Staat pakt KLM-Air France belang van 12,68%

Staat pakt KLM-Air France belang van 12,68%
  • B2b
  • 27 feb 2019 @ 07:55
  • 9809 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • DistributiePolitiekMarketing

Het kabinet is aandeelhouder geworden van de holding Air France-KLM. Minister Wopke Hoekstra heeft voor de in het geheim voorbereide deal 680 miljoen euro uitgetrokken. De belangen van Schiphol als reis- en distributiehub en die van het merk KLM worden hierdoor beter geborgd.

Het kabinet doet dit, zo werd gezegd op de ingelaste persconferentie over het nieuws, omdat het bang is dat de leiding van Air France-KLM veel internationale vluchten van Schiphol overhevelt naar de Franse thuishaven Parijs. Minister Cora van Nieuwenhuizen (Verkeer) legt uit: 'We doen dit om het publieke belang te borgen. Internationale bestemmingen behouden op Schiphol is van groot belang voor onze economie en onze banen. Als hub-netwerk Schiphol wegvalt, verliezen we veel internationale bestemmingen. Dat gebeurde eerder met Brussel. Schiphol is goed voor 113.000 banen. Dat staat nog los van alle werkgelegenheid die we krijgen door de internationale bereikbaarheid.'

Stem in holding
Minister Wopke Hoekstra zegt dat het kabinet met de aankoop van de aandelen ‘waarborgt dat een stem te houden in de holding' (van KLM-Air France, red.). 'Zo kunnen we een stempel  drukken op de toekomst van het bedrijf om zo het cruciale belang van Schiphol als internationale luchthaven te behouden.'

Positief ontvangen
Premier Mark Rutte belde over het nieuws dinsdagavond met een verraste Franse president Macron. De eerste reacties op aankoop aandelen door Nederland van Air France-KLM zijn positief. Evofenedex, de behartiger van de handels- en logistieke belangen van 15.000 bedrijven in Nederland ofwel de P van distributie uit de marketingmix, is zeer enthousiast over het kabinetsbesluit. 'Voor handels- en productiebedrijven is dit een zeer positief signaal. Voor zowel het vestigingsklimaat als voor de Nederlandse economie is het netwerk van directe bestemmingen van met name KLM van groot belang. Het kabinet laat hiermee zien een serieuze rol te willen nemen om deze belangen te verdedigen', aldus Machiel van der Kuijl, algemeen directeur namens Evofenedex.

Betrokkenheid
Het ministerie van Financien wijst erop dat de afgelopen jaren belangrijke beslissingen over de strategie van KLM steeds vaker op het niveau van de holding werden genomen. Daarnaast verliepen gesprekken over versterking van de zogeheten staatsgaranties en de bestuurstructuur moeizaam. Met de verwerving van aandelen in Air France-KLM heeft de Staat nu formele invloed op het hoogste niveau binnen de holding verkregen. 'Rechtstreekse betrokkenheid is hiervoor noodzakelijk', aldus Hoekstra.

Geslaagde voorspelling
'Wie scoort straks met KLM en is nu spekkoper?', vroeg MarketingTribune zich op 28 juni 2018 al profetisch af, verbaasd over de destijds lage koers. Wie toen had toegeslagen en zijn/haar aandelen gister had verkocht, had nu bijna 100% koerswinst kunnen boeken. In elk geval lijkt de stoere deal van het kabinet de marktpositie van KLM als onderdeel van de combi flink te verstevigen, omdat de Nederlandse regering afkoerst op gelijke zeggenschap als de Fransen over het luchtvaartmerk. Het kabinet gaat aldus effectief de strijd aan met Parijs om invloed op KLM.
(PvWK)

 

Zie ook de video hier

Foto boven KLM-toestel credits: Arie Wubben / Unsplash

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken