Nieuwe technologie, nieuwe spelregels recruitment

Nieuwe technologie, nieuwe spelregels recruitment
  • B2b
  • 24 jan 2018 @ 10:38
  • 17725 x gelezen
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
  • Geen tag

De economie trekt aan en talent is schaars. Ontwikkelingen in data, machine learning en digitale technologieën zorgen voor een transformatie van recruitment.

Nieuwe technologie verandert fundamenteel de recruitmentstrategie van organisaties, tegelijkertijd blijven persoonlijke relaties cruciaal voor succes. Dat blijkt uit De Transformatie van Recruitment: De kunst en wetenschap van een succesvol model. In deze visie ontwikkelt recruitmentorganisatie Hays Nederland een nieuw model voor recruitment: Find & Engage. Dit model combineert de bekende aanpak van het persoonlijk koppelen van kandidaten en organisaties aan de nieuwe technologische mogelijkheden. Bedrijven en organisaties krijgen hiermee maximaal toegang tot de beste kandidaten uit de markt, ook als deze professionals zelf niet actief op zoek zijn naar een nieuwe baan.

Adverteren

De klassieke aanpak in de recruitmentsector waarbij een werkgever een vacature adverteert en wacht op reacties van actief werkzoekenden is nog steeds dominant in de sector (Advertise & Apply). Maar dit model werkt niet meer in de digitale wereld van vandaag. Het richt zich immers enkel op de actief werkzoekenden. Hierdoor mist het de excellente kandidaten die zelf (nog) niet op zoek zijn naar een nieuwe baan. Bovendien leidt het gemak waarmee actieve baanzoekers kunnen reageren op online vacatures tot een golf aan sollicitaties van ongeschikte kandidaten. Het kost organisaties onnodig veel tijd en geld om deze berg aan reacties te beoordelen.

Online

In de nieuwe werkwijze van Find & Engage zetten recruiters zoektechnologie en data analytics in om zowel actief als passief werkzoekenden in beeld te krijgen. Nu enorme hoeveelheden data online beschikbaar zijn, is het mogelijk om op grote schaal kandidaten te zoeken en te vinden (find). Vervolgens bouwen recruiters online een relatie op met kandidaten en creëren betrokkenheid bij kandidaten via social media en het aanbieden van relevante content. Zo betrekken recruiters en organisaties kandidaten vanuit hun persoonlijke interesses bij potentiële werkgevers (engage). Wanneer de interesse van deze professionals is gewekt en er al een relatie is, wordt het makkelijker om hen op nieuwe carrièrekansen te wijzen. Door slim gebruik van big data en het opvangen van online activiteiten, zoals zaken die professionals zelf online delen, kan via dit model worden bepaald wat het beste moment is om hen te benaderen: de Hays Approachability Index.

Beste

Alistair Cox, CEO Hays plc: ‘Tien jaar ben ik nu CEO van Hays, maar nooit eerder zag ik de arbeidsmarkt en de recruitmentsector zo snel veranderen als vandaag de dag. Technologie, de digitale dynamiek en de opkomst van data-science en artificial intelligence (AI) vuren veranderingen aan en creëren continu nieuwe manieren van werken. Tegelijkertijd blijft de onderliggende opdracht hetzelfde: hoe vind je de beste mensen voor jouw organisatie? De behoefte aan de beste talenten blijft, maar de manier om deze kandidaten binnen te halen verandert totaal. En dat vraagt een nieuwe aanpak van organisaties. Zeker in de huidige krappe arbeidsmarkt.’


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken