Pieter van der Krol (SNS) over NMD19

Pieter van der Krol (SNS) over NMD19
  • B2b
  • 14 jun 2019 @ 14:29
  • 11939 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Evenement

Nima Marketing Day is uitgegroeid tot het absolute jaarevent van marketingminnend Nederland. Aan de vooravond spreken we met Pieter van der Krol, verantwoordelijk voor de retailmarketing van SNS, die zeker van de partij is op 20 juni.

In zijn huidige functie is marketeer Pieter van der Krol verantwoordelijk voor de retailmarketing van SNS. Hij is dan ook erg geïnteresseerd in alles omtrent retailmarketing. ‘Het lijkt mij erg tof om een verhaal te horen van de marketingverantwoordelijke van Nederlands iconische retailers zoals Hema, Blokker en Kruidvat. En dan met name over hun uitdagingen voor wat betreft de integratie tussen online en offline, de omnichannel klantbeleving.’

Het lijkt mij erg tof om een verhaal te horen van de marketingverantwoordelijke van Nederlands iconische retailers zoals Hema, Blokker en Kruidvat

Festivalsfeertje Nima Marketing Day

NMD heeft Van der Krol de afgelopen edities erg verrast. Hij was naar eigen zeggen onder de indruk van de perfecte organisatie, de goede catering, het festivalsfeertje en natuurlijk de kwaliteit van de sprekers. ‘Het leuke van NMD is dat ik veel oude bekenden tegenkom. Naast een hoop inspiratie, dus ook lekker netwerken.’

Verbonden voelen met Nima

Zijn verwachtingen zijn hooggespannen en hij hoopt op inspirerende verhalen, best practices, informatie over marketingontwikkelingen en het weerzien met oud-collega’s, kennissen en andere marketeers. ‘Ik begin met het NMD-ontbijt waar ik andere SMP’s ontmoet en ga de dag voorafgaand aan NMD de parallelsessies bestuderen om goed voorbereid de dag te beginnen. Het leuke van NMD vind ik dat het allround marketingvak centraal staat. In de parallelsessies komen alle aspecten van marketing aan bod. De keuze is dus reuze. Ik heb de afgelopen jaren diverse Nima-opleidingen gevolgd: Nima B, eMarketing B en nu C, en daarnaast heb ik verschillende Nima-trainingen gevolgd en events bijgewoond en heb ik in het Nima Career Booster-programma gezeten. Ik voel mij dan ook erg verbonden met Nima. En ik ontmoet elk jaar weer dezelfde leuke mensen. Voor mij is NMD absoluut de marketingdag van het jaar.’

Ronald van Zetten op Nima Marketing Day

Dit jaar is hij vooral benieuwd naar het verhaal van Ronald van Zetten. ‘Ik was erg gefascineerd door de documentaire Het geheim van de Hema. Dit zou verplichte kost moeten zijn voor iedere marketeer. Ik ben benieuwd naar welke stappen hij heeft gezet om het sterke retailmerk V&D als online platform te positioneren.’ Op NMD komen ongelooflijk veel diverse thema’s voorbij. Waarvan ligt hij als marketeer vooral wakker. ‘Door PSD2 [de nieuwe Europese wet/richtlijn voor het betalingsverkeer van consumenten en bedrijven, red.] schieten de fintechs als paddenstoelen uit de grond. Deze binnen- en buitenlandse fintechs komen met flitsende financiële apps die gebruikmaken van bankgegevens van consumenten. Deze apps kunnen het financiële leven makkelijker maken door bijvoorbeeld een overzicht te bieden van alle bankrekeningen van een consument in één app. De rol van de bank verandert hierdoor drastisch: het aantal klanten dat de bank-app gebruikt zal afnemen, waardoor het aantal contactmomenten met de klant vermindert. Focus op de klantrelatie is daarom een must.’

Ik was erg gefascineerd door de documentaire Het geheim van de Hema. Dit zou verplichte kost moeten zijn voor iedere marketeer

Omni klantbeleving

Naast dit actuele fenomeen is het voor Van der Krol een uitdaging om de relatie met de klant te versterken, onder meer door bankieren weer persoonlijk te maken. De omnichannel klantbeleving staat wat hem betreft hierbij centraal. ‘Hierin zijn wij al flinke stappen aan het zetten. Klanten die bellen met SNS krijgen vanaf nu een SNS-adviseur uit hun dorp of stad aan de telefoon. En als de klant later de winkel bezoekt, dan kan men verder praten met de adviseur die de klant net nog aan te telefoon had. En klikt het tussen de klant en adviseur? Dan kan de klant in onze Eén-Tweetje-app à la Tinder deze adviseur als vaste adviseur kiezen en net als bij WhatsApp al zijn financiële vragen, hoe klein of groot ook, aan deze adviseur stellen. Binnenkort zal dit centraal staan in een grote above the line-campagne.’

Ook nog een kaartje bemachtigen voor de dag der dagen voor elke marketeer en 1.700 collega-marketeers, keynotes Tom Goodwin en Ronald van Zetten en Pieter ontmoeten? Scoor snel een van de laatste tickets voor donderdag 20 juni 2019 in DeFabrique in Utrecht.

 

 

 

 

 

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken