Hasselmann (Ipsos): 'Bruggen bouwen tussen perceptie, ervaring en exploratie'

Hasselmann (Ipsos): 'Bruggen bouwen tussen perceptie, ervaring en exploratie'
  • B2b
  • 2 nov 2018 @ 09:00
  • 8358 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • OnderzoekOvername

Marktonderzoekbedrijf Ipsos kocht recentelijk 4 wereldwijde divisies van GfK Custom business research: Customer Experience, Experience Innovation, Health en Public Affairs. Marketingtribune in gesprek met country manager van Ipsos in Nederland, Harald Hasselmann.

Ipsos heeft 4 divisies gekocht van GfK. Waarom juist deze 4?

‘Deze deal is gedreven door onze toegewijde ambitie om onze klanten de best mogelijke service te bieden. Deze 4 divisies zorgen ervoor dat de 4 sterkste pijlers uit het Ipsos portfolio nog verder worden verdiept, wat zorgt voor nieuw terrein voor onze business en toevoeging aan ons bestaande aanbod.’

Wat betekent de overname van Ipsos in grote lijnen? Ook in termen van personeel, huisvesting?

‘Ipsos bedient al een groot deel van de markt in de onderdelen die zijn aangekocht. Door deze aankoop krijgen we de kans om onze kennis en expertise nog verder uit te breiden. Dit betekent dat we onze klanten nog meer waar voor hun geld kunnen bieden. Concreet: nog diepere inzichten en meer beslissingszekerheid door Ipsos als go-to expert in te zetten, zowel in Nederland als daarbuiten. Dit biedt niet alleen nieuwe kansen voor klanten die met GfK meekomen, maar ook voor de huidige Ipsos-klanten. In totaal hebben we er 45 nieuwe collega’s bijgekregen waarvan er 25 naar het kantoor in Amsterdam komen en er 20 in Dongen blijven.’

Hoe gaat GfK verder? Wilde ze graag deze segmenten verkopen?

‘Voor zover ons bekend is, wil GfK zich graag profileren als een technologische data analytics provider, met meer geautomatiseerde digitale en langdurige onderzoeken. Daarom was er geen ruimte meer voor deze divisies, want voor die markten vereisen klanten vaak op maat gemaakt onderzoek.’

Wat betekent de aankoop van de 4 divisies voor de marketeer/opdrachtgever?

‘Onze (potentiele) klanten profiteren zeker van deze extra expertise die we nu in huis hebben. Met betrekking tot Public Affairs zien we onze onderzoekscapaciteit aanzienlijk groeien en stelt ons in staat nog diepere inzichten te bieden over de maatschappij en haar dynamiek.  

Waar Ipsos Global bekend staat om de uitgebreide onderzoekservaring en expertise op het gebied van healthcare was deze pijler in Nederland nog iets minder ontwikkeld. Dankzij de bijdrage van GfK heeft Healthcare-onderzoek een grote boost gekregen, doordat we nu professionals in huis hebben met heel veel ervaring op zak. Dit zorgt voor een sterke positionering en nieuwe business mogelijkheden.

De twee pijlers, experience innovation and customer experience, helpen ons bij het opbouwen en behouden van een sterke indruk binnen financieel onderzoek en alles wat betrekking heeft op deze specifieke sector. Daarnaast worden een virtuele testomgeving voor Shopper Experience en Path to Purchase-onderzoek aan ons portfolio toegevoegd. Door gebruik te maken van deze mogelijkheden ben ik ervan overtuigd dat we een verschil kunnen maken voor onze klanten.’

Wat betekent de aankoop voor het imago van Ipsos?

‘Deze samenvoeging helpt ons om het zogenoemde ‘Total Understanding project’ verder te implementeren. Dit project moet ervoor zorgen dat Ipsos zich volledig aan alle wensen van de klant kan aanpassen en dat het merk Ipsos nog sterker geassocieerd wordt met expertise bij het verschaffen van een beter begrip van de samenleving, markten en mensen.  Onze lijfspreuk is dan ook: ‘together at the heart of better decisions’. Momenteel staat Ipsos al aangeschreven als 3e bureau van Nederland (jaaroverzicht MOA 2017). Doordat we onze klanten nu op een breder level kunnen bedienen en met meer capaciteit verwachten we zeker dat Ipsos een nog grotere speler wordt op het gebied van onderzoek.’

Doet marketing voldoende onderzoek en dus een beroep op onderzoeksbureaus?

‘De onderzoeksmarkt maakt momenteel belangrijke veranderingen en uitdagingen door en marktonderzoekbureaus moeten hierop een sterk en toekomstgericht antwoord bieden. Het ‘Ipsos Total Understanding project’ is cruciaal voor ons om competitief en toekomstbestendig te blijven. Er zal altijd vraag blijven naar onderzoek op hoog niveau en bureaus die dit aanbieden, terwijl de service doorlopend zal veranderen en moet worden aangepast aan de veranderende tijden. Er zal meer behoefte komen aan waarde toevoegende datawetenschappen, op onderzoek gebaseerde consultancy, door technologie aangestuurde oplossingen en portals en een diversiteit aan professionals die werkzaam zijn in onze sector. En aan klantzijde zien we dat de vraag naar gecombineerde oplossingen groeit. Ik zou het 'Bruggen bouwen tussen perceptie, ervaring en exploratie' willen noemen – wat betekent dat we een soort holistische benadering kiezen waarbij we de Inkoop, Eigendom en Verbetering van producten en diensten koppelen aan onze onderzoeksoplossingen: het creëren van een "full brand journey" evaluatie. Tot slot is het aan ons om dit in samenwerking met onze klant te ontwerpen om de beste manier van onderzoek aan te bieden.’

Zie ook:https://www.ipsos.com/nl-nl

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken