Lego: merk met beste reputatie
- B2b
- 3 mrt 2020 @ 11:07
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Onderzoek
- 3 mrt 2020 @ 11:07
- Sjaak Hoogkamer
Lego is voor het 4e jaar op rij door het publiek verkozen tot meest gerenommeerde merk. Dit blijkt uit onderzoek door het Reputation Institute. Lego wordt op de voet gevolgd door Disney. Beide merken staan al sinds 2011 in de top10.
Lego scoorde 78,9 op een schaal van 100 punten, terwijl Disney 78,1 scoorde. Rolex, Ferrari, Microsoft, Levi Strauss, Netflix, Adidas, Bosch en Intel maken de top10 compleet.
Innovatie, investeringen in opleiding van personeel en een focus op kwaliteit hebben de merken geholpen hun goede reputatie te behouden.
Bij het onderzoek zijn meer dan 80.000 mensen in 15 landen ondervraagd voor de Global RepTrak studie van het instituut. In de studie werd mensen gevraagd hoe ze een bedrijf zagen, inclusief hun producten, over governance, leiderschap, financiële prestaties, hoe innovatief de merken zijn en hoe ze zich gedragen als bedrijf in de samenleving.
Lego en Disney scoorden goed op het gebied van producten en diensten. ‘Ze doen het erg goed op het gebied van innovatie en de mogelijkheid om zich jaar na jaar aan te passen (en) hun productaanbod uit te breiden,’ aldus Isadora Levy, directeur marketinginzichten van het Reputation Institute. Levy noemde Disney's overstap naar streaming en Lego's overstap naar plantaardige of gerecycleerde stenen in 2030 als voorbeelden van innovatie en hoe de merken voldoen aan de veranderende wensen van de consument.
Disney deed het ook goed vanwege zijn investeringen in onderwijs: In 2018 stak het $ 50 miljoen in de opleiding van personeel, inclusief de financiering van hoger onderwijs en beroepsopleidingen.
Opvallende afwezigen in de top10 zijn Google en Apple, die respectievelijk eerste en tweede werden toen het onderzoek begon in 2011.
Google stond tot 2018 elk jaar in de top 10, terwijl Apple in tien jaar vijf keer is gerangschikt. Google was een van de tech bedrijven die aanvankelijk hoge punten scoorde vanwege haar extra’s op het gebied van personeelsvoorzieningen. De laatste jaren is Google veel minder transparant over haar organisatie en dat kost punten.
Een ander opmerkelijk merk op de lijst is Adidas. Dit sportmerk staat op de achtste plaats staat, ver voor Nike, die 30e staat. De reputatie van Nike heeft te lijden gehad van de opvallende reclame met Colin Kaepernick in de hoofdrol. ‘Het innemen van een standpunt kan de reputatie onder de consumenten verbeteren, maar het kan ook een negatief effect hebben op mensen die daar niet van gediend zijn,’ verklaart Levy de val naar de 30e plek.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Global plaatst DOOH op 9 nieuwe... 28-03-2024
- Michiel Verstraten: LinkedIn... 21-03-2024
- JIC BRO lanceert buitenreclame... 21-03-2024
- Martijn Jaartsveld, strategy... 15-03-2024
- Hokra zet met behalen... 08-03-2024
- B2B-campagne autoverhuurder... 07-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing