Marten en Oopjen wijzen Air France-KLM en Europa de weg

Marten en Oopjen wijzen Air France-KLM en Europa de weg
  • B2b
  • 28 feb 2019 @ 11:01
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingZakelijkDoelgroepen

Franse garanties aan Nederland zijn uitgewerkt, constateren luchtvaarteconomen in het FD. 'De discussie doet denken aan die over de twee Rembrandt-schilderijen.' En aan de positie van ons land in Europa.

[update] Update overleg in Parijs klik hier

Een gelijkwaardige positie, dat is de kern van het extra aandelenpakket dat de Nederlandse staat verwierf. Er is natuurlijk nu enige discussie over en de Fransen tonen zich besmuikt met dit biscuitje van eigen deeg. Daarnaast speelt reis- en distributiehub Schiphol een rol en de belangen voor de werkgelegenheid in Nederland, die aan Franse kant minder van belang is gebleken in het verleden.

Arrogantie werkt niet meer
Op 20 februari j.l. werd duidelijk dat KLM 1 miljard euro van de totale 1,3 miljard euro winst van Air France-KLM op zich had genomen. Ook behaalde KLM een operationele marge van 9,8 procent. Vrijdagmorgen 1 maart 2019 bespreekt de betrokken minister de situatie op het Elysee. 'Air Arrogance' wordt de zich superieur wanende Franse afdeling van Air France-KLM al genoemd op social media, vanwege de beteuterde reacties. Nu is het zoeken naar een eerlijker, gelijkwaardig formeel evenwicht dat op de beurs al is hersteld. In financieel medium het FD wordt vandaag een vergelijking getrokken met de heisa rond twee Rembrandts. Uiteindelijk wisten het Louvre en het Rijksmuseum beide doeken samen te verwerven, ze worden nu netjes uitgewisseld. Marten en Oopjen hangen nu afwisselend als paar in Parijs en Amsterdam. Desnoods haal je ze uit elkaar.

Net als de Rembrandts
Het echtpaar wijst Air France-KLM de weg, aldus de commentaren in het FD. De situatie is daarnaast exemplarisch voor de verhoudingen binnen de Europese Unie. Geldmaker Nederland moet telkens het hoofd buigen, zoals recent nog, voor het dagelijkse bestuur dat uiteindelijk blijkt te bestaan uit Macron en Merkel. Althans dat denken zijzelf en spreekt uit eigenaardige stemverhoudingen binnen de EU. Dat is een ongelijkwaardige positie, waar steeds meer Nederlanders genoeg van krijgen. Marten en Oopjen wijzen ook Europa de weg? In elk geval toont de impoosante aandelenacquisitie door de staat dat je weer zeggenschap kan terugkrijgen, in dit geval in de luchtvaart.

Nieuwe clutch
Intussen toont KLM op Facebook nuchter een nieuwe aanwinst in de collectie aan boord van de KLM-vloot: een clutch (stijlvol klein damestasje, red.) ontworpen door Jan Taminiau. Te koop voor passagiers. '#Mooietiming' en '#neverunderestimatethedutch', heeft cmo Frank Houben er met een knipoog bijgezet. De tas verwijst naar een klassieke Nederlandse postzak.
(PvWK)



Hieronder: bekroonde en legendarische KLM-reclame uit 1995



Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken