[jong in marketing] Stephanie Cleijpool van IBM

[jong in marketing] Stephanie Cleijpool van IBM
  • B2b
  • 5 mei 2020 @ 07:59
  • 11249 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • PersonaliaInterviewMarketing

Stephanie Cleijpool (IBM): ‘Als B2B-merk moet je net dat stapje extra zetten om herkenbaar te zijn in de markt’.

Stephanie Cleijpool (31) is bij IBM als marketingmanager verantwoordelijk voor de relaties in het developer ecosysteem in Europa en ondersteunt lokale teams in het uitzetten van de strategie. Samen met de teams bekijkt zij hoe ze ontwikkelaars kennis kan laten maken met de innovatieve services binnen IBM Cloud, zoals blockchain en AI: ‘Ik vind het belangrijk mijn marketingvaardigheden ook voor een goed doel in te zetten.’

En toen wist je het? Ik word marketeer…

Ik heb Communicatie- en Informatiewetenschappen en Spaans gestudeerd aan de VU Amsterdam. Daarna werkte ik vijf jaar bij Asus, waar ik uiteindelijk marketingmanager Benelux werd. Inmiddels ben ik alweer ruim 3 jaar marketingmanager bij IBM. Daarnaast zet ik mij in als vrijwilliger voor Stichting Semmy. Deze stichting financiert onderzoek naar hersenstamkanker bij kinderen. Ik vind het belangrijk mijn marketingvaardigheden ook voor een goed doel in te zetten. Ik heb nooit echt voor marketing gekozen. Toen ik afstudeerde was het best een lastige tijd om een baan te vinden. Daarom zocht ik niet alleen naar communicatiefuncties, maar breidde mijn zoekgebied uit en zo rolde ik erin. Ik ben intussen zo enthousiast over marketing dat ik onlangs aanvullend nog een Master Marketing heb afgerond.

 

Hoe zag je studententijd eruit?

Een deel van mijn studententijd woonde ik in Barcelona. Ik leerde daar niet teveel te stressen en vooral niet teveel te plannen. Het is oké om niet altijd precies op tijd te komen, de wereld vergaat niet.

 

Wat is de komende jaren jouw grootste marketinguitdaging bij IBM?

IBM is een B2B-merk, waardoor we net dat stapje extra moeten zetten om herkenbaar te zijn in de markt. We hebben zoveel mooie innovatieve technologieën, waarin IBM echt vooroploopt. Het is onze uitdaging om deze bekend te maken onder developers. Veel van onze services in IBM Cloud zijn via open source beschikbaar en aan mij en het team de taak om dit onder de aandacht te brengen. We geven developers graag alle handvatten om zelf aan de slag te gaan.

 

Stel, je zou iets compleet anders gaan doen buiten marketing, wat zou dat dan zijn?

Na een drukke week vind ik het heerlijk om m’n eigen Heel Holland Bakt-uitdaging aan te gaan. Even nergens aan denken en bakken maar. Daarna gezellig met vrienden of familie de baksels proeven. Ik denk dat ik dat best fulltime zou kunnen doen. Al zou ik dan wel wat fanatieker moeten gaan sporten…

 

Wat is de beste beslissing die je hebt genomen in je carrière tot nu toe?

De overstap naar IBM was een lastige keuze, maar zeker de beste. Ik had het erg naar mijn zin bij mijn vorige werkgever, maar doorgroeien was er niet mogelijk. Bij IBM kun je zoveel kanten op. Ik kan mij verder verdiepen in developer relaties, in een andere marketingdiscipline, communicatie… Of misschien een overstap naar consulting. Het is een fijn gevoel dat je weet dat je kunt blijven leren.

 

En van welke beslissing heb je spijt?

Ik heb niet snel ergens spijt van; dingen gebeuren met een reden. Na mijn studie wilde ik graag in Spanje werken, dat is er niet van gekomen. Het is nog altijd een droom van mij om daar weer een tijd te gaan wonen en werken. Bij IBM is er de ruimte om je carrière ook in het buitenland verder te zetten, dus wie weet!

 

Wat is kenmerkend voor jouw generatie?

Als jongere generatie lijken wij soms wat ongeduldig, dingen kunnen ons niet snel genoeg gaan. Hebben we een origineel idee voor een nieuwe marketingcampagne, dan rollen we die het liefst vandaag nog uit.

 

Welke merken zijn een voorbeeld voor de marketingwereld?

Ik kies toch voor een IBM-marketingcampagne: Behind the code. Van developers bestaat het beeld dat zij de hele dag achter hun computer code zitten te tikken, maar wat doen zij nu eigenlijk? Als er een gave app online komt, nemen we die in gebruik zonder na te denken hoe deze tot stand is gekomen. Deze campagne was er juist op gericht om de ontwikkelaars achter de code te laten zien. Met concrete voorbeelden van het gebruik van bijvoorbeeld onze AI-services in IBM Cloud werd zichtbaar hoe knap het is wat developers bouwen. Het zijn zeer inspirerende verhalen om te lezen.

 

Corporate Monday of casual Friday?

Casual Friday, zonder twijfel! Het is fijn om gewoon als jezelf naar je werk te kunnen gaan. De ene dag zie je mij in een jurkje met hakken, de volgende dag in jeans met sneakers. Heerlijk dat dat gewoon kan. Nu ik in developer relations werk, merk ik wel dat die hakken steeds meer in m’n kast blijven staan en ik lekker op sneakers naar m’n werk ga.

 

Wie zijn je (marketing)helden?

Communicatie en marketing worden vaak in één adem genoemd, maar zijn wel degelijk verschillend. Toen ik eenmaal in het marketingvak zat, wilde ik dan ook graag nog een Master Marketing volgen. Mijn docenten zorgden ervoor dat ik nog enthousiaster werd voor het vak. Hun combinatie van wetenschappelijk onderzoek en ervaring uit de praktijk maakten het een zeer waardevolle opleiding.

 

Op een netwerkborrel: max twee wijntjes of als laatste naar huis?

Developers gaan naar meet-ups en daar ben ik ook vaak te vinden. Ik blijf eigenlijk altijd wel even hangen na afloop. Het is inspirerend om van mede-bezoekers te horen wat ze van de ‘talks’ vonden en vaak verwikkel je zo in interessante discussies.

 

Positieve feedback of met gestrekt been erin?

Positieve feedback! Ik ben zeer positief ingesteld en ga uitdagingen - nee, geen problemen 😉 - niet uit de weg. Die maken het werk juist spannend en samen kom je zeker tot een oplossing.

 

Wat staat er op je bucket list?

Het studeren in Barcelona ging zo snel voorbij, maar het zorgde er wel voor dat ik verliefd werd op de Spaanse cultuur, het eten en het heerlijke weer natuurlijk. Ik hoop in de nabije toekomst nog een tijdje in Spanje te kunnen wonen.

 

Romanticus of realist?

Mag het allebei? Ik droom graag over wat er nog meer zou kunnen, maar vervolgens ben ik wel eerlijk om te kijken naar wat haalbaar is. Dromen mag altijd, toch?

 

Wat is je guilty pleasure?

Om mijn Spaans een beetje bij te houden, kijk ik Spaanstalige series op Netflix. Casa de Papel was verslavend, maar als ik door de leukste series heen ben, ga ik willekeurig met elke andere Spaanstalige serie verder. Probeer maar eens 5 minuten te kijken naar La casa de las flores. Ik heb allebei de seizoenen weten uit te houden.

 

Dit interview is afgenomen voor het uitbreken van de coronacrisis. De redactie kiest ervoor niet alle artikelen aan de huidige omstandigheden aan te passen. Het werd gepubliceerd in MarketingTribune 07, 2020.

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken