Rembrandt moet toeristen meer spreiden

Rembrandt moet toeristen meer spreiden
  • B2b
  • 30 jan 2019 @ 11:14
  • 7159 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Promotie

Op initiatief van NBTC Holland Marketing gaan allerlei steden en culturele instellingen in onder meer Middelburg, Dordrecht en Delft samenwerken aan het themajaar over Rembrandt. Inzet is om meer plaatsen in Nederland te laten profiteren van de groeiende toeristenstroom.

Er zijn 20 tentoonstellingen en activiteiten verspreid door het land over de beroemde schilder en de Gouden Eeuw. ‘Met themajaren inspireren we Nederlandse en internationale bezoekers om andere plekken op andere momenten te ontdekken. Zo kunnen meer steden en regio’s profiteren van de toeristische groei op een manier die hen past,’ aldus Jos Vranken, directeur NBTC Holland Marketing.

Spreiding

Al vele jaren organiseert NBTC in samenwerking met partners - zoals provincies, gemeenten en musea - themajaren met als doel (inter)nationale toeristen te stimuleren plekken te bezoeken die voor hen soms nog onbekend zijn. ‘Toeristisch aanbod kan je aantrekkelijker maken door samen op te trekken in een aansprekend thema. Zo hebben we in 2017 met 32 partners, verspreid over het land, samengewerkt aan het succesvolle themajaar Mondriaan tot Dutch Design dat ruim 600.000 bezoekers uit binnen- en buitenland trok en een impuls gaf aan werk en inkomen op die plekken.

Erfgoed

Dit jaar staat in het teken van Rembrandt & de Gouden Eeuw, omdat het precies 350 jaar geleden is dat Rembrandt is gestorven. Veel internationale toeristen denken bij Rembrandt aan Amsterdam, maar weten te weinig over de plaatsen waar Rembrandt ook is terug te zien. Vranken: ‘Door dit thema te combineren met het rijke erfgoed van de Gouden eeuw in onze 17e-eeuwse binnensteden, inspireren we toeristen tentoonstellingen te bezoeken verspreid over het hele land. Op die manier creëren we gezamenlijk een mooi cultureel aanbod dat positief bijdraagt aan Perspectief 2030, de nieuwe visie op de bestemming Nederland waarin alle Nederlanders profiteren van toerisme in 2030.’

Delft

Binnen het themajaar werken NBTC Holland Marketing, het Fries Museum,  Mauritshuis, Museum Het Rembrandthuis, Rijksmuseum, Museum De Lakenhal, Amsterdam Museum, Joods Cultureel Kwartier, Museum Prinsenhof Delft, Het Scheepvaartmuseum, Stadsarchief Amsterdam, samen met steden als Amsterdam, Delft, Den Haag, Dordrecht, Enkhuizen, Haarlem, Hoorn, Leiden en Middelburg onder de titel Rembrandt & de Gouden Eeuw.

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken