[Ingezonden artikel] De moderne marketeer moet aan nieuwe eisen voldoen
- 20 aug 2018 @ 09:00
- Sales
Nieuwe termen hebben afgelopen jaren hun intrede gedaan in de marketingindustrie. Realtime, intelligence en growth hacking zijn enkele voorbeelden. ‘Marketing has changed, because consumers have changed’ is ook een veel gebruikte quote. En dat klopt natuurlijk.
De samenleving is razendsnel gedigitaliseerd. Waar marketingbestedingen vroeger hun weg vonden via massamedia is dat vervangen door een fijnmazig netwerk van digitale kanalen. De marketeer van vandaag moet daarom meer hybride zijn: combineer creatieve vaardigheden met een stuk inzicht in technologie.
Marketing is een hybride vakgebied geworden
Dit is een geweldige uitdaging voor de huidige generatie marketeers. Maar, welke nieuwe kennis is daar voor nodig? Hoe verbind je sales en marketing doelen aan de nieuwe digitale wereld? Hoe stel je het juiste marketingteam samen? De volgende vijf competenties kunnen de marketeer en hun organisatie helpen succesvol te worden en te blijven. De moderne marketeer moet…
1.…het data fenomeen begrijpen
Een marketeer hoeft geen data expert te worden maar moet wel begrijpen hoe belangrijk data zijn geworden in de digitale economie. Data geven de mogelijkheid de customer journey te doorgronden en campagnes relevanter te maken. Data zijn de benzine voor de digitale marketing motor.
2.…het marketing-technology landschap overzien
Er zijn ruim 7000 marketing softwareapplicaties die op allerlei manieren het contact tussen organisatie en klant optimaliseren. Iedere organisatie moet daarin haar eigen ecosysteem aanleggen en de juiste strategische keuzes maken. De strategisch marketeer neemt hierin de leiding.
3.…de customer experience beïnvloeden
Organisaties concurreren niet meer op het product, maar op de ervaring van de klant met de organisatie. Waar marketing zich voorheen concentreerde op het afdwingen van een transactie, gaat het nu om het continu investeren in de relatie. Marketing is een 24/7 job geworden.
4.…omni-channel kunnen denken
De klant bepaalt het contactmoment en -kanaal met de organisatie. Dat kan alles zijn: een helpdesk, website, app of social media platform. Het totaal moet als één geïntegreerd geheel met elkaar samenwerken en informatie uitwisselen. Het is geen makkelijke maar wel een noodzakelijke opgave om klanttevredenheid te sturen en cross-selling te stimuleren.
5.…strategisch sparringpartner zijn op topniveau
Marketing is een strategisch spel op topniveau geworden en raakt alle beslissingen van de organisatie. Daarbij komt dat marketing en sales met elkaar verweven zijn geraakt. Directies moeten gevoed worden over alle nieuwe ontwikkelingen en het is cruciaal dat marketingkennis op het hoogste niveau vertegenwoordigd is.
Er zijn dus talloze kansen om nieuwe stappen te zetten in de marketingwereld. Wie hybride durft te denken én te doen opent de weg naar nieuwe mogelijkheden voor zichzelf en voor de organisatie.
Door: drs. Peter Sprenger MBA, docent bij IBO Qualified Business School
Voldoe jij aan de eisen van de moderne marketeer? Zorg ervoor dat je de juiste strategische marketingkeuzes op topniveau kunt maken. Laat je inspireren tijdens de opleiding tot Qualified Marketeer van IBO Qualified Business School. Lees meer over de opleiding, download de brochure.
-
Sales
- Werkt bij: BBP Media
- Functie:
- Website:
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Jezelf als marketeer slim blijven uitvinden
- Thijs Gussenhoven van Heineken over het belang van VVAL voor...
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend: Nathalie Lam van Philips
- Bestedingen digital advertising Nederland stijgen naar 3,7...
- Martijn Delahaye van Afas Software: 'Inspiratie is nutteloos...
- Beeckestijn start opleiding AI Business Professional
Laatste Nieuws
- De 8e editie van Nima Marketing Day... 22-04-2024
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend:... 19-04-2024
- Joris van Dijk van BoerenBed Ik klim... 18-04-2024
- Bestedingen digital advertising... 17-04-2024
- Beeckestijn start opleiding AI... 17-04-2024
- Martijn Delahaye van Afas Software:... 15-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing