Marten en Oopjen wijzen Air France-KLM en Europa de weg
- B2b
- 28 feb 2019 @ 11:01
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - MarketingZakelijkDoelgroepen
- 28 feb 2019 @ 11:01
- Peter van Woensel Kooy
Franse garanties aan Nederland zijn uitgewerkt, constateren luchtvaarteconomen in het FD. 'De discussie doet denken aan die over de twee Rembrandt-schilderijen.' En aan de positie van ons land in Europa.
[update] Update overleg in Parijs klik hier
Een gelijkwaardige positie, dat is de kern van het extra aandelenpakket dat de Nederlandse staat verwierf. Er is natuurlijk nu enige discussie over en de Fransen tonen zich besmuikt met dit biscuitje van eigen deeg. Daarnaast speelt reis- en distributiehub Schiphol een rol en de belangen voor de werkgelegenheid in Nederland, die aan Franse kant minder van belang is gebleken in het verleden.
Arrogantie werkt niet meer
Op 20 februari j.l. werd duidelijk dat KLM 1 miljard euro van de totale 1,3 miljard euro winst van Air France-KLM op zich had genomen. Ook behaalde KLM een operationele marge van 9,8 procent. Vrijdagmorgen 1 maart 2019 bespreekt de betrokken minister de situatie op het Elysee. 'Air Arrogance' wordt de zich superieur wanende Franse afdeling van Air France-KLM al genoemd op social media, vanwege de beteuterde reacties. Nu is het zoeken naar een eerlijker, gelijkwaardig formeel evenwicht dat op de beurs al is hersteld. In financieel medium het FD wordt vandaag een vergelijking getrokken met de heisa rond twee Rembrandts. Uiteindelijk wisten het Louvre en het Rijksmuseum beide doeken samen te verwerven, ze worden nu netjes uitgewisseld. Marten en Oopjen hangen nu afwisselend als paar in Parijs en Amsterdam. Desnoods haal je ze uit elkaar.
Net als de Rembrandts
Het echtpaar wijst Air France-KLM de weg, aldus de commentaren in het FD. De situatie is daarnaast exemplarisch voor de verhoudingen binnen de Europese Unie. Geldmaker Nederland moet telkens het hoofd buigen, zoals recent nog, voor het dagelijkse bestuur dat uiteindelijk blijkt te bestaan uit Macron en Merkel. Althans dat denken zijzelf en spreekt uit eigenaardige stemverhoudingen binnen de EU. Dat is een ongelijkwaardige positie, waar steeds meer Nederlanders genoeg van krijgen. Marten en Oopjen wijzen ook Europa de weg? In elk geval toont de impoosante aandelenacquisitie door de staat dat je weer zeggenschap kan terugkrijgen, in dit geval in de luchtvaart.
Nieuwe clutch
Intussen toont KLM op Facebook nuchter een nieuwe aanwinst in de collectie aan boord van de KLM-vloot: een clutch (stijlvol klein damestasje, red.) ontworpen door Jan Taminiau. Te koop voor passagiers. '#Mooietiming' en '#neverunderestimatethedutch', heeft cmo Frank Houben er met een knipoog bijgezet. De tas verwijst naar een klassieke Nederlandse postzak.
(PvWK)
Hieronder: bekroonde en legendarische KLM-reclame uit 1995
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- never underestimate
- EU
- Jan Taminiau
- cmo
- Merkel
- capsones
- Frank Houben
- goede stunt
- Elysee
- EU
- KLM
- staat
- aandelen
- zwaan
- clutch
- Rutte
- Marcon
- Air France
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Column Jezelf als marketeer slim blijven uitvinden
- Rico Bakker opent Nima Marketing Day
- Vogelaar neemt Mailweb.nl over
- Thijs Gussenhoven van Heineken over het belang van VVAL voor...
- Marga Stehmann van Carhartt: 'Blijf als merk trouw aan je roots'
- Vita Kovalenko van AON: 'Marketing kan helpen de wereld te...
Laatste Nieuws
- Bestedingen digital advertising... 17-04-2024
- Beeckestijn start opleiding AI... 17-04-2024
- Martijn Delahaye van Afas Software:... 15-04-2024
- Thijs Gussenhoven van Heineken over... 11-04-2024
- [branded content] Congrescoach geeft... 11-04-2024
- Vita Kovalenko van AON: 'Marketing... 09-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing