[interview] Vattenfall is niet catchy, maar dat was Nuon ook niet

[interview] Vattenfall is niet catchy, maar dat was Nuon ook niet
  • B2b
  • 5 okt 2018 @ 10:44
  • 7394 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • KlantenInterviewCommunicatie

Nuon heet vanaf vandaag Vattenfall, naar het Zweedse moederbedrijf waar de energieleverancier al bijna tien jaar onderdeel van is. Brand manager Guido Stein over het verhaal achter de naamswijziging en de vragen die de relatief onbekende naam oproept. ‘Het heeft gewoon tijd nodig.’

De voornaamste reden van de naamswijziging is het feit dat Vattenfall anderhalf jaar geleden een nieuwe purpose heeft gedefinieerd: fossielvrij leven in één generatie. Om dat breed te kunnen benaderen, over de verschillende Europese landen heen waar Vattenfall (met 20.000 medewerkers) actief is, is ervoor gekozen om Nuon en Vattenfall te verenigen in één naam. De naamswijziging naar Vattenfall moet bijdragen om die purpose sterker te maken. 'Je voelt dat klimaatverandering nog nooit zo hoog op de agenda heeft gestaan als nu’, zegt Stein. ‘We investeren al jarenlang in wind, in mobility, maar Nuon kreeg daar nooit echt de credits voor. Het zat gewoon niet in ons merk en daarmee onze merkperceptie verweven. Daar moet de naam Vattenfall verandering in brengen. We hebben nu een beter verhaal.'

Voor de herkenbaarheid worden Nuon en Vattenfall voorlopig wel nog naast elkaar gebruikt, maar eerstgenoemde zal geleidelijk uit de markt verdwijnen. Voor de Nuon-klant zelf verandert er wezenlijk weinig. ‘Het enige verschil is dat we nu onderdeel zijn van iets dat groter is dan Nuon. Het klimaatprobleem is actief op wereldschaal en daar zijn wij als Vattenfall bij betrokken. Dat kunnen we in onze marketinguitingen nu beter naar buiten brengen. Voorheen was dat lastiger. We wonnen de tender voor het eerste subsidievrije windpark op zee, Hollandse Kust Zuid, maar voor wie was nu de prijs: Nuon of Vattenfall? Die rem is nu weg. Ik hoop nu op meer waardering en lading van het merk.’

Prima uitlegbaar verhaal

Nuon als merknaam geniet in Nederland grote bekendheid, waar Vattenfall (de Zweedse vertaling voor ‘waterval’) dat toch minder doet. Echter is daar bij Nuon intern weinig over gediscussieerd, gezien het simpelweg de naam van het moederbedrijf betreft. Dat de naam niet catchy zou zijn, is volgens Stein ook niet relevant. ‘Dat was Nuon ook niet, en toch is iedereen er bekend mee. Het heeft gewoon tijd nodig. Daarnaast hebben we onderzocht: de associatie met Zweden is positief. Het lijkt me een prima uitlegbaar verhaal.’

Worst case scenario: de nieuwe naam zegt de klant niets en hij stapt over op de concurrent – om wat voor reden dan ook. Stein: ‘Ik kan me heel goed voorstellen als onze klanten de wijziging niet direct begrijpen. Het zal ongetwijfeld vragen oproepen. Kijk, wij zijn een commercieel merk dat dagelijks veel nieuwe klanten aquireert. Dat doen we op basis van het gevoel en vertrouwen dat de consument bij ons heeft. De naamswijziging brengt zeker risico's mee voor de commerciële slagkracht van het merk, maar het biedt ook kansen. We blijven gewoon hetzelfde merk, alleen met een nieuwe naam en een duidelijker verhaal achter die naam.’

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken