Onderzoek: duurzaamheid eventlocatie onbelangrijk

Onderzoek: duurzaamheid eventlocatie onbelangrijk
  • B2b
  • 1 apr 2020 @ 10:12
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Onderzoek

Theater Amsterdam deed onderzoek onder B2B eventmanagers naar de rol die duurzaamheid speelt bij het kiezen van een evenementenlocatie. Niet belangrijk zo bleek.

Tijdens het event zelf blijkt een duurzaam aanbod daarentegen juist wel belangrijk.

De twee belangrijkste factoren bij het kiezen van een evenementenlocatie zijn de catering op locatie en de aanwezigheid van parkeergelegenheid. Zij zijn precies even belangrijk in het maken van een keuze, op de voet gevolgd door de mate van ontzorging die de locatie aanbiedt. Na de bereikbaarheid met OV en de omgeving van de locatie staat dan toch op de allerlaatste plek: de duurzaamheid van de locatie.

Kraanwater en cateringaanbod

Kraanwater, het is in Nederland gratis en de kwaliteit is het beste van Europa. Toch scoorde het aanbod van vers kraanwater laag in de survey. In de evenementenorganisatie wordt weinig prioriteit gegeven aan het schenken van kraanwater. Flessen water vindt men over het algemeen ook goed. Het is wel belangrijk dat dit glazen flessen zijn en de glazen recyclebaar zijn. Want het aanbieden van disposables tijdens het evenement, zoals plastic bekers, werd sterk afgekeurd. Men vond het heel belangrijk om hier bij evenement rekening mee te houden.

Biologische producten, het tegengaan van voedselverspilling, en het bieden van alternatieven voor plastic zijn bij Theater Amsterdam manieren om een duurzaam aanbod te bieden

‘Zakelijke events kijken steeds nadrukkelijk naar festivals en vooral tijdens de invulling van het event wordt een duurzaam aanbod steeds belangrijk. Biologische producten, het tegengaan van voedselverspilling, en het bieden van alternatieven voor plastic zijn bij Theater Amsterdam manieren om daar mee om te gaan. Ook stimuleren wij ‘event sharing’; het delen van podia, techniek en banners met andere events, zodat het hergebruikt kan worden,’aldus Eva Otto, directeur van Theater Amsterdam.

Veganistische en vegetarische keuzes

Volgens onderzoeksbureau Bron is één op 20 Nederlanders vegetariër. Toch wordt er aan het aanbod van vegetarische opties voor evenementen relatief veel waarde gehecht; meer dan negentig procent vindt dit heel belangrijk. Vegetarische opties zijn dus belangrijk. Het aanbieden van biologische producten en veganistische producten blijken iets minder belangrijk. Veertig procent zegt veganistische opties belangrijk te vinden.

Plastic is een no go

Twintig procent van de respondenten gaf aan een duurzame evenementenlocatie heel belangrijk te vinden bij het maken van een locatiekeuze – voor 10 % was dit absoluut niet belangrijk. In de organisatie van het evenement zelf, bleken het maken van duurzame keuzes belangrijker. Zo is het gebruik van plastic op evenementen een absolute no go; 75% geeft aan het belangrijk, of zelfs heel belangrijk, te vinden dat er zo min mogelijk disposables worden ingezet. Minder dan 10% vindt dit helemaal niet belangrijk. Het tegengaan van voedselverspilling staat ook hoog op de prioriteitenlijst; bijna 70% zegt dit belangrijk te vinden.

 

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken