BrandZ Top 30: Action snelst groeiende merk 2019
- B2b
- 21 nov 2019 @ 09:55
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Onderzoek
- 21 nov 2019 @ 09:55
- Sjaak Hoogkamer
Met zeven merken en een groei van 53% in totale merkwaarde (naar $6,39 miljard) is retail niet alleen de snelst groeiende branche in de BrandZ Top 30 van Kantar en WPP, maar ook het best vertegenwoordigd in de ranglijst.
Dat blijkt uit de tweede editie van het BrandZ onderzoek dat WPP en Kantar uitvoerden naar de waardevolste merken van Nederland. Retail regeert de BrandZ Top 30 meest waardevolle Nederlandse merken.
Action grootste stijger in BrandZ Top 30
Budget-winkelketen Action is het sterkst groeiende merk dit jaar. Action is ook de grootste stijger in de ranking. Het merk steeg vier plekken naar de dertiende plaats op de ranglijst, met een groei van 122% in merkwaarde ($1,12 miljard). Die groei heeft Action niet alleen te danken aan de kracht van haar merk, maar ook aan haar razendsnelle groei in het buitenland. Van de retailmerken moet Action alleen supermarkt Spar (nr. 10) voor zich dulden.
Coolblue en Bol.com
De totale waarde van de retailbranche in de Top 30 heeft ook een flinke boost gekregen door nieuwkomers Coolblue (nr. 16) en Bol.com (nr. 18). Coolblue grossiert in een uitstekende customer service: gratis bezorgen, installeren, testen en recyclen. Bol.com, de Nederlandse tegenhanger van Amazon (de nummer 1 in de wereldwijde editie van BrandZ), is net als vorig jaar de meest toonaangevende online shop in Nederland. Daarbij spelen nieuwe initiatieven als levering binnen 2 uur en het openstellen van hun platform voor andere online retailers zeker een grote rol.
Thuisbezorgd
Het combineren van retail met technologie heeft Nederlandse merken ook geen windeieren gelegd. Op 12 in de ranglijst vinden we online maaltijdbezorger Thuisbezorgd.nl (wereldwijd beter bekend als Takeaway.com). Thuisbezorgd zag haar merkwaarde met 52% ($1,59 miljard) stijgen.
Top-3 BrandZ meest waardevolle Nederlandse merken onveranderd gebleven
De Top 3 ziet er precies hetzelfde uit als vorig jaar. Shell mag zich voor de tweede maal op rij Nederlands waardevolste merk noemen, Heineken houdt de tweede positie en Booking.com blijft nummer 3.
De totale waarde van de BrandZ Top 30 meest waardevolle Nederlandse merken blijft vrijwel gelijk met $92 miljard (1% minder dan vorig jaar). De totale aandelenkoers van de Top 30 Nederlandse merken is maar liefst 28% hoger dan de AEX25. In sterke merken investeren levert blijkbaar een groot rendement op.
Merkwaarde
BrandZ is de grootste studie naar merkwaarde ter wereld en de enige ranking die de waarde van een merk meet door een gedegen analyse van de financiële cijfers te combineren met diepgaand onderzoek naar consumentenervaringen. Over de jaren werden voor BrandZ meer dan 3,7 miljoen consumenten in 51 markten wereldwijd, waaronder 32.300 Nederlandse consumenten geconsulteerd. Bram van Schaik, CEO, Kantar Insights Division Netherlands: ‘De angst dat Nederlandse retailers zouden worden verdrongen door grote, internationale titanen zoals in veel andere landen ter wereld, is tot dusver ongegrond gebleken. Dat heeft niet in de laatste plaats te maken met het feit dat Nederlandse merken hun lokale markt zo goed begrijpen en weten hoe ze moeten inspelen op de behoeften van de consument. Dat leidt tot een aanbod dat soms praktisch is maar ook cool en eigenzinnig, en tot een hoge standaard in customer service met als resultaat dat Nederlandse merken het internationaal zelf juist heel goed doen.’
Kantar reikte tijdens een event speciale awards aan de hoogste binnenkomer Coolblue. Coolblue dat op 16 binnenkomt in de Top 30. Tony’s Chocolonely is het meest purpose-driven merk in BrandZ onderzoek en ontving ook een award. Ook Thuisbezorgd ontving een special award; het merk is het ‘gezondst’ van alle onderzochte merken.
Meest waardevolle mediamerken Brandz
Dit jaar heeft Kantar in de Nederlandse editie van BrandZ ook - zowel Nederlandse áls internationale - mediamerken onderzocht. Welke mediamerken zijn het waardevolst in de ogen van de Nederlandse consument? In het onderzoek zijn de media-categorieën tijdschriften, muziek & radio, nieuws, online sharing en video meegenomen. Netflix opereert nog maar zes jaar op de Nederlandse markt en toch voert het bedrijf de ranglijst aan en mag het zich het waardevolste mediamerk van Nederland noemen. In de Top 10 van de 30 waardevolste mediamerken in Nederland staan zes mediamerken in de categorie video. Sociale platforms hebben werk te verrichten. Slechts drie social platforms hebben zich een plaatsje verworven in de Top 30: WhatsApp, YouTube en Facebook. Internationale mediamerken doen het heel goed in Nederland. Vier van de tien waardevolste mediamerken in Nederland zijn wereldspelers.
Het rapport en de ranglijst met de BrandZ Top 30 meest waardevolle Nederlandse merken zijn hier online beschikbaar, net als het wereldwijde rapport.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
- Kantar
- Coolblue
- BrandZ Top 30
- Shell
- Action
- 2019
- WPP
- Heineken
- meest waardevolle merken van Nederland
- Tony's Chocolonely
- Bol.com
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Jezelf als marketeer slim blijven uitvinden
- Thijs Gussenhoven van Heineken over het belang van VVAL voor...
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend: Nathalie Lam van Philips
- Bestedingen digital advertising Nederland stijgen naar 3,7...
- Martijn Delahaye van Afas Software: 'Inspiratie is nutteloos...
- Beeckestijn start opleiding AI Business Professional
Laatste Nieuws
- Jolien Koelewijn: 'Chocomel is een... 24-04-2024
- BvA: Wees kritisch maar noem... 24-04-2024
- De 8e editie van Nima Marketing Day... 22-04-2024
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend:... 19-04-2024
- Joris van Dijk van BoerenBed Ik klim... 18-04-2024
- Bestedingen digital advertising... 17-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing