Aquent Salarisgids: wat ben jij waard?

Aquent Salarisgids: wat ben jij waard?
  • B2b
  • 12 feb 2019 @ 10:00
  • 6219 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Onderzoek

Aquent Nederland lanceert de Salarisgids 2019. De gegevens zijn tot stand gekomen op basis van het bemiddelen en plaatsen van duizenden professionele marketeers, creatieve en digitale specialisten.

Aquent, specialist in de werving en selectie van creatief, digitaal en marketingtalent, analyseerde ook de salarissen in de Nederlandse marketingsector van de laatste vier jaar.

Marketing in beweging

Lisa Trapman, managing director Aquent Nederland over het onderzoek: ‘Marketing is een sector die altijd in beweging is. De vaardigheden die worden gevraagd door merken en bureaus veranderen net zo snel. Wij zien een stijgende vraag naar data-analisten, zodat CMO’s het maximale kunnen halen uit hun investeringen in technologie. Om UX-ontwerpers en digitale productontwerpers wordt ook gevochten, met fikse salarisstijgingen tot gevolg.’

Ook constateert zij:‘In de afgelopen twee jaar en in de aanloop naar Brexit zagen wij ook een toename in de hoeveelheid talent uit Groot-Brittannië dat contact met ons zoekt. Nederland ligt vlakbij, integreren is niet moeilijk en de balans tussen werk en privé is aantrekkelijk. Dit land blijft een populaire designbestemming. Wereldsteden als Rotterdam en Amsterdam trekken talent aan vanuit de hele wereld. Aquent Nederland plaatst toptalent bij bureaus en bij merken. We hebben dus een redelijk uniek overzicht van er speelt in de wereld van marketing.’

Aquent Nederland constateerde de volgende salaristrends.

Starterssalarissen blijven gelijk

In 2018 bleef het salaris van startend creatief talent in de meeste vakgebieden onveranderd, met uitzondering van marketeers, voor wie de salarissen aanzienlijk stegen. Digitale en mobiele marketeers zagen hun jaarlijkse inkomen met 23 % stijgen naar € 37.000,-. Het salaris van professionals in social media, e-commerce, CRM, webanalyse en marketingcommunicatie steeg met 15 % naar € 34.500,-. Het salaris van startende grafisch ontwerpers en illustratoren beleefde een gezonde stijging van 7 % naar € 32.000,-. Voor ontwikkelaars was er een bescheiden opleving van 4,5 % naar € 34.500,-. Voor mediors (professionals met vier tot tien jaar ervaring) steeg het inkomen over de gehele linie. Ook hier vielen de marketeers op met een aanzienlijke salarisverbetering in alle functies. Digitale marketeers zagen hun salaris tot grote hoogten stijgen met 55 % toename tot € 65.000,- terwijl mobiele marketeers en marcom-professionals konden rekenen op gemiddeld € 60.000 per jaar (een stijging van 43 %). Voor mediors in social media, e-commerce, CRM, webanalyse en brandmanagement bedroeg de stijging 31 % tot € 55.000,- per jaar.

Medior project- en accountmanagers zagen geen verandering op de loonstrook, met uitzondering van trafficmanagers en studiomanagers. Hun salaris steeg met 6 % naar €47.500,-.

Inkomensexplosie voor ervaren professionals

De meeste seniors (professionals met meer dan 10 jaar ervaring) konden in 2018 rekenen op een flinke inkomensstijging. Het groeiend belang van data gedreven marketing werd duidelijk in de beloning van senior web- en insights analytici, die met 50 % steeg naar € 82.500,-. Digitale marketeers vingen 38 % meer salaris in 2018, terwijl mobiele marketeers (33 %), social media-marketeers (29 %), e-commercemarketeers (27 %) en SEM/SEO/PPC-professionals (27 %) duidelijk baat hadden bij werken voor merken die de salarisbegrenzing hebben losgelaten. Ook marketingdirecteuren kregen meer erkenning met een gemiddeld jaarsalaris van €140.000,-.

Senior UX-professionals deden het ook goed, met een stijging van 26 % naar € 80.000,- voor ontwerpers op het gebied van UI, visual, mobiel, gebruiksvriendelijkheid en interactie.

Vraag naar andere vaardigheden

De hoogtijdagen van de app zijn wellicht voorbij, aangezien bijna alle mobiele ontwikkelaars van alle niveaus  geen verandering zagen in hun salaris. Alleen de junioren kregen gemiddeld 4,5 % meer. Alhoewel veel CMO’s zich richten op contentmarketing, plukken junior en medior tekstschrijvers daar nog geen vruchten van wat betreft salaris. Misschien komt dit door de grote beschikbaarheid van (hongerig) talent met journalistieke ervaring en opleiding. Copywriters met meer dan tien jaar ervaring kunnen salarissen vragen van rond de € 67.500,- (13 % hoger), wat impliceert dat merken bereid zijn flink te betalen voor woordkunstenaars van kwaliteit.

Marketing is geen statische sector en alhoewel een aantal functies het salaris heeft zien stijgen, kregen project- en accountmanagers van alle ervaringsniveaus te maken met een loonsverlaging.

 

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken