Onderzoek: virus heeft invloed op keuze festival
- B2b
- 5 mei 2020 @ 10:19
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Onderzoek
- 5 mei 2020 @ 10:19
- Sjaak Hoogkamer
Ongeveer een op de drie festivalbezoekers geeft aan dat het virus blijvend invloed zal hebben op de keuze voor een festival.
Dat blijkt uit onderzoek dat oud ID&T-er Denis Doeland en Marcel Pantera (oprichter van Treat Amsterdam) hebben uitgevoerd onder zo’n 1.700 Nederlanders. Doeland en Pantera stellen dat het virus een mogelijk blijvende impact zal kunnen hebben op de festival-industrie en geven festivalorganisaties de nodige tips.
Festivals overleven coronacrisis als ze inzetten op ontwikkelen van fan-relatie
Zo’n 46 procent van de respondenten denkt dat de situatie niet meer wordt zoals het was voor de coronacrisis. Voor 44 procent van de respondenten is de beleving van het uitgaan veranderd door het virus. De helft van de respondenten is van mening dat het uitgaan voor hun omgeving en bij hun vrienden is veranderd.
Pantera: ‘In het coronatijdperk zullen veel mensen meer bewuste keuzes maken als het aankomt op uitgaan en festivals. Is het straks wel veilig om naar dit event of deze locatie te gaan? Kan ik thuis wel uitleggen dat ik hierheen ga? Uit mijn doelgroep analyse blijkt dat bezoekers kritischer worden. Organisaties moeten zich daarom beter onderscheiden en op meer manieren relevant worden voor bezoekers. Mijn tips: zorg voor zekerheid, echte verbindingen, participatiemogelijkheden, en biedt meer dan alleen entertainment.’
Meer dan tachtig procent van de Nederlanders geeft aan gewoon weer naar een festival te gaan zodra het mag. Voor een op de drie festivalbezoekers zal het coronavirus invloed hebben op de keuze voor het festival waar ze heen gaan.
Doeland: ‘Het is heel erg zuur dat er een streep is gezet door het festivalseizoen. Festivalorganisaties raad ik aan deze tijd te gebruiken om hun fans nog beter te leren kennen. Gebruik data om inzicht te krijgen in hun wensen en angsten. Blijf juist nu met fans en bezoekers communiceren, door bijvoorbeeld digitale festivals te organiseren en muziek te delen. Juist tijdens de coronacrisis moeten organisaties relevant zijn en blijven in het leven van hun fans.’
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Jezelf als marketeer slim blijven uitvinden
- Thijs Gussenhoven van Heineken over het belang van VVAL voor...
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend: Nathalie Lam van Philips
- Bestedingen digital advertising Nederland stijgen naar 3,7...
- Martijn Delahaye van Afas Software: 'Inspiratie is nutteloos...
- Beeckestijn start opleiding AI Business Professional
Laatste Nieuws
- BvA: Wees kritisch maar noem... 24-04-2024
- De 8e editie van Nima Marketing Day... 22-04-2024
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend:... 19-04-2024
- Joris van Dijk van BoerenBed Ik klim... 18-04-2024
- Bestedingen digital advertising... 17-04-2024
- Beeckestijn start opleiding AI... 17-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing