[MarTech] Wieteke Lankhaar: 'Voice gaat inspireren en gemak bieden'

[MarTech] Wieteke Lankhaar: 'Voice gaat inspireren en gemak bieden'
  • B2b
  • 29 okt 2018 @ 10:39
  • 19023 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Evenement

Op 6 november gaat op het Marketing & Technology Event een veelheid aan sprekers in op de laatste technologische trends, ook in relatie tot verbetering van de ROI. In de opmaat naar dit event interviewen we een aantal sprekers. In deze aflevering Wieteke Lankhaar, online marketing manager bij Bidfood, horeca-groothandel voor food én non food.

Waarom mogen mensen jouw presentatie niet missen?

‘Als je wilt weten hoe je techniek voor je kunt laten werken om je doelgroep aan je te (ver)binden met uiteindelijk conversie als resultaat, dan mag je deze presentatie niet missen.’

Welke recente ontwikkeling op het gebied van marketing & technologie boeit jou momenteel het meest en waarom?

‘De ontwikkeling en de impact van voice. Het gemak dat het biedt en de manier hoe dit in andere landen al is embedded in de samenleving maakt dat ik uit kijk naar de – grootschalige - adoptie in Nederland en de kansen die dit biedt. In ons geval bijvoorbeeld op het gebied van het bieden van inspiratie, maar ook shopgemak voor chefs. We draaien momenteel een kleine pilot om alvast te kunnen leren en ons zo voor te bereiden op alle ontwikkelingen rondom voice.’

Marketeers zijn er in veel soorten, maar wat is dé specifieke eigenschap die iedere marketeer nodig heeft voor succes op het gebied van Marketing & Technologie?

‘De continue drang te willen innoveren. Ontwikkelingen gingen nog nooit zo snel en tegelijkertijd ook nooit meer zo langzaam. Daarom moet je altijd alert zijn op nieuwe kansen, voor jou als marketeer en je organisatie. Voor je het weet lopen je klanten voor je uit en dat mag je als marketeer niet laten gebeuren.’

Wat is de grootste uitdaging voor de marketeer anno 2018 en vooral op het gebied van technologie?

‘Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen, maar dan met name het kritisch blijven op de toepasbaarheid voor jouw organisatie. Je hoeft niet - sterker nog, je moet niet - op elke hype willen meeliften, maar ook de boot niet missen. Blijf continue toetsen aan je strategie en wijk hier niet te gemakkelijk vanaf. Maar blijf vooral luisteren naar en toetsen bij je doelgroep. Uiteindelijk zijn zij degene waar je het voor doet.’

Hoe voorkom je dat technologie marketing onpersoonlijk maakt?

‘Voor mij biedt het juist de uitgelezen kans om mensen te verbinden doordat het zoveel kansen tot connectie creëert. Tegelijkertijd geloof ik dat alleen een combinatie van online en offline succesvol is. Het menselijke contact, face-to-face, is nooit vervangbaar. Hoe dichtbij technologie het ook brengt.’

Heb je zelf een positieve ervaring met technologie?

‘Voor mij staat technologie voor het gemakkelijker maken van mijn leven. De perfecte schoen die ik zie in mijn feed op Insta wordt direct shopable gemaakt en binnen een dag heb ik vanuit Italië mijn schoenen op de deurmat. Maar ook de app van KLM die (letterlijk) perfect aansluit op mijn reis, is een mooi voorbeeld van het creëren van gemak en tijdsbesparing die technologie faciliteert.’

Welk merk is goed bezig met technologie en waarom?

‘Uiteraard kun en moet je hier kijken naar merken als Amazon, maar ook dichterbij huis zijn er mooie voorbeelden te vinden zoals KLM. Door continue te denken vanuit de behoefte van de klant en voor hem of haar zoveel mogelijk gemak te realiseren wordt technologie op een waardevolle manier ingezet. Van een app die letterlijk met mij meereist tot een voice assistent die mij helpt met het inpakken van de perfecte koffer voor mijn trip. Daarnaast ben ik persoonlijk altijd gecharmeerd van merken die het bouwen van een sterk merk combineren met de kansen die technologie biedt. Een goed voorbeeld hiervan is voor mij influencer brand Gisou. Social influencer Negin Mirsalehi maakt hierbij haar community cashable door een brand te lanceren dat naadloos aansluit en waarvoor ze haar bereik perfect kan inzetten.’

Voor meer informatie over de sprekers en programma plus kaartverkoop Marketingentechnology 2018 klik hier

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken