Covid19 verandert werkcultuur ingrijpend
- B2b
- 9 jul 2020 @ 10:26
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Onderzoek
- 9 jul 2020 @ 10:26
- Sjaak Hoogkamer
Microsoft publiceert het tweede rapport van de Work Trend Index met nieuwe inzichten over zowel de goede als slechte aspecten van werken op afstand.
Deze bevindingen geven Microsoft inzicht in hoe werk in de toekomst zal veranderen en hoe we daar op de best mogelijke manier mee om kunnen gaan.
Vergaderen op afstand wordt (mentaal) vermoeiender
• Mensen geven aan vergaderen op afstand steeds vermoeiender te gaan vinden. Maar zelfs nu de maatregelen versoepelen en werkplekken langzaamaan weer opengaan, geeft men aan weer op kantoor te werken uitdagender te vinden dan vóór de pandemie.
• Metingen van hersengolven laten zien dat aanhoudende concentratie bij videovergaderingen tot vermoeidheid leidt. Zo zien we dat vermoeidheid zich manifesteert na 30 tot 40 minuten in een vergadering. Het moeilijker oppikken van non-verbale signalen, weinig interactie tijdens het schermdelen, maar ook meer schermtijd en het meer moeten focussen zijn hier de belangrijkste factoren in.
Een lichtpuntje: COVID-19 heeft de werkcultuur wellicht voor altijd veranderd
• Werken vanuit huis stimuleert bij meer dan twee derde van de ondervraagden meer empathie richting collega's over de hele wereld. Dit omdat ze nu een beter beeld hebben van hun privéleven.
• In sommige gevallen heeft op afstand werken zelfs bijgedragen aan inclusiviteit. Meer dan de helft van de medewerkers voelt zich meer betrokken als iedereen op afstand deelneemt aan vergaderingen.
• Meer dan de helft van de ouders die werden ondervraagd hadden moeiten met het vinden van een balans tussen het huishouden en werkverantwoordelijkheden. Millenials en generatie Z zeggen het meest moeite te hebben met het vinden van een balans ten opzichte van oudere generaties.
De 9 tot 5 werkdag is langzaam aan het vervagen
• Mensen werken vaker in Teams in de ochtend- en avonduren, maar ook in het weekend. Tussen 08:00 en 09:00 en 18:00 tot 20:00 ziet Microsoft een toename van tussen de 15% en 23%. In het weekend neemt dat nog meer toe: daar is een toename van 200%.
• Enerzijds voelen mensen zich flexibeler en productiever, terwijl andere ondervraagden juist aangeven dat werktijden langer worden en er sneller een update wordt verwacht.
Fysieke kantoren zullen niet verdwijnen
• Managers en medewerkers zijn het erover eens: thuiswerken moet een optie zijn voor de lange termijn. 82% van de managers verwacht na de pandemie flexibeler vanuit huis te kunnen werken. Het gemiddelde onder alle ondervraagden, managers en medewerkers is lager, namelijk 71%.
• Toch komen er ook een aantal pijnpunten aan het licht: slechts 35% heeft een eigen werkruimte thuis en bijna tweederde geeft aan zich minder verbonden te voelen met collega's.
• Afleidingen, (sociale) verbindingsproblemen en het gebrek aan een ergonomische werkomgeving waren dan ook punten die sterk naar voren kwamen tijdens het onderzoek en vragen dan ook extra aandacht in de toekomstige manier van werken.
Nieuwe functies in Teams
Microsoft brengt een nieuwe reeks Teams updates uit om de technologische uitdagingen van deze tijd aan te pakken en bij te dragen aan een gezondere en betere werkomgeving.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Marketeer ANWB Lars Smit: Brandreview Validators was voor ons...
- [column] Concurreren met je eigen merken: goed idee?
- Martijn Jaartsveld, strategy director Stroom: Validators...
- Hokra zet met behalen ISO-certificering significante stap in...
- B2B-campagne autoverhuurder Enterprise op Europese luchthavens
- [column] SXSW: Is eenzaamheid marketingkans?
Laatste Nieuws
- Martijn Jaartsveld, strategy... 15-03-2024
- Hokra zet met behalen... 08-03-2024
- B2B-campagne autoverhuurder... 07-03-2024
- Marketeer ANWB Lars Smit:... 07-03-2024
- Lemon en Abovo Maxlead: master the... 05-03-2024
- Brandreview non-alcoholische... 04-03-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing