Rob Beltman: 'Marketingtroonrede moet duiding geven en uitdagen'

Rob Beltman: 'Marketingtroonrede moet duiding geven en uitdagen'
  • B2b
  • 10 sep 2018 @ 09:54
  • 9394 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
  • Evenement

Rob Beltman spreekt op dinsdag 25 september op kasteel Nyenrode de MarketingTroonrede 2018 uit. We bellen hem met de vraag welke waarde hij de MarketingTroonrede toedicht voor het vak.

 

De MarketingTroonrede wordt dit jaar voor de derde keer uitgesproken. De Stichting hoopt met deze derde editie recht te doen aan een traditie waarbij jaarlijks door een aansprekende ceo of marketeer de rede wordt uitgesproken. In voorgaande edities vervulden respectievelijk Robert van Houten (toenmalig CEO AGU Holding) en Inge Beckers (Partner Inge Beckers Brand Management) deze eretitel.

Voor de editie 2018 heeft Rob Beltman toegezegd de MarketingTroonrede uit te spreken en te voorzien van een beschouwing daarop. Hierbij zal hij zeker ook ingaan op aspecten die hij in zijn prijswinnende boek naar voren brengt omtrent de ontwikkeling van het vakgebied en zijn visie daarop. Naast auteur is Rob Beltman expert op het gebied van Customer Engagement & Excellence en sinds februari 2018 tijdelijk als Marketing Director werkzaam bij de Jaarbeurs te Utrecht.

Waarom heb je ja gezegd?

Beltman: ‘Ik heb toegezegd ook omdat ik als marketeer in hart en nieren altijd op zoek ben naar verbinding met vakgenoten als bron van inspiratie en vernieuwing.’

Waarom vind je een initiatief als de MarketingTroonrede van belang voor het vakgebied?

‘Ik vind het enorm waardevol dat marketeers niet alleen kijken naar de trends en ontwikkelingen in de markten waarin ze opereren, maar ook naar hun vakgebied. Daarin ligt de sleutel voor toekomstig marketingsucces.’

Welke betekenis dicht jij de MarketingTroonrede toe voor het vakgebied?

‘De troonrede moet duiding geven en tegelijkertijd uitdagen. Marketing minnend Nederland moet nadenken over de toekomst van het vak en de eigen rol daarin. Nu en in de toekomst.’

En wat zou de stichting met de rede kunnen betekenen voor het vakgebied?

Je mag trots zijn als je jaarlijks de stand van het land mag duiden en op een goed inhoudelijk niveau kunt reflecteren op de trends en ontwikkelingen. En hoe hiermee omgegaan kan of dient te worden. Naast een gezellig samenzijn faciliteren uiteraard.’

Waarom zouden andere marketeers – en wellicht juist ook ceo’s - naar de MarketingTroonrede moeten komen?

‘Marketing heeft de stap gemaakt van market-getting in de zin van ‘de markt veroveren met allerhande marketingtrucjes’ naar ‘getting the market’, namelijk het snappen van de markt en aansluiting vinden bij de dynamische context waarin geconcurreerd moet worden om de vluchtige gunsten van de klant. Dat vraagt van marketeers en ceo’s een actieve bereidheid zich met de grote bewegingen in het vak bezig te houden.’

Doelstelling

De stichting MarketingTroonrede heeft als doel om de rol van marketing binnen alle typen organisaties kritisch te duiden en te versterken. Bovendien wordt bekeken hoe marketing steeds weer kan innoveren. Naast de rol van marketing zal de MarketingTroonrede ook ingaan op de rol van innovatie voor organisaties, producten en diensten. Professor dr. Henry Robben (hoogleraar marketing Nyenrode Business Universiteit) zal in zijn beschouwing op de MarketingTroonrede ingaan op dit fenomeen vanuit vier paradoxen die hij onderkent binnen marketing en innovatie.

MarketingTroonrede event 2018
De MarketingTroonrede wordt dit jaar niet zoals gewoonlijk op de tweede, maar op de vierde dinsdag in september (25-09) uitgesproken. Aanvang 19.00 uur – inloop vanaf 18.00 (mogelijkheid om een broodje mee te eten). Locatie: kasteel Nyenrode (Breukelen) – wapenkamer. Aanmelden kan via deze link: http://ow.ly/Fd6O30l90jQ of via www.marketingtroonrede.nl


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken