PIM-sessie over marketing duurzaamheid DSM

PIM-sessie over marketing duurzaamheid DSM
  • B2b
  • 1 mei 2018 @ 15:50
  • 9461 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
  • Kennissessie

‘Wij kunnen niet succesvol zijn, noch succes claimen, in een samenleving die faalt.’ Het zijn niet de woorden van een aansprekende inspiratiebron als Mahatma Gandhi of Martin Luther King.

De quote is van Feike Sijbesma, chief executive officer van Koninklijke DSM. De uitspraak staat symbool voor een duidelijke tendens in het bedrijfsleven wereldwijd. Want daar waar lokale overheden op het gebied van maatschappelijk verantwoordelijkheden meer en meer steken laten vallen, pakken ondernemingen juist deze handschoen op. Het Nederlandse chemieconcern, dat zich richt op gezondheid, voeding en materialen, ziet het als dé taak van private en publieke partijen om een positieve impact te creëren op de wereldwijde uitdagingen. Deze challenges heeft DSM vertaalt in haar doel als het realiseren van betere leefomstandigheden voor de huidige wereldbevolking en de volgende generaties.

Maatschappelijke verantwoordelijkheid

Jacobine Das Gupta (zie foto boven) is een warm pleitbezorger voor de maatschappelijke verantwoordelijkheden van bedrijven en instellingen. Zij is werkzaam als Director Brighter Living Solutions bij DSM in het Corporate Sustainability Team. Tijdens 'Global Marketing: what's on in the world' is ze één van de sprekers. Dit event van het Platform Innovatie in Marketing (PIM) vindt op maandag 7 mei 2018 plaats bij Accenture in Amsterdam.

Das Gupta: ‘De grote maatschappelijke uitdagingen manifesteren zich wereldwijd, maar kennen wel regionale nuances. Zo is momenteel voor het Europese continent het concept van de circulaire economie een heel belangrijke drijfveer, terwijl China met name gericht is op de klimaatverandering en de luchtvervuiling. Voor DSM vormen de klimaatverandering, de schaarste aan grondstoffen en gezondheid de rode draad voor de positionering van de onderneming en de marketing van de producten.’

Actieplan

In januari 2016 hebben 193 lidstaten van de Verenigde Staten 17 duurzame ontwikkelingsdoelen gecommuniceerd. Met het stellen van deze ambitieuze doelen wordt volgens Das Gupta beoogd de wereld welvarender, inclusiever, duurzamer en veerkrachtiger te maken. De ‘Sustainable Development Goals’ (SDG’s) vormen een groots actieplan voor mens, planeet en welvaart. Ze zijn universeel, van toepassing op alle naties en mensen en trachten ongelijkheid aan te pakken en niemand achter te laten. De ambitie is om tegen 2030 een einde te hebben gemaakt aan extreme armoede en honger. ‘DSM stimuleert duurzaamheid in al haar activiteiten en dit vind je ook terug in de huidige productportfolio en de innovatiepijplijn. Tegelijkertijd houden wij ons bezig met gerichte belangenbehartiging om beide aspecten te stimuleren. Onze duurzaamheidsstrategie is gebaseerd op het borgen van de duurzame activiteiten en het veilig laten functioneren van de medewerkers. Duurzaamheid is voor ons de groeimotor waarmee we met zorgvuldig geselecteerde partners de markt willen transformeren.’

Cyclus

Das Gupta: ‘Onze missie is ‘Bright Science. Brighter Living.’ We concentreren onze inspanningen op duurzame groei en innovaties op het gebied van ‘duurzame voeding’, ’klimaatverandering & duurzame energie’ en ‘circulaire en bio-gebaseerde economie’. We sturen op producten die zorgen voor een verbetering van milieu, gezondheid en sociale invloed, gebruikmakend van onze methode ‘Brighter Living Solutions’. Daarmee kijken we naar de maatschappelijk impact van het product gedurende de levenscyclus van grondstoffen, via productie en transport tot aan gebruiksfase.’

Marketeers

Voor marketeers zorgt het integreren van duurzaamheid voor een aantal nieuwe uitdagingen. ‘Zo is essentiëler dan ooit de wensen en pijnpunten van de klant – in zowel business-to-business als business-to-consumer – daadwerkelijk te doorgronden. Daarnaast is het zaak de onderscheidende benefits te identificeren en kwantificeren, awareness te creëren en, indien noodzakelijk, aanpassingen door te voeren in systemen en gedragingen.’ Teneinde de marketeers een handje te helpen, organiseert DSM peer-to-peer-meetings. Op deze manier wil het bedrijf  ervaringen met het marketen en verkopen van duurzaamheid met elkaar delen. ‘Die interactieve ontmoetingen hebben ons drie belangrijke lessen geleerd. Ten eerste is het cruciaal je klant door-en-door te kennen. Dat betekent concreet dat je precies moeten weten waar de klant, zowel een consument als een bedrijf, wakker van ligt en welke financiële en maatschappelijke doelen worden gesteld. Bedenk dan hoe je in dit proces ondersteuning kunt bieden.’

Impact

Onderbouwing van duurzaamheid is de tweede essentiële les. Besteed voldoende aandacht aan het bepalen van de maatschappelijke impact van producten en diensten in een breed spectrum – van milieucomponenten tot sociale aspecten, aldus Das Gupta. ‘Substantieer op basis hiervan de invloed van jouw aanbod om eventuele claims te onderbouwen. En ten derde is het natuurlijk een illusie te denken dat duurzaamheid zichzelf verkoopt. Duurzaamheid is steeds vaker een belangrijk koopargument, maar het is goed je te realiseren dat het soms pas op de derde of vierde plaats staat achter prijs en kwaliteit. Reden te meer om duurzaamheid integraal mee te nemen tijdens de ontwikkeling van het product en de waarde propositie.’

Aanmelden voor de sessie kan hier:

https://www.pimonline.nl/events/detail/312/global-marketing-what-s-on-in-the-world/about#.Wuhxq5cuBPZ

 

 


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken