PIM Trendrapport '19: het tijdperk van merkactivisme
- B2b
- 12 feb 2019 @ 21:30
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Onderzoek
- 12 feb 2019 @ 21:30
- Sjaak Hoogkamer
In toenemende mate verwachten consumenten dat merken een actieve rol spelen in het oplossen van sociaal maatschappelijke kwesties. En dat gaat verder dan maatschappelijk verantwoord ondernemen of een inspirerende purpose definiëren.
Dat is de opvallende boodschap van het trendrapport ‘Merkactivisme’ dat op 12 februari is verschenen. Het rapport is opgesteld door Platform Innovatie in Marketing (PIM) in samenwerking met innovatiebureau Valtech.
Merkactivisme
Stefan Harzevoort, strateeg bij Valtech en bestuurslid van PIM is verantwoordelijk voor het ‘PIM Trendrapport 2019’, inmiddels de veertiende editie van het veelgelezen rapport. Op basis van een uitgebreid onderzoek naar de actuele maatschappelijke ontwikkelingen schetst hij dé daadwerkelijk relevante trend voor 2019. Zijn moedige keuze verder te kijken dan technologische innovaties heeft geresulteerd in een publicatie die essentiële kennis biedt aan marketeers en iedereen die betrokken is bij de toekomst van merken.
Harzevoort: ‘Het internet heeft wereldse politieke gebeurtenissen volledig transparant gemaakt. Social media brengen mensen samen rondom uiteenlopende maatschappelijke kwesties. Dat leidt onomstotelijk tot een toename van het politieke bewustzijn van burgers. En zij verwachten oplossingen. Niet alleen vanuit de politiek, maar in steeds sterkere mate van het bedrijfsleven. Marketeers moeten zich daarom hard maken voor maatschappelijk verbeterend ondernemen. Welkom in het tijdperk van merkactivisme.’
PIM Trendrapport 2019: politiek bewustzijn
‘De wereld roept om aandacht,’ zegt Yvonne Nassar, voorzitter van PIM. ‘Mensen willen gehoord worden. Kijk naar de 16-jarige Zweedse milieuactiviste Greta Thunberg die tijdens het ‘World Economic Forum 2019’ in Davos de wereld een duidelijke boodschap heeft gegeven: “Our house is on fire. I don’t want your hope. I want you to panic… and act.” Inmiddels heeft zij wereldwijd 100.000 tieners geënthousiasmeerd om haar voorbeeld te volgen om te staken voor meer aandacht voor het klimaat.’
Progressieve merken
‘Aangevoerd door een veelheid van progressieve merken hebben we in 2018 de definitieve doorbraak van het merkactivisme gezien,’ duidt Stefan Harzevoort. ‘Het uitblinkende voorbeeld is Nike, dat via de controversiële Colin Kaepernick oproept om ergens in te geloven – zelfs als dat ten koste gaat van alles. Het lijkt deze vooruitstrevende merken stijgende omzetcijfers, meer onderscheidend vermogen, aandacht en meer loyaliteit te brengen. Maar nog belangrijker is dat die merken dichterbij hun doelgroep komen en daadwerkelijk een bijdrage aan een betere wereld leveren.’
Activisme tonen
Tegelijkertijd is ook de keerzijde van de medaille zichtbaar, zoals de boze reacties op de Gillette-campagne tegen de doorgeschoten mannelijkheid. Steeds frequenter blijken mensen in staat merken te kraken. Merken die zich afzijdig houden van stevige standpunten, geen échte actie ondernemen of als hypocriet worden beschouwd, krijgen het te verduren via bewegingen die zich middels hashtags verenigen. Maar moeten merken zich nu wel of niet van hun activistische kant laten zien? Wat zit er achter het verhoogde politieke bewustzijn van mensen? En hoe kunnen zij reageren?
Betekenisvolle marketing
Om antwoord te geven op die vragen heeft Stefan Harzevoort de evolutie van betekenisvolle marketing verkend. Hij licht in het trendrapport een aantal drijfveren uit, overtuigt met data en inspireert met cases en tips. ‘Als merk een standpunt innemen, een kant kiezen, dat is nieuw en voor menigeen beangstigend. Maar o zo belangrijk,’ adviseert hij. ‘Het onderstreept waar je merk voor staat, wat je belangrijk vindt en het verstevigt de emotionele band met de klanten. Faciliteer mensen in hun wil de wereld te verbeteren. Neem de verantwoordelijkheid. Misschien breng je de wereld verder in beweging. Als het maar echt is.’
Het ‘PIM Trendrapport 2019: Merkactivisme’ kun je downloaden op de website van PIM.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Jezelf als marketeer slim blijven uitvinden
- Thijs Gussenhoven van Heineken over het belang van VVAL voor...
- Marga Stehmann van Carhartt: 'Blijf als merk trouw aan je roots'
- Vita Kovalenko van AON: 'Marketing kan helpen de wereld te...
- Bestedingen digital advertising Nederland stijgen naar 3,7...
- Martijn Delahaye van Afas Software: 'Inspiratie is nutteloos...
Laatste Nieuws
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend:... 19-04-2024
- Joris van Dijk van BoerenBed Ik klim... 18-04-2024
- Bestedingen digital advertising... 17-04-2024
- Beeckestijn start opleiding AI... 17-04-2024
- Martijn Delahaye van Afas Software:... 15-04-2024
- Thijs Gussenhoven van Heineken over... 11-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing