Onderzoek: kleine offline en grote online events nieuwe norm
- B2b
- 3 jun 2020 @ 09:42
- Link
-
Lucas Boon
redacteur
BBP Media - MarketingTribune - CongresEntertainmentEvenement
- 3 jun 2020 @ 09:42
- Lucas Boon
Kleinschalige offline en grootschalige online evenementen zullen de norm zijn in ‘het nieuwe normaal'. Dat verwacht Denis Doeland, eigenaar van adviesbureau DDMCA. Hij roept eventorganisatoren op om offline af te schalen en online op te schalen.
Organisaties die nu inzetten op het versnellen van de digitale ontwikkeling, verbeteren de verbinding met fans en klanten en zullen bijvoorbeeld minder vaak een ticket moeten terugbetalen aan hun bezoekers, zo stelt Doeland. 'Hoe graag ik ook zou willen dat het anders is, ik verwacht niet dat er voor de lente, misschien wel zomer 2021 grootschalige evenementen zullen plaatsvinden. De kans is vrijwel uitgesloten dat er in 2020 grote evenementen en festivals plaatsvinden. Streamen is, naast het organiseren van kleinschalige events, voorlopig de manier om verbinding met fans te maken.' Veel organisaties zijn al overgeschakeld naar het aanbieden van livestreams. Doeland: 'DGTL, de Effenaar, De Rotterdamse Doelen, Paradox, Paradiso en ook Q-dance en Tomorrowland zochten op deze manier verbinding met hun fans.'
Ruim 70% van de eventbezoekers geeft aan online geïnformeerd te willen worden, volgens het tweede deel van het hetgrotecoronaonderzoek.nl, gehouden onder 2.500 liefhebbers van festivals en evenementen. Liefst 80% van de ondervraagden wil via social media verbinding houden met evenementen, ook als die er niet zijn. Doeland: 'Streams zijn dus slechts het begin van een fanrelatie; er zijn tal van mogelijkheden om in contact te blijven met je publiek.'
Doeland tot slot: 'Streaming geldt als de verbindende factor tussen fan, klant, artiest en festivals, samen met de juiste inzet van websites, social media, nieuwsbrieven en chatbots. Dat wordt de winnende formule op korte en middellange termijn. Maar deze vlieger ook op na de coronaperiode. Evenementen en optredens worden een hybride model tussen analoog en digitaal. De sector kan nu met een doorstart beginnen, door in te zetten op het versnellen van de digitale ontwikkeling van de organisatie.'
-
Lucas Boon
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Jezelf als marketeer slim blijven uitvinden
- Thijs Gussenhoven van Heineken over het belang van VVAL voor...
- Marga Stehmann van Carhartt: 'Blijf als merk trouw aan je roots'
- Vita Kovalenko van AON: 'Marketing kan helpen de wereld te...
- Martijn Delahaye van Afas Software: 'Inspiratie is nutteloos...
- Bestedingen digital advertising Nederland stijgen naar 3,7...
Laatste Nieuws
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend:... 19-04-2024
- Joris van Dijk van BoerenBed Ik klim... 18-04-2024
- Bestedingen digital advertising... 17-04-2024
- Beeckestijn start opleiding AI... 17-04-2024
- Martijn Delahaye van Afas Software:... 15-04-2024
- Thijs Gussenhoven van Heineken over... 11-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing