[Ingezonden artikel] Marketeer, ontdek hoe marketing eruit ziet in 2025!
- B2b
- 14 okt 2019 @ 16:38
- Link
-
Sales
BBP Media - Branded content
- 14 okt 2019 @ 16:38
- Sales
De tweede helft van het jaar is, zeker voor marketeers en businessmanagers, het moment om hun data te analyseren en plannen te maken voor het komende jaar. Plannen waarin ze de grote veranderingen moeten omarmen die de komende jaren weer voor de deur staan. Wil jij ook weten wat je te wachten staat? Lees dan verder.
De toekomst van marketing in vijf statements
De toekomst van marketing staat zeker niet vast, maar als je deze vijf statements leest kan je je wel indenken dat de toekomst radicaal anders zal zijn dan alles wat we tot nu toe hebben meegemaakt.
1. 80% VAN DE KLANTEN ZEGT DAT DE CUSTOMER EXPERIENCE DIE EEN BEDRIJF ZE BIEDT EVEN BELANGRIJK IS ALS DE PRODUCTEN EN DIENSTEN
Deze conclusie uit het Salesforce rapport State of the Connected Customer uit 2018 laat zien dat de rol van marketing even groot is als die van de producten en diensten van een merk. Marketing wordt vaak nog steeds gezien als de afdeling die advertenties maakt, berichten op social media plaatst en leads genereert. Maar nu zien we een heel andere rol: de toekomst van marketing ligt in de ervaringen die ze kan bieden. Marketeers moeten verantwoordelijk worden voor de hele customer experience, vanaf de awareness door de hele customer journey, tot je merkambassadeurs.
Een consistente ervaring gedurende de customer journey zorgt ook voor meer omzet. Onderzoek van Watermark Consulting toont de enorme impact hiervan aan. Een voorbeeld: de aandelenkoers van autoverzekeraars die zich richtten op klantervaring was zeven jaar lang 129 punten hoger dan de Dow Jones Property and Casualty Index. Deze bedrijven deden het met hun autoverzekeringen ook drie keer beter dan de bedrijven die geen aandacht aan de klantervaring besteedden. En dat geldt volgens dit onderzoek ook voor 200 andere bedrijven in verschillende sectoren.
Marketeers kunnen er niet meer onderuit: de customer experience is een belangrijk middel om meer omzet te genereren.
2. 54% VAN DE GOED PRESTERENDE MARKETINGTEAMS DRIJFT DE HELE CUSTOMER EXPERIENCE
De toekomst van marketing vraagt een radicale verandering. Marketing moet ‘de eigenaar’ worden van alle klantervaringen; vanaf de eerste kennismaking, via een sales-, product-, of supportervaring tot een loyale klant die zich positief uitlaat over je merk. Marketing moet de bruggenbouwer worden tussen al die ervaringen en om dit te kunnen verwezenlijken moet er een eenduidig beeld van de klant beschikbaar zijn.
3. MARKETINGORGANISATIES GEBRUIKEN TEGEN 2025 45 DATABRONNEN OM CONSISTENTE KLANTERVARINGEN OP TE BOUWEN
De gemiddelde marketingorganisatie gebruikt momenteel 14 databronnen, en dat aantal groeit met ongeveer 20% per jaar. Als deze trend doorzet, betekent dit dat merken tegen 2025 gemiddeld met 45 databronnen werken.
Marketeers hebben hierdoor steeds meer gegevens tot hun beschikking. Maar de manier waarop ze die in de toekomst gaan gebruiken zal sterk veranderen. Naarmate er meer gegevens beschikbaar zijn en AI steeds meer wordt geïmplementeerd, zal een aantal marketingtaken simpelweg verdwijnen.
Rond 2025 zul je waarschijnlijk geen persona's, lijsten of marktsegmenten meer opstellen, maar vertrouwen op de uitkomsten van je gegevens en AI. Slimmere technologie zal een bijna oneindig aantal segmenten opleveren, waardoor je marketinginspanningen vergaand kan personaliseren en trends kan signaleren die je misschien nog niet eerder had opgemerkt.
4. TEGEN 2025 ZAL 95% VAN ALLE KLANTINTERACTIES MET EEN MERK VIA KUNSTMATIGE INTELLIGENTIE (AI) VERLOPEN
Veel technologieën zullen op de achtergrond een rol gaan spelen. Het ligt in de verwachting dat dit ook geldt voor artificial intelligence.
Je moet je goed voorbereiden op nieuwe technologieën zoals het gebruik van voice door consumenten. Om spraakgestuurde opdrachten te analyseren, de vraag te kunnen koppelen aan een antwoord en deze in een dialoog aan de klant terug te geven, heb je AI nodig.
Daarnaast moet je je realiseren dat consumenten het ook fijn vinden als je AI voor de dienstverlening gebruikt, zoals bijvoorbeeld chatbots. Uit een onderzoek uit 2018 bleek dat zowel millennials als babyboomers chatbots de meest effectieve manier vinden om antwoorden op eenvoudige vragen te krijgen en in contact te komen met de juiste persoon om hun probleem op te lossen.
De komende vijf jaar krijgt waarschijnlijk iedere klant een eigen, persoonlijke bot, die jouw website of de bot van jouw merk vragen zal stellen.
5. IN 2018 HAD SLECHTS 25% VAN DE MARKETEERS VERTROUWEN IN HUN RAPPORTAGECAPACITEIT.
Nu er steeds meer AI wordt gebruikt en data beschikbaar is, zal ook de rapportage veranderen. Tot nu toe was 72% van de marketeers (en dus logischerwijs ook de rapportage) gericht op het genereren van omzet, omdat marketeers op deze manier de waarde van hun inspanningen kunnen aantonen. Die focus op omzet is zeker niet verkeerd. Maar in de hedendaagse marketing is het nog behoorlijk lastig om het effect van een specifieke marketingactie op de omzet te bepalen.
De gemiddelde organisatie gebruikt bijvoorbeeld 12 tools en 14 datasets om een consistente klantervaring te creëren. Niet al die tools communiceren onderling of delen gegevens, waardoor het voor marketeers moeilijk is om een duidelijk beeld te krijgen. Goed presterende marketingorganisaties hebben betere manieren gevonden om hun toegevoegde waarde aan te tonen. Bijvoorbeeld met nieuwe rapportagemethoden zoals pipelinerapporten, tevredenheidsscores en de customer lifetime value.
Wil je meer informatie over de verwachtingen van klanten, de technologie die hen drijft en hoe jij klanten nu en in de toekomst op de juiste manier aanspreekt voor de optimale klantervaring? Lees dit alles en meer in ons derde ‘State of the Connected Customer’ rapport.
-
Sales
- Werkt bij: BBP Media
- Functie:
- Website:
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Marketeer ANWB Lars Smit: Brandreview Validators was voor ons...
- [column] Concurreren met je eigen merken: goed idee?
- Martijn Jaartsveld, strategy director Stroom: Validators...
- Hokra zet met behalen ISO-certificering significante stap in...
- B2B-campagne autoverhuurder Enterprise op Europese luchthavens
- [column] SXSW: Is eenzaamheid marketingkans?
Laatste Nieuws
- Martijn Jaartsveld, strategy... 15-03-2024
- Hokra zet met behalen... 08-03-2024
- B2B-campagne autoverhuurder... 07-03-2024
- Marketeer ANWB Lars Smit:... 07-03-2024
- Lemon en Abovo Maxlead: master the... 05-03-2024
- Brandreview non-alcoholische... 04-03-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing