[Ingezonden artikel] De moderne marketeer moet aan nieuwe eisen voldoen

[Ingezonden artikel] De moderne marketeer moet aan nieuwe eisen voldoen
  • B2b
  • 20 aug 2018 @ 09:00
  • 8754 x gelezen
  • Link
  • Opleiding
  • 20 aug 2018 @ 09:00
  • 8754 x gelezen
  • Sales

Nieuwe termen hebben afgelopen jaren hun intrede gedaan in de marketingindustrie. Realtime, intelligence en growth hacking zijn enkele voorbeelden. ‘Marketing has changed, because consumers have changed’ is ook een veel gebruikte quote. En dat klopt natuurlijk.

De samenleving is razendsnel gedigitaliseerd. Waar marketingbestedingen vroeger hun weg vonden via massamedia is dat vervangen door een fijnmazig netwerk van digitale kanalen. De marketeer van vandaag moet daarom meer hybride zijn: combineer creatieve vaardigheden met een stuk inzicht in technologie.

Marketing is een hybride vakgebied geworden

Dit is een geweldige uitdaging voor de huidige generatie marketeers. Maar, welke nieuwe kennis is daar voor nodig? Hoe verbind je sales en marketing doelen aan de nieuwe digitale wereld? Hoe stel je het juiste marketingteam samen? De volgende vijf competenties kunnen de marketeer en hun organisatie helpen succesvol te worden en te blijven. De moderne marketeer moet…

1.…het data fenomeen begrijpen

Een marketeer hoeft geen data expert te worden maar moet wel begrijpen hoe belangrijk data zijn geworden in de digitale economie. Data geven de mogelijkheid de customer journey te doorgronden en campagnes relevanter te maken. Data zijn de benzine voor de digitale marketing motor.

2.…het marketing-technology landschap overzien

Er zijn ruim 7000 marketing softwareapplicaties die op allerlei manieren het contact tussen organisatie en klant optimaliseren. Iedere organisatie moet daarin haar eigen ecosysteem aanleggen en de juiste strategische keuzes maken. De strategisch marketeer neemt hierin de leiding.

3.…de customer experience beïnvloeden

Organisaties concurreren niet meer op het product, maar op de ervaring van de klant met de organisatie. Waar marketing zich voorheen concentreerde op het afdwingen van een transactie, gaat het nu om het continu investeren in de relatie. Marketing is een 24/7 job geworden.  

4.…omni-channel kunnen denken

De klant bepaalt het contactmoment en -kanaal met de organisatie. Dat kan alles zijn: een helpdesk, website, app of social media platform. Het totaal moet als één geïntegreerd geheel met elkaar samenwerken en informatie uitwisselen. Het is geen makkelijke maar wel een noodzakelijke opgave om klanttevredenheid te sturen en cross-selling te stimuleren.

5.…strategisch sparringpartner zijn op topniveau

Marketing is een strategisch spel op topniveau geworden en raakt alle beslissingen van de organisatie. Daarbij komt dat marketing en sales met elkaar verweven zijn geraakt. Directies moeten gevoed worden over alle nieuwe ontwikkelingen en het is cruciaal dat marketingkennis op het hoogste niveau vertegenwoordigd is.

Er zijn dus talloze kansen om nieuwe stappen te zetten in de marketingwereld. Wie hybride durft te denken én te doen opent de weg naar nieuwe mogelijkheden voor zichzelf en voor de organisatie.

Door: drs. Peter Sprenger MBA, docent bij IBO Qualified Business School

Voldoe jij aan de eisen van de moderne marketeer? Zorg ervoor dat je de juiste strategische marketingkeuzes op topniveau kunt maken. Laat je inspireren tijdens de opleiding tot Qualified Marketeer van IBO Qualified Business School. Lees meer over de opleiding, download de brochure.


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken