[onderzoek] Bezoekers NMD19 hebben grootse opleidingsplannen

[onderzoek] Bezoekers NMD19 hebben grootse opleidingsplannen
  • B2b
  • 17 jun 2019 @ 08:33
  • 8463 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • EvenementOnderzoek

Digitale marketing voert de ranglijst aan van terreinen waarop bezoekers van Nima Marketing Day zich het liefst willen ontwikkelen. Gevraagd naar het vakgebied bínnen het commerciële domein waarop men zich het liefst zou willen richten antwoordt 65 procent (127 respondenten) ‘Digitaal’.

Opvallend is dat ‘Marketing’ een bijna even hoog aantal scoort: 63 procent van de deelnemers vindt dat op dat terrein nog een hoop te leren valt. Des te opvallender is dat uitgerekend de deelnemers aan NMD in meer dan 90 procent van de gevallen een afgeronde HBO- of WO-opleiding heeft gevolgd, zo bleek uit de NMD-evaluatie van vorig jaar. Permanente educatie is voor hen geen loze kreet.

Nima Marketing Day, vakmedia en andere evenementen

Nima verrichte in samenwerking met opleider NCOI een onderzoek naar kennis- en opleidingsdomeinen onder bezoekers van Nima Marketing Day. 197 marketeers verschaften inzicht over hun opleidingsplannen. 43 procent van hen deed in de laatste vijf jaar in ieder geval één opleiding van vier maanden of meer, maar desondanks liet 64 procent weten nog binnen een jaar een nieuwe opleiding te willen volgen. Ruim een kwart van de respondenten wil dat zelfs al binnen een half jaar doen, waarbij moet worden aangemerkt dat daarbij niet expliciet is gevraagd naar de aard van die opleiding: kort of lang, intensief of meer vrijblijvend. Slechts een kwart van de ondervraagde marketeers gaf onomwonden toe geen plan te hebben om op korte termijn een opleiding of cursus te volgen. Een deel legde in aanvulling op het onderzoek uit dat ze ‘permanente educatie’ dagelijks in de praktijk brengen, onder meer door zoveel mogelijk vakmedia en evenementen te volgen. Ook blijken veel marketeers nog in overleg te zijn met werkgevers, HR of het team over het al dan niet volgen van een opleiding. Ruim 30 procent van de respondenten wil zich breder ontwikkelen in Communicatie, bijna 15 procent in Sales.

Voor Nima Members PE-punten te verdienen op Nima Marketing Day

Veel organisaties waar Nima Members werkzaam zijn hebben een opleidingsbudget per medewerker, al weet niet iedereen – bleek uit eerder onderzoek – hoe hoog dat budget precies is. Iets meer dan driekwart van de respondenten gaf aan te kunnen beschikken over een budget dat is vrijgemaakt voor de scholing van eigen personeel. Wie in aanmerking neemt dat een goed deel van de respondenten zelfstandig is of DGA komt uit op een bijna volledige dekking. Rob van Vroenhoven, Manager Study Members & Exams bij Nima is verrast over de veel uitgesproken intentie om snel aan opleiding te werken: ‘Binnen ieder werkveld moet je blijven ontwikkelen, maar we weten van marketing dat verse kennis vaak competitief voordeel oplevert. Met kennis en vaardigheden kun je je concurrent te slim af zijn, dus daar spelen opleiders ook op in. Anderzijds zie je dat het de respondenten menens is, want ze willen snel aan de slag. Kennelijk lopen er heel wat mensen in onze industrie die werk willen maken van hun plannen om te verdiepen of verbreden.’

Verse kennis levert vaak competitief voordeel

T-shape

Gevraagd naar de reden van ‘Online’ als belangrijkste ontwikkelgebied geeft Van Vroenhoven te kennen dat daar een logica in schuilt: ‘Daar gaan ontwikkelingen het hardst, dus mag je verwachten dat er veel vraag is naar aanvullende opleiding. Een aantal jaar geleden lag dat percentage ongetwijfeld nog hoger. Mij valt ook op dat “Marketing” zo hoog scoort. Kennelijk willen veel specialisten werken aan hun T-shape en betere marketeers worden. Ook dat beeld is niet nieuw, maar de hoogte van het percentage verrast me wel. In positieve zin’.

Bron

Nima Marketing Day op donderdag 20 juni 2019 in DeFabrique in Utrecht is natuurlijk niet alleen voor Nima-leden toegankelijk. Er zijn nog een paar kaarten beschikbaar voor deze dag der dagen voor marketingminnend Nederland. Ook 1.700 marketeers ontmoeten en luisteren naar de keynotes van Tom Goodwin en Ronald van Zetten en presentaties van collega-marketeers, scoor dan vandaag nog een kaart op www.nimamarketingday.nl.

 

Sprekers en bezoekers over NMD19:

Pieter van der Krol (SNS) over NMD19

Roel Welsing (Apenheul) over NMD19

Sandra Verhoeven-Klijn (Efteling) over NMD19

Programmamanager Luuk Ros over NMD19

Katja Stello (Wereldhave) over NMD19

Wiemer Snijders over zijn boek Eat Your Greens en NMD19

Raymond Klompsma (srprs.me) over NMD19

Marc van Eck (Business Openers) over NMD19

Patricia Slootjes (Miele) over NMD19

Gijs Meijer (Gemeentemuseum Den Haag) over NMD19

Noor Cloo (Air Miles) over NMD19

Michel Schrama (Mylaps) over NMD19

Stefanie Sijtsma (Hartman) over NMD19

Koen Eising (Alliander) over NMD19

 

 

 

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken