Bijna helft merken verliest omzet door namaakproducten
- B2b
- 10 apr 2018 @ 10:54
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 10 apr 2018 @ 10:54
- Sjaak Hoogkamer
Bijna de helft (47%) van de merken verliest omzet door namaakgoederen en piraterij. Maar liefst één op de drie geeft aan dat het gaat om een verlies van meer dan 10 procent.
Dit blijkt uit cijfers van de jaarlijkse B2B Barometer van MarkMonitor, marktleider op het gebied van online merkbescherming, onder 924 nationale en internationale marketingbeslissers.
Doelstellingen
Om inbreuk op een merk te voorkomen, heeft 64 procent van de bedrijven een merkbeschermingsstrategie geformuleerd. Merkbescherming moet bedrijf breed worden uitgevoerd, want voor een succesvolle uitwerking is een samenwerking nodig tussen de afdelingen juridische zaken, marketing en IT. Deze samenwerking is beperkt bij Nederlandse bedrijven: slechts 25 procent pakt de strategie als team aan. Toch zit Nederland hier nog ruim boven het internationaal gemiddelde (19%) als het gaat om een uniforme aanpak. De meeste merken (81%) geven aan dat er geen team te pas komt aan het implementeren en beheren van het online merkbeschermingsprogramma.
Tools en kennis
Zonder de juiste tools, software of samenwerking met externe deskundigen op het gebied van merkbescherming, is het identificeren en op waarde schatten van inbreuken moeilijk. 29 procent van de merken heeft onvoldoende kennis en tools in huis om prioriteit te geven aan inbreuken. Als gevolg daarvan geeft de helft van de Nederlandse merken (50%) aan dat het op waarde schatten de grootste uitdaging is met de huidige interne middelen. Gemiddeld 16 procent van de bedrijven verwijdert actief online namaakadvertenties en -producten. Nederlandse merken doen dit veel vaker dan het gemiddelde: 25 procent geeft aan actie te ondernemen op nepproducten.
Chrissie Jamieson, VP Marketing bij MarkMonitor: ‘Volgens het onderzoek zal merkbescherming in complexiteit blijven groeien en als gevolg daarvan is het van essentieel belang dat organisaties hun aanpak aanpassen. Merkbescherming gaat niet alleen over producten, het gaat ook om het behouden van consumentenvertrouwen en het beschermen van klanten tegen de online criminelen. Ons onderzoek weerspiegelde deze opvatting en toonde aan dat het belangrijkste doel van merkbeschermingsstrategieën is ervoor te zorgen dat hun klanten veilig zijn.’
Over het onderzoek
Het onderzoek werd in november 2017 uitgevoerd in opdracht van MarkMonitor door het onafhankelijke marktonderzoeksbureau Vitreous World. Het doel van het onderzoek was om de houding en percepties van marketingbeslissers over online merkbescherming, hun uitdagingen en de stand van de industrie te onderzoeken. 924 respondenten uit het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Denemarken, Frankrijk, Duitsland, Italië, Nederland, Spanje en Zweden zijn ondervraagd in het onderzoek.
Ga voor het volledige rapport naar: https://www.markmonitor.com/b2b-barometer-2018
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Global plaatst DOOH op 9 nieuwe... 28-03-2024
- Michiel Verstraten: LinkedIn... 21-03-2024
- JIC BRO lanceert buitenreclame... 21-03-2024
- Martijn Jaartsveld, strategy... 15-03-2024
- Hokra zet met behalen... 08-03-2024
- B2B-campagne autoverhuurder... 07-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing