Tribes: 'Zelf 100 procent uitstralen waar je in gelooft'

Tribes: 'Zelf 100 procent uitstralen waar je in gelooft'
  • B2b
  • 14 jun 2017 @ 11:43
  • Link
  • Wout Maas
    Wout Maas

    redacteur MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • Interview

Oprichter, directeur en Chief Entertainment Officer van Tribes Eduard Schaepman verspreidt met zijn innovatieve werkplekconcept als een olievlek over Nederland. In Rotterdam opent hij vrijdag zijn veertiende vestiging. Ook in België timmer Tribes voorzichtig aan de weg, de teller staat vooralsnog op drie vestigingen. Gesprek met een gedreven ondernemer over uitstralen waar je in gelooft, verrassen en wat extra's aanbieden en oude stammen als inspiratie voor zijn bedrijfsstrategie.

Je bent niet alleen Chief & Founder van Tribes, maar noemt jezelf ook Chief Entertainment Officer. Op welke manier vermaak je de mensen?
Aanvankelijk hebben we Jort Kelder gevraagd een rol te spelen in onze campagnebeelden. Maar hij was gewoon te duur, voor het start-upje dat we waren, en ik besloot zelf voor de camera te springen. Daardoor speel ik zelf een centrale rol in de zichtbaarheid van dit concept. Op tv, op billboards, in de vestigingen. Zelf meedoen aan rituelen, aan acts, het hoort er allemaal bij. Dat betekent onder andere over koeien springen, meedoen aan een tribal dance en zelf een tijdje doorbrengen bij een echte stam. Het verhaal niet alleen durven vertellen, maar er ook fysiek vorm aan geven. Ik geloof er niets van dat je als marketeer of ondernemer succesvol kunt zijn als je niet zelf 100 procent uitstraalt waar je in gelooft. Dat laatste is cruciaal. Als jij mensen probeert te overtuigen van iets waar je niet ongelooflijk gepassioneerd over bent, gaat het nooit werken. Of je nu tapijt verkoopt of vierkante meters verhuurt, dat maakt niet uit. Wat mij betreft kun je vervolgens niet ver genoeg gaan in het uitdragen van je enthousiasme. Natuurlijk krijg ik ook de nodige kritiek op mijn uitbundigheid, maar dat nodigt alleen maar uit tot een gesprek. Op vrijdag 16 juni openen wij een tweede Rotterdamse vestiging. Heel bijzonder, want in onze vestiging krijgen wij een Blushing-vestiging, Gordon’s healthy food en coffee concept. Natuurlijk is Gordon er zelf ook, waarmee entrepreneur en entertainer elkaar ontmoeten. En de act? Die houd ik nog even voor mezelf, maar ik kan je zeggen: het dak gaat eraf!

Wat onderscheidt Tribes van andere aanbieders van werkplekken?
Bij Tribes bieden we niet een x-aantal vierkante meters, maar een plek waar inspiratie, plezier, energie en samenwerking centraal staan. Een rond concept, zoals ik het noem, en een echte beleving! Elke vestiging is anders, elke tribe vertelt immers een ander verhaal. We luisteren goed naar de mensen die bij ons werken en vergaderen: de members. Je kunt een moderne flex-professional niet een saaie, nietszeggende en inspiratieloze omgeving bieden. Dat sluit niet aan bij hoe zij willen leven en werken. Je moet verrassen en wat extra’s bieden. Daar moet je dan ook volledig consequent in zijn. Zo word je bij ons verwelkomt door een gastvrouw en niet door een beveiliger met zo’n V-tje op z’n jas. De entree, oftewel de Welcoming Area, is al een strategisch ingedeelde ruimte. Het heeft een bepaalde routing, waardoor je altijd wel iemand tegenkomt. Er is een stamtafel op een centrale locatie in de vestiging. De zogenaamde Members, die hier hun werkplek hebben, zitten vaak aan de Espressobar voor een kop koffie of aan het einde van de dag van een biertje uit de tap. Of neem de Library lounge ruimte, waar je je kunt terugtrekken om te werken, maar ook om te brainstormen in een vrije setting. En vergeet natuurlijk niet de pantry’s, want hoe cliché het ook mag klinken: de koffiehoek is en blijft een ontmoetingsplek. Bij ons vind je er een zitje en inspirerende beelden die uitnodigen tot een gesprek.

Welke tarieven hanteert Tribes, per vierkante meter, en ten opzichte van concurrenten?
Bij Tribes draait het niet om vierkante meters, maar om ronde concepten. Het gaat bij ons om de beleving, om de 5-sterren service, de glimlach van de gastvrouwen, de inspiratie en alles wat daar bij hoort. Prijzen per vierkante meter hebben we dus ook niet. Maar vanaf 150,- per maand kun je je door je favoriete stam laten inspireren!

Wat kunnen ondernemers leren van de oude stammen?
Hun leven lijkt soms heel basic maar is juist heel rijk. Ik heb een week lang doorgebracht bij de Kirgiezen, die nog op zeer traditionele wijze door het leven gaan. In die tijd heb ik zo veel gezien en geleerd, en ik moest er echt even van bijkomen. Werk en plezier wordt met gemak met elkaar gecombineerd, en iedereen helpt mee. Van het drijven van de paarden, tot het melken van de kamelen, alles gaat met een lach en er wordt altijd samengewerkt. De mensen daar zijn zo gastvrij, dat hebben we hier gewoon niet meer. Zo is het bijvoorbeeld gebruikelijk dat je bij iedereen op bezoek gaat, en ik ben dan ook bij elke familie in de yurt (familie tent) geweest. Bij een van de families kreeg ik een diner bestaande uit een schapenhoofd en mocht ik plaatsnemen op de Thor, de plaats voor een eregast. Het viel me vooral op dat deze families vooral in míj waren geïnteresseerd. Terwijl ik natuurlijk juist van alles hun levensstijl wilde leren, wilden zij dit net zo goed van mij weten. Aan het einde van mijn reis, wilde ik hen bedanken voor hun gastvrijheid. Hier maakte ik een fout, ik wilde hen iets geven, maar de Kirgiezen wilden er niets van weten. Ze lachten vriendelijk en zeiden: ‘we vragen alleen maar van je dat je volgend jaar terugkomt met je familie en je eigen yurt. Dan kunnen we bij jou op bezoek komen.’ Dat is toch geweldig?
Elke stam heeft trouwens wel een ritueel waar je een bruikbare wijsheid uit kunt halen. Neem de Suri uit Ethiopië, waar we Tribes Amsterdam Amstel op hebben gebaseerd. Jongemannen uit deze stam moeten in duo’s stokvechten als volwassenheidsritueel. Iedereen is daarbij aanwezig, zeker de huwbare meisjes. Die jongens vechten tot de ander op de grond ligt. Ze gebruiken geen vlijmscherpe zwaarden, want winnen is leuker als je je tegenstander daarna nog in de ogen kunt kijken. Een mooie metafoor voor het zakenleven als je het mij vraagt. De Suri vertellen ons een verhaal over competitie en concurrentie. Ook een ondernemer moet zijn tegenstanders goed in de gaten houden, zich afvragen wanneer het tijd is voor de aanval of juist de verdediging en hoeveel energie de ander nog heeft.

Welke middelen zet Tribes in binnen zijn marketingmix?
We hebben altijd bijzondere openingsevenementen met een act. Zo hebben we bij de opening van onze vestiging in Capelle aan den IJssel 250 schapen aan laten rukken, deden we de haka in Den Haag, kwamen we in Utrecht aan met koeien en waren er husky’s op Amsterdam Schiphol. We zoeken altijd naar een act die aansluit bij een specifieke stam. Zo horen de koeien bij een ritueel van de Hamar, de haka natuurlijk bij de bekende Maori, de husky’s bij de Chukchi en de schapen bij de Changpa. Daarnaast maken we veel gebruik van Facebook, Instagram, Twitter en LinkedIn en wat minder van traditionele media. We willen nu eenmaal zoveel mogelijk interactie. 


      Eduard Schaepman. 

Wout Maas

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken