Wereldmarketeers lanceert Nima Impact Marketing Challenge
- B2b
- 5 feb 2019 @ 09:32
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Duurzaam design
- 5 feb 2019 @ 09:32
- Nanny Kuilboer
Nima Wereldmarketeers is een platform voor en door marketeers, die elkaar helpen en inspireren maatschappelijke uitdagingen om te zetten in kansen voor zichzelf, hun bedrijf en de wereld in de hoop dat maatschappelijke problemen sneller worden opgelost.
Dit voorjaar vindt de eerste editie plaats van de Nima Impact Marketing Challenge. Een aanleiding voor een gesprek met Anneke Sipkens, CEO Stichting Doen en bestuurslid Wereldmarketeers.
Kun je iets vertellen over de totstandkoming van het platform Wereldmarketeers?
Het platform is in 2011 opgericht door een aantal gedreven senior marketeers, die overtuigd zijn dat marketeers een belangrijke rol te spelen hebben in issues die ons allen raken, op het gebied van duurzaamheid en op sociaal gebied. We hebben de handen inéén geslagen om Nima-marketeers te inspireren en op weg te helpen om de eerste stappen zelf te zetten.
Hoe raakte je er zelf bij betrokken?
Na 20 jaar verschillende (intern)internationale rollen als marketeer vervuld te hebben bij Unilever en Douwe Egberts, was ik overtuigd dat de focus op omzetgroei, marktaandeel en winst de wereld uiteindelijk niet beter, maar slechter maakt. We produceren maar, zonder dat we nadenken over wat ermee gebeurt aan het eind van de levensfase. Of erger nog, als voorraad niet verkocht wordt maar na een slecht verkoopseizoen gewoon doorgedraaid of verbrand wordt. We staan te weinig stil bij de mensen die voor ons producten maken en hoe ongezond het is om te werken onder vieze en slechte omstandigheden. Ook op CO2-uitstoot en grondstoffenverbruik pakken we te langzaam door. Marketeers denken er nog onvoldoende over na, terwijl je als marketeer aan de wieg staat van innovatie, van product- en productiedesign en van het beïnvloeden van de consument/koper.
Het zijn dus de marketeers die het moeten doen?
Ja daar ben ik van overtuigd. Marketeers zitten aan de knoppen van wat de organisatie op de markt brengt, dus zij zijn de aangewezen personen om een echte verandering teweeg te brengen.
Is duurzaamheid überhaupt verenigbaar met winst maken?
Ja natuurlijk, alleen al op besparingsgebied - energie, materialen et cetera) - zijn grote winsten te behalen. Daarnaast zijn het ontwikkelen van innovatie - denk aan De Vegetarische Slager - en nieuwe verdienmodellen - zoals nieuwe diensten verlenen - een bron van consumer loyalty en omzet. Maar bedrijven kunnen niet als doel ‘winst maken’ hebben. Bedrijven moeten het leveren van een bijdrage aan de maatschappij centraal zetten. Winst is een afgeleide van de ‘purpose’/doelstelling van een organisatie. En dat omgedraaide denken loont, weten we uit verschillende onderzoeken.
Stel, MarketingTribune roept de prijs in het leven van Meest Duurzame Marketeer van 2019…Kan de marketeer van Grillmeister die dan ook winnen?
Zeker. Je kunt ook de heerlijkste groenten grillen… dus waarom niet? Grillmeister is het aangewezen merk om ons te verleiden tot het eten van plantaardige in plaats van dierlijke eiwitten en hiermee de CO2-uitstoot drastisch verlagen.
Kun je iets vertellen over de Nima Impact Marketing Challenge?
In de challenge bouwen bedrijfsteams van jonge marketingprofessionals met elkaar aan een eigen propositie met maatschappelijke en business impact. Gedurende vijf dagen worden de marketeers uitgedaagd door elkaar, door peers uit andere bedrijven en door voorlopers en experts - mensen uit het vak die hier al ervaring mee hebben. Aan het einde van de challenge presenteer je het idee aan je marketingdirecteur. Het is eigenlijk een headstart voor je bedrijf. Om merkbaar impact te maken en als marketeer ook klaar te zijn voor de toekomst. Er hebben zich al diverse bedrijven aangemeld, maar er zijn nog een paar plaatsen beschikbaar.
De challenge start 22 maart. De deelnemers krijgen ook het podium op Nima Marketing Day om daar hun idee te pitchen.
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Jezelf als marketeer slim blijven uitvinden
- Thijs Gussenhoven van Heineken over het belang van VVAL voor...
- Marga Stehmann van Carhartt: 'Blijf als merk trouw aan je roots'
- Vita Kovalenko van AON: 'Marketing kan helpen de wereld te...
- Bestedingen digital advertising Nederland stijgen naar 3,7...
- Martijn Delahaye van Afas Software: 'Inspiratie is nutteloos...
Laatste Nieuws
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend:... 19-04-2024
- Joris van Dijk van BoerenBed Ik klim... 18-04-2024
- Bestedingen digital advertising... 17-04-2024
- Beeckestijn start opleiding AI... 17-04-2024
- Martijn Delahaye van Afas Software:... 15-04-2024
- Thijs Gussenhoven van Heineken over... 11-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing