bedrijven. Je kunt als marketeer echt in dialoog gaan met je klant. Dat is spannend en het is inspirerend voor de consument. Marketing is niet langer een kwestie van zenden en hopen dat de consument ergens op reageert. Het landschap is zodanig verandert dat mensen in gesprek kunnen gaan met een merk en hun persoonlijke verwachtingen en wensen kenbaar kunnen maken.’

Veel marketeers zullen dit een wellicht te smalle benadering van marketing vinden

‘Ik denk het niet. Het is namelijk alles wat jouw klant van je merk verwacht. Het gaat hier over de hele klantreis en alle ervaringen die een klant opdoet en daarover wil communiceren. Alles hangt af van de dialoog die je als klant met het merk hebt. Dat is natuurlijk nooit te smal. Marketeers moeten begrijpen dat de klant verwacht dat hij jou persoonlijk kent en jij hem dus ook!’

Wat is voor jou als voorzitter en marketeer de grootste uitdaging?

‘Als voorzitter is het van groot belang dat DeMeter weer zichtbaarder op de kaart komt te staan. Het is voor elke marketeer een mooie kans om via onze events kennis te delen en te netwerken. We hebben een nieuw bestuur, nieuw logo, nieuwe klantcommunicatie en een inspirerend activiteitenprogramma. Wat marketing betreft: ik denk dat belangrijk is dat de marketeer nog meer energie moet stoppen in de dialoog met de klant. Zonder hyperpersonalisatie gaat het niet lukken. Je moet als marketeer snappen waar iemand zit in de klantreis en aan welke knoppen je kunt draaien om de beleving goed te krijgen. Doen ze dat niet, dan gaan ze de boot missen. De verwachtingen van de klant gaan namelijk exponentieel veranderen. Wil je meer weten over DeMeter? kijk op www.demeter-online.nl’

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken