Jong in marketing: Falke van der Zander van Holland Casino

Jong in marketing: Falke van der Zander van Holland Casino
  • B2b
  • 29 jan 2020 @ 08:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Interview

Falke van der Zander (33) werkt als Digital Campagne-marketeer bij Holland Casino: ‘Ik ben altijd goed geweest in avonturen beleven, verhalen maken, spullen of eten uitproberen en dit met veel enthousiasme delen met mijn vrienden. In de basis is dat marketingcommunicatie.’

Hoe zag je studententijd eruit?

Mijn studie [Communicatie, red.] vond ik over het algemeen altijd leuk. Vooral in de praktijdopdrachten kon ik mijn creativiteit kwijt. Eén van de dingen die mij het meest is bijgebleven - en waar ik mijn creativiteit absoluut niet in kwijt kon - is het vak SPSS. Wat vond ik dat verschrikkelijk; if you know, you know. In mijn werkende leven heb ik hier ook nooit iets mee hoeven doen, dus hopelijk hebben ze dit vak inmiddels uit het lesprogramma gehaald.

 

Wat is de komende jaren de grootste marketinguitdaging voor Holland Casino?

Het openstellen van de online casinomarkt in Nederland. Dit hangt natuurlijk al een aantal jaar in de lucht, maar het zal in 2021 echt worden doorgevoerd. Een uitdaging waar mijn digitale marketinghart sneller van gaat kloppen. Hoe gaan we bijvoorbeeld die 9+-ervaring in de fysieke casino’s doorvertalen naar het online casino.

 

Stel, je zou iets compleet anders gaan doen buiten marketing, wat zou dat dan zijn?

Ik denk dat ik altijd wel iets met marketing blijf doen. Het lijkt me heel erg leuk om een eigen podcast te beginnen of een ontbijtbar, waar je 24/7 ontbijt kunt bestellen. Voor beide heb je toch marketing nodig om het aan de man te brengen; een combinatie van afwisselende werkzaamheden spreekt me aan.

 

Wat is de beste beslissing die je hebt genomen in je carrière tot nu toe?

Ik werd geheadhunt door een recruitmentbureau voor een tijdelijke opdracht bij een bank. Nooit van mijn leven zag ik mijzelf bij een bank werken. Tegelijkertijd liep er ook nog een sollicitatie bij een ander marketingbedrijf. Na enige twijfel heb ik voor ING gekozen. Achteraf gezien de beste beslissing die ik had kunnen nemen. Hier heb ik bijna acht jaar met heel veel plezier gewerkt en echt het vak geleerd, van programmatic marketing tot brand publishing en van ATL-campagnes tot en met een YouTube-kanaal voor ING voetbal.

 

En van welke beslissing heb je spijt?

Mijn beslissingen hebben me gebracht waar ik nu ben, dus ik heb er geen spijt van, maar na bijna acht jaar ING wilde ik iets anders: mezelf opnieuw uitvinden en uitdagen. Ik ben in een salesfunctie terecht gekomen. Ik kan nu met zekerheid zeggen dat daar mijn passie niet ligt, maar ik heb er wel veel geleerd over mezelf en wat ik belangrijk vind in mijn werk als marketeer. De meeste energie haal ik uit het werken aan een langetermijnstrategie voor één merk.

 

Wat staat er op je bucket list?

In 2020 wil ik een tijdje in het buitenland wonen, in Berlijn om precies te zijn. Mensen die mij kennen weten dat ik altijd wel nieuwe plannen en ideeën heb. Afgelopen vier jaar heb ik heel wat dingen van mijn bucketlist afgevinkt. Zo heb ik bijvoorbeeld een eigen huis gekocht, mijn eerste soloreis gemaakt, ben naar Burning Man geweest en ben voor mezelf begonnen als freelance mediamanager/marketeer.

 

Wie zijn je (marketing)helden?

Ik heb heel veel respect voor mensen die hun dromen achterna gaan. Die een eigen bedrijf beginnen vanuit passie. Een goed voorbeeld vind ik Tim van der Wiel van GoSpooky & Speaky. Hij is op zijn 13e begonnen met zijn eigen bedrijf. Nu is hij twintig en heeft inmiddels samen met zijn compagnon Liam Tjoa meerdere medewerkers in dienst. Als je een half uur met hem praat, ben je helemaal op de hoogte van de laatste marketingtrends. Heel erg inspirerend!

 

Corporate Monday of casual Friday?

Casual Friday! Het liefst ga ik in een fluwelen Adidas-broek/legging naar kantoor.

 

Wat is kenmerkend voor jouw generatie?

We leven in een interessante tijd. Of dit echt iets van onze generatie is, weet ik niet zeker, maar veel van wat we kennen staat ter discussie, bijvoorbeeld emancipatie, acceptatie, digitalisatie. De boel wordt opgeschud. Dat geeft wrijving en angst, maar ook kansen en mogelijkheden. Vernieuwing, anders kijken naar dingen die we altijd doen omdat we ze nou eenmaal zo doen, dat wil ik zelf graag doorbreken.

 

Welke merken zijn een voorbeeld voor de marketingwereld?

Op het gebied van (content)marketing vind ik Red Bull nog altijd het beste voorbeeld. Zo knap hoe zij het domein ‘extreme sports’ hebben geclaimd. De positionering zit echt op beleving in plaats van op het merk. Natuurlijk zijn niet alle merken Red Bull, maar we kunnen er wel van leren dat een duidelijke consistente strategie werkt.

 

Wat zijn jouw favoriete merken?

Een van mijn favoriete merken is Asos. Ten eerste omdat zij een van de eersten waren met een petite kledinglijn - met mijn 1,57 M ideaal – en ten tweede vind ik het fantastisch dat ze echt een breed scala aan modellen inzetten. Laatst zag ik een model in een rolstoel voorbij komen. Een mooie beweging om inclusiviteit mainstream te maken.

 

Guilty pleasure?

Vegetarische hamburger met bacon.

 

Op een netwerkborrel: max twee wijntjes of als laatste naar huis?

Ligt aan hoe leuk de netwerkborrel is, maar over het algemeen hou ik wel van een feestje (en een dansje).

 

Positieve feedback of met gestrekt been erin?

Positieve feedback

 

Romanticus of realist?

Op werkgebied zeker een realist.

 

Dit artikel stond in MarketingTribune 01, 2020.

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken