'Muziek in reclame wordt nog te vaak als sluitpost gezien'

'Muziek in reclame wordt nog te vaak als sluitpost gezien'
  • B2b
  • 13 jun 2019 @ 10:52
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • EvenementCommunicatie

De vierde editie van The Experience Conference staat voor de deur. Het event over de marketingkracht van live communicatie vindt plaats op dinsdag 2 juli bij Buitenplaats Kameryck in ‘t Groene Hart. We blikken vast vooruit met een van de sprekers: Rogier van Twuijver.

Van Twuijver is founder en creative director van muziekbureau Modern Day Composers, waarmee hij elektronisch gedreven producers aan merken, filmmakers en eventorganisatoren koppelt. Op The Experience Conference geeft hij samen met twee collega's een presentatie over sonic branding.

Waarom is jouw talk de moeite waard om bij te wonen?

Het valt mij op dat muziek in reclame nog veel te vaak als sluitpost wordt gezien, terwijl het juist écht impact kan maken. Een visuele boodschap is gebaat bij een doordachte muziekkeuze. Als ik ergens heb gesproken, loopt men over van ideeën en persoonlijke herinneringen en de meest gehoorde reactie is dan: 'Wat je zegt is waar: een sterke film heeft ook goede muziek nodig, dus waarom onze volgende campagne niet?'

Wat is voor jou de definitie van sonic branding?

Ik vind het geweldig om voor opdrachtgevers een passend muziekstuk te maken, maar idealiter stellen we gezamenlijk een soundkit samen, waardoor een merk de komende jaren echt een eigen geluid heeft.

In deze talk gaan we ons vooral richten op het bedenken en componeren van een sonic strategy voor events. Een live event is normaal gesproken slechts een van de touchpoints waar je als merk je eigen geluid kunt laten horen. Laat dus juist dan horen wie je echt bent: vanaf de aanloop van de digitale uitnodiging tot en met de vuurwerkshow en de aftermovie. Vervolgens kun je dat doorvoeren op alle on- en offline touchpoints, zoals gerelateerde RTV-campagnes of zelfs interne presentaties. Een mooi voorbeeld is ID&T, toen zij de Sensation-anthems overal lieten horen, ver voordat het evenement plaatsvond.

Kun je nog een merk noemen dat sonic branding goed in de vingers heeft?

Onlangs heeft Mastercard een authentieke tune doorgevoerd en dat is erg goed gelukt. Simpel samengevat hoor je een geluidje ter bevestiging van iedere betaling, zodat je weet dat het goed zit. Deze tune hoor je in online video's terug en wordt ook in reclamecampagnes ingezet, waarbij het merk per markt rekening heeft gehouden met het geluid dat daar populair is. Zo klinkt de tune in Zuid-Amerika anders dan in Europa, op die manier neem je de doelgroep ook serieus. En iedereen herkent de Champions League-hymne, zowel op televisie, als online en in het stadion.

Waarom is wat jou betreft The Experience Conference specifiek voor marketeers interessant?

Dat heeft te maken met het woord 'experience'. Auditieve content wint terrein, vanwege de opkomst van smart speakers en podcasts. Een eigen geluid wordt daarom steeds belangrijker. Daarom mijn advies aan marketeers: zet je core competenties om in klanken, geluiden en melodieën en voer dit door tijdens je eerstvolgende live event - en daarna op de lange termijn in alle interne en externe communicatie. Want na een evenement wil men vaak de diepte in en dat kan via een podcast, aftermovie of documentaire. Dan is het toch veel beter als men daar jouw eigen geluid terug hoort in plaats van een geleende track? Dus kom op, creëer je eigen hitmateriaal en schreeuw het van de daken!

 

The Experience Conference

Dinsdag 2 juli (13-19 uur)

Buitenplaats Kameryck ('t Groene Hart)

Tickets: experienceconference.nl

Lees ook: The Experience Conference: zuurstof voor de marketeer

 

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken