Rob Beltman wint PIM Marketing Literatuur Prijs 2017

Rob Beltman wint PIM Marketing Literatuur Prijs 2017
  • B2b
  • 29 nov 2017 @ 08:15
  • 14829 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
  • OnderzoekAwards

‘De marketingorganisatie van de toekomst’ van Rob Beltman is verkozen tot het beste marketingboek van 2017. Dat heeft het Platform Innovatie in Marketing (PIM) dinsdag 28 november bekendgemaakt. De ‘PIM Marketing Literatuur Prijs’ is dit jaar voor de 15e keer uitgereikt.

‘Een integrale en passende inrichting van de marketingfunctie binnen organisaties is complex, maar extreem relevant en noodzakelijk voor succes. Dat laat Rob Beltman zien in ‘De marketingorganisatie van de toekomst’, een boek dat een degelijke en brede aanpak heeft en met vele interessante voorbeelden is geïllustreerd. Hij geeft met deze publicatie een zeer relevante bijdrage aan de essentiële discussie over de rol en bijdrage van marketing in de toekomstige organisatie. Ook de opbouw om vanuit de voornaamste activiteiten binnen de nieuwe marketing de brug te slaan naar mogelijke organisatievormen spreekt de jury aan,’ aldus juryvoorzitter Hans Molenaar.

Top 3

In een eerder stadium had de jury uit meer dan 40 marketingboeken al 10 boeken geselecteerd die het predicaat ‘nominatie’ voor de ‘PIM Marketing Literatuur Prijs 2017’, dé marketingliteratuurprijs van Nederland, hadden verdiend. De drie winnaars zijn in alfabetische volgorde:

  • De marketingorganisatie van de toekomst – Rob Beltman (Van Duuren Management);
  • Het einde van online winkelen – Wijnand Jongen (Business Contact);
  • Sterke merken, betere wereld – Bart Brüggenwirth (Vakmedianet).

 

Tijdens de drukbezochte presentatie bij Beeckestijn Business School in Leusden, waar de genomineerden een toelichting gaven op hun publicaties, mochten ook Robert Kok, Hugo Gruijters en Janeke de Zeeuw de award voor het ‘Beste Marketing Studieboek 2017’ in ontvangst nemen voor hun boekwerk ‘Sportmarketing: waardecreatie binnen de sport’.

Respect

‘We zijn vanavond getuige geweest van nieuw marketingvakmanschap,’ stelde Molenaar. Alle genomineerden behandelen, vanuit een onderbouwde visie en kennis, hoe marketing meer impact krijgt voor allerlei soorten organisaties en allerlei typen vraagstukken van commerciële aard. Deze vakmensen hebben de moeite genomen – naast hun enorm drukke werkzaamheden – hun visie, mening en ervaring op schrift te stellen en een discussie aan te gaan om marketeers te helpen het vak nog beter uit te oefenen. Dit verdient veel respect en lof.’

De overige genomineerde boeken voor de PIM Marketing Literatuur Prijs 2017 prijs waren:

  • De kracht van platformstrategie – Cor Molenaar (Boom Uitgevers Amsterdam);
  • Startup Branding – Andy Mosmans (Boom Uitgevers Amsterdam);
  • Customer Journey Optimalisatie – Rob Luif (Van Duuren Management);
  • Big Data Marketing – Paul Postma (Boom Uitgvers Amsterdam);
  • De relatie-economie – Xavier van Leeuwe, Matthijs van de Peppel en Matt Lindsay (Business Contact);
  • Sportmarketing: waardecreatie binnen de sport – Robert Kok, Hugo Gruijters en Janeke de Zeeuw (Arko Sports Media);
  • Influencers – Carole Lamarque (LannooCampus).

Belangrijkste criterium

Het belangrijkste criterium voor de PIM Marketing Literatuurprijs is de mate waarin de auteur erin geslaagd is vernieuwende inzichten in het vakgebied marketing weer te geven. Daarnaast moet het boek in de periode van oktober 2016 tot en met september 2017 zijn gepubliceerd, vanuit het Nederlandstalige marketingvakgebied zijn ontstaan en inhoudelijk een duidelijk raakvlak met marketing hebben. Vorig jaar won het boek ‘Creating Value with Big Data Analytics’ van Peter Verhoef, Edwin Kooge en Natasha Walk.

Samenstelling van de jury

De onafhankelijke jury van de PIM Marketing Literatuur Prijs 2017 is voorgezeten door drs. Hans Molenaar, directeur van Beeckestijn Business School en voormalig voorzitter van PIM. De juryleden zijn:

  • prof. dr. Ruud Frambach (hoogleraar marketing aan de Vrije Universiteit Amsterdam);
  • drs. Wil Wurtz (CRM-partner bij CruxDigital – Marketing & Technology Integrator);
  • drs. Arend-Jan Nijhuis (directeur BlueOrangeGroup en bestuurslid PIM);
  • Max Kohnstamm (programmamanager marketing SRM);
  • Egbert Jan van Bel (onderzoeker, auteur en docent);
  • Hans Derksen (directeur Marketgear);
  • Ment Kuiper (directeur CustomerTalk);
  • drs. Frank van Delft (directeur CIM7, voorzitter Customer Information Platform en voorheen directeur NIMA);
  • Sjaak Hoogkamer (hoofdredacteur MarketingTribune);
  • Aljan de Boer (strateeg TrendsActive en bestuurslid PIM).

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken