Maarten Schram (IDEA): Live communicatie is net zo belangrijk als andere mediakanalen
- B2b
- 29 jun 2018 @ 09:37
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Evenement
- 29 jun 2018 @ 09:37
- Sjaak Hoogkamer
Op 10 juli is alweer de 3e editie van de The Experience Conference. Organisator is de 15-jarige IDEA. We belden met directeur van IDEA, Maarten Schram: ‘Live communicatie heeft z'n positie ingenomen in de marketingstrategie van de meeste merken en organisaties.’
Op het podium van Philharmonie in Haarlem vervagen op 10 juli 2018 volgens Schram de grenzen tussen de dagelijkse werkelijkheid en creatieve aspiraties. ‘Met alle gasten die het podium betreden vinden wij ‘common grounds’: ook zij denken buiten kaders, durven anders te zien of te zijn, zijn authentiek en merk-waardig en laten een indruk achter. Zij begrijpen dat dit precies is wat ons dagelijks beweegt. Dat dit is wat ons triggert. Dat dit is waar ons vak voor staat. Vandaar onze nieuwe slogan: WE. ARE. LIVE.’
Volgens Schram ontdek je op het event waarom activaties en events content creators zijn, hoe via PR en social een groter publiek wordt bereikt en welk effect live communicatie heeft.
Dat is meteen de reden waarom mensen naar dit event moeten komen?
Als je een professional in het marketing-, communicatie- en merkenveld bent en je houdt je bezig met live communicatie en event marketing, dan is dit dé plek om gelijkgestemden te ontmoeten en je te laten inspireren. Zowel door wat onze gasten ten tonele brengen als door elkaar. Verwacht sterke merken met mooie cases zoals Cisco, ING en Sanoma, maar ook verrassende verhalen die prikkelen en je aan het denken zetten waaronder van Dadara.
Wat is de cutting edge van het event?
Dat live communicatie momentum heeft in deze digital age is evident. Het contrast tussen enerzijds digital en data dient als katalysator van events én anderzijds onderstreept het event de echtheid en authenticiteit van de live ontmoeting.
Worden de kracht en impact van live communicatie door merken/marketeers inmiddels op waarde geschat?
Wat we zien is dat live communicatie z'n positie wel heeft ingenomen in de marketingstrategie van de meeste merken en organisaties. Echter, de potentiële kracht en impact van live communicatie worden nog wel eens onderschat. Dit zien we terug in het feit dat nog te vaak te laat wordt geschakeld met als gevolg een hoge druk op de samenwerking en ook op de keten. In een weloverwogen traject waar tijd en aandacht is voor live, events, worden dingen gewoonweg mooier, beter én effectiever. Live communicatie is minstens net zo belangrijk als andere mediakanalen en door gelijk op te stomen met de eventuele andere bureaus en disciplines wordt het geheel beter.
Je zou zeggen: de economie trekt aan en dus is er ook geld voor live events. Waarom gebeurt dat toch niet of te weinig?
Ik moet zeggen dat ik dat niet met je eens ben. Zoals ik al eerder zeg, voelen we echt een momentum voor live. Het inzetten gebeurt dan ook juist vaak en goed. En ja, dat komt ook doordat het extra zetje dat de economische situatie geeft. Ook uit (Internationaal) onderzoek blijkt dat budgetten voor event marketing en live communicatie al jaren stijgend zijn.
Wat is voor jou het voorbeeld van live communicatie in de afgelopen tijd?
Als directeur van (dit jaar trouwens 15 jarig) IDEA (Lang Zal Ze Live!), is dat een lastige vraag voor mij. Ik zie zoveel mooi werk voorbijkomen. Van wat onze eigen leden produceren, maar ook in mijn rol als jurylid van internationale awards. Zoveel mooie merken leveren schitterende B2B cases, maar ook mooie consumentenacties blijven boeiend om te bekijken en inspiratie uit te halen. En zoals het bij live werkt: je kunt er wel over vertellen, maar je moet het gewoon zelf beleven en die belevenis delen met anderen. Dat is de blijvende kracht van live.
The Experience Conference, 10 juli 2018
Zie hier voor meer inormatie en kaarten.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Marketeer ANWB Lars Smit: Brandreview Validators was voor ons...
- [column] Concurreren met je eigen merken: goed idee?
- Martijn Jaartsveld, strategy director Stroom: Validators...
- Hokra zet met behalen ISO-certificering significante stap in...
- B2B-campagne autoverhuurder Enterprise op Europese luchthavens
- [column] SXSW: Is eenzaamheid marketingkans?
Laatste Nieuws
- Martijn Jaartsveld, strategy... 15-03-2024
- Hokra zet met behalen... 08-03-2024
- B2B-campagne autoverhuurder... 07-03-2024
- Marketeer ANWB Lars Smit:... 07-03-2024
- Lemon en Abovo Maxlead: master the... 05-03-2024
- Brandreview non-alcoholische... 04-03-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing