Alliander: ‘Hoe gaat marketing zichzelf opnieuw uitvinden?’

Alliander: ‘Hoe gaat marketing zichzelf opnieuw uitvinden?’
  • B2b
  • 22 mrt 2019 @ 10:54
  • 10145 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • EvenementMarketingDuurzaamheid

In aanloop naar Nima Marketing Day editie 2019 op donderdag 20 juni in DeFabrique in Utrecht stellen we een aantal sprekers alvast aan u voor. Vandaag Koen Eising, Corporate Social Responsibility Director bij Alliander.

Koen Eising werkte voor diverse adviesbureaus op het snijvlak van duurzaamheid en organisatieontwikkeling. Zijn credo: zonder innovatief vermogen, geen groene groei. Inmiddels is hij al acht jaar CSR Director bij Alliander, dat zich snel ontwikkelt naar een klimaatneutrale, circulaire en inclusieve organisatie, die stuurt op maatschappelijke waarde. Eising is tevens oprichter van Groene Netten’een netwerk van acht infrabeheerders met dezelfde duurzame droom.

Leuk dat je komt spreken op NMD! Wat brengt jou daar?

‘We leven in een wereld waarin we verschuiven van “geld” naar “waarde”, aangejaagd door de duurzame uitdagingen in de wereld. Ik vind het leuk om meer te vertellen hoe wij als bedrijf daar op sturen en wat dat betekent voor het marketingvak.’

Jullie zijn heel druk op het terrein van energietransitie met een combinatie van gezond ondernemerschap, idealisme, realisme en een hands on-mentaliteit. Zit dat in jouw genen of in die van Alliander?

‘De kunst is om deze verschillende eigenschappen bij elkaar te brengen. Dat gebeurt bij Alliander. Er zitten realisten, idealisten, denkers en ook zeer goede technische doeners. Samen maken ze het verschil. Hoewel ik zelf bij Alliander vaak wordt geplaatst in het vakje “idealisten”, besef ik dat de wereld niet duurzamer wordt als we enkel blijven dromen. Binnen en buiten Alliander stop ik pas met dromen en duwen als de eerste concrete stappen zijn gezet en ik zeker weet dat de verandering doorzet.’

Deel van jullie ‘missie’ is die permanente samenwerking met allerlei partners in de keten. Ben jij meer een marketeer of meer een dealmaker?

‘Ik ben meer een verbinder. Ik geloof niet in deals of verkooppraatjes. Ik geloof in oprechte samenwerking om zaken voor elkaar te krijgen.’

Wat is momenteel jouw grote fascinatie binnen marketing? Welke ontwikkeling volg je met verhoogde belangstelling?

‘Ik prijs me gelukkig mee te reizen met de groep achter Fair Marketing en het is mooi om te zien dat er ook iets bestaat als Wereldmarketeers. Het moet ook wel, want marketing wordt in de duurzame wereld soms gezien als “systeemfout” en mede oorzaak van het onbegrensde consumentisme. Hoe gaat marketing zichzelf opnieuw uitvinden? Hoe gaan we de enorme creatieve kracht van marketeers inzetten voor een duurzame wereld? Daar ben ik enorm nieuwsgierig naar.’

Bij welke mede-spreker ga je absoluut nog even langs?

‘Dit is mijn eerste NMD en ik verwacht van elke spreker iets te leren.’

Ook Koen Eising, zijn mede-sprekers en 1.700 marketeers ontmoeten op donderdag 20 juni? Kijk dan hier voor de ticketverkoop. Tot en met 14 april profiteert u nog van een early bird-tarief.

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken