CMO's en corona: ‘Enorme vraag naar producten'

CMO's en corona: ‘Enorme vraag naar producten'
  • B2b
  • 18 mrt 2020 @ 09:16
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • StrategieZakelijkMarketing

Hoe springen chief marketing officers om met het coronavirus? Worden campagnes anders ingestoken of zelfs stopgezet? Floor de Nooij (De Ruijter, foto) Patricia Slootjes (Miele) en Lydi Boers (HelloFresh) reageren.

Floor de Nooij (brand manager bij ontbijtmerk De Ruijter, onderdeel van Kraft Heinz): 'Ons hoofdkantoor (A'dam Zuidas, red.) staat helemaal leeg. Meetings met collega's en externe partijen worden via Skype gehouden om zoveel mogelijk processen te laten doorlopen. Onze mensen in de fabriek en op de distributiecentra werken hard om aan de enorme vraag naar onze producten te voldoen. Samen zetten we ons ervoor in om iedereen in Nederland te blijven voorzien van ons aanbod.'

Campagne

'In samenwerking met Natwerk hebben we recent een mooie campagne ontwikkeld, deze zou eigenlijk per 1 april live gaan. In deze campagne spelen we in op verschillende sociale situaties, waarvan de overheid en gezondheidsinstanties ons nu juist gevraagd hebben deze te vermijden, teneinde de verspreiding van het coronavirus terug te dringen. De gezondheid en veiligheid van onze consumenten staat voorop. Daarom hebben wij besloten de campagne tot een nader moment uit te stellen.'

Patricia Slootjes (chief marketing officer Miele): 'Waar mogelijk werken medewerkers thuis, maar voor de functies waar dit niet kan proberen we risico's zoveel mogelijk te mijden. Onze servicetechnici blijven consumenten zoveel mogelijk helpen, waarbij voorrang wordt gegeven aan apparaten die kritiek zijn in de huidige situatie, zoals bijvoorbeeld wasmachines en koelkasten. In de professionele markt ligt de focus op ondersteuning van onze klanten in de zorg en medische sectoren, niet alleen om te repareren maar ook om extra advies op het gebied van hygiëne te geven. Bij Miele proberen we dus zoveel mogelijk te ondersteunen, maar wel op een manier waarbij de gezondheid van onze mensen en klanten niet in het geding komt.'

Kookworkshops

'Ook hebben we alle kookworkshops, demonstraties en zakelijke bijeenkomsten in onze 'experience centers' in Amsterdam en Vianen geannuleerd of verzet. Het marketingteam van Miele is sinds afgelopen vrijdag volledig overgestapt op digitaal werken, we hebben geen fysieke meetings meer en proberen alles via Skype en telefoon te regelen. Zaken die op dit moment geen prioriteit hebben, schuiven we door naar volgende maand of later in het jaar.'


Patricia Slootjes.

'Door het sterk teruglopend aantal bezoekers in de fysieke winkels hebben we bepaalde promoties voor onbepaalde tijd on hold gezet. De campagne voor de nieuwe steelstofzuiger Triflex loopt wel door, ook weer een belangrijk product op het gebied van hygiëne en daarnaast een productcategorie die veel online besteld wordt.'

Focus op kosten

‘Binnen andere sectoren, zoals de reisbranche, moeten uiteraard veel radicalere beslissingen genomen worden. Uiteindelijk zal de impact op de reclame-industrie naar mijn idee groot zijn. Omdat veel bedrijven grote gevolgen ondervinden van de Coronacrisis zal er een sterke focus op kosten ontstaan en zullen bestedingen bij bureaus waarschijnlijk afnemen. Maar ik vind het belangrijk om af te sluiten met een positieve noot: deze bizarre situatie creëert binnen het team van Miele Nederland en onze leveranciers en klanten ook een sterk gevoel van saamhorigheid. Hoe moeilijk de situatie ook, we zetten onze schouders eronder en maken er het beste van.’

Lydi Boers (chief marketing officer HelloFresh): 'We volgen de recente aanbevelingen op over hoe je jezelf en anderen moet beschermen, gebaseerd op de World Health Organisation en advies van de lokale autoriteiten. Dit geldt voor alle medewerkers op kantoor, in onze distributiecentra en natuurlijk ook voor onze bezorgers. We hebben als extra voorzorgsmaatregel besloten dat klanten op dit moment geen digitale handtekening hoeven te zetten bij het ontvangen van een maaltijdbox.'

Flexibiliteit

'We handhaven de plannen in onze marketingactiviteiten. Dit betekent dat evenementen zijn gecanceld, maar we adverteren gewoon zoals gebruikelijk. Dit is evident gegeven de situatie. Onze operatie heeft de capaciteit en flexibiliteit om een toenemende vraag aan te kunnen.’


Lydi Boers.

 

Deze rondvraag wordt aangevuld.

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken