Ecuador wil 3 miljoen hectare Amazone veilen
- B2b
- 16 apr 2020 @ 11:02
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - MaatschappijTussenhandelMVOZakelijk
- 16 apr 2020 @ 11:02
- Peter van Woensel Kooy
Door de pandemie zijn de ogen vooral naar binnen gericht. Daardoor dreigt een bericht over het gezond houden van de longen der aarde onder te sneeuwen: Chinese oliemerken jagen op de Amazone en krijgen nu een kans.
Dat meldt The Guardian. Het politiek chaotische Ecuador wil drie miljoen hectare Amazone veilen, meer dan eenderde van het regenwoudareaal binnen de landsgrenzen. Je zou je kunnen afvragen aan wie dit gebied eigenlijk toebehoort.
Nephulp blijkt kolonisatie
Er zit een gluiperig truukje achter dat China op meerdere markten en vooral in armere landen met grondstoffen en obscure regeringen speelt. Ecuador is China sinds afgelopen zomer 2020 ruim zeven miljard dollar schuldig, meer dan een tiende van het BBP (bruto binnenlands product, red.). In 2009 begon China miljarden dollars uit te lenen in ruil voor olieleveringen, meldt The Guardian. 'China heeft ook bijgedragen aan de financiering van twee van de grootste hydro-elektrische infrastructuurprojecten van het land en China National Petroleum Corp kan binnenkort een belang van 30 procent hebben in een olieraffinaderij van 10 miljard dollar in Ecuador.'
Afgepikt van indianen
'Ik heb begrepen dat dit meer een schuldprobleem is - het is omdat de Ecuadoreanen zo afhankelijk zijn van de Chinezen om hun ontwikkeling te financieren dat ze bereid zijn compromissen te sluiten op andere gebieden, zoals sociale en milieuregelgeving', reageert Adam Zuckerman, milieu- en mensenrechtenactivist bij de in Californië gevestigde ngo Amazon Watch, in The Guardian. De zeven inheemse groepen die in het bewuste stuk Amazone wonen zijn volgens de krant niet gelukkig over de aanstaande dubieuze veiling, die feitelijk een kolonisatie van natuurgebied is, omdat vorig jaar een rechtbank oordeelde dat regeringen (in Ecuador, red.) 'vrije, voorafgaande en geïnformeerde toestemming' van inheemse groepen moeten verkrijgen voordat ze olieactiviteiten op hun inheemse land goedkeuren.
Longproblemen in het regenwoud
'Ze hebben ons niet geraadpleegd en we zijn hier om de grote investeerders te vertellen dat ze niet onze toestemming hebben om ons land te exploiteren', zegt Narcisa Mashienta, een leider van de Ecuadoraanse Shuar-bevolking, in een rapport dat Business Insider citeert. Onderzoeker Dan Collyns van The Guardian meldt dat 'inheemse volkeren die in het Pastaza-stroomgebied nabij de grens van Peru met Ecuador wonen, al decennia lang klagen over vervuiling', die wordt veroorzaakt door aardoliegerelateerde leidingen in het gebied. Het Argentijnse bedrijf Pluspetrol exploiteert daar sinds 2001 olievelden. De aanstaande veiling van Amazonegebied in Ecuador zou -zelfs in tijden van een ongekende pandemie- meer internationale aandacht en protest mogen oproepen. Als de Amazone longproblemen krijgt, zijn we pas echt ver van huis.
Europa stelt groene longen veilig
Je zou je zelfs kunnen afvragen of een consortium van Europese merken met 'mvo' (maatschappelijk verantwoord ondernemen, red.) hoog in het vaandel missschien in samenwerking met de EU die momenteel miljarden ophoest om de economie te redden, wellicht voor een -in verhouding- schijnbedrag niet deze drie miljoen hectare Amazone zou kunnen kopen en beschermen tegen vernietiging.
(PvWK, bronnen: The Guardian, Business Insider, foto Amazone: Tom Fisk/Pexel)
(infographic: Business Insider)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- hydro-elektrisch
- regenwoud
- land
- olieraffinaderij
- grondstof
- Ecuador
- hout
- mvo
- marketing
- olie
- China National Petroleum Corp
- China
- veiling
- indianen
- belang
- The Guardian
- financiering
- infrastructuur
- kap
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Jezelf als marketeer slim blijven uitvinden
- Thijs Gussenhoven van Heineken over het belang van VVAL voor...
- Marga Stehmann van Carhartt: 'Blijf als merk trouw aan je roots'
- Vita Kovalenko van AON: 'Marketing kan helpen de wereld te...
- Martijn Delahaye van Afas Software: 'Inspiratie is nutteloos...
- Bestedingen digital advertising Nederland stijgen naar 3,7...
Laatste Nieuws
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend:... 19-04-2024
- Joris van Dijk van BoerenBed Ik klim... 18-04-2024
- Bestedingen digital advertising... 17-04-2024
- Beeckestijn start opleiding AI... 17-04-2024
- Martijn Delahaye van Afas Software:... 15-04-2024
- Thijs Gussenhoven van Heineken over... 11-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing