Hoe in te spelen op veranderende marktbehoefte
- B2b
- 9 jul 2020 @ 10:48
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Customer Experience
- 9 jul 2020 @ 10:48
- Sjaak Hoogkamer
Ondernemers hebben op dit moment minder vertrouwen in de toekomst dan tijdens de financiële crisis waardoor ze inzetten op kostenbesparing en onvoldoende inspelen op veranderende marktbehoeften.
Dat komt volgens Hanneke Vogels (l. op foto boven), Managing Partner van Stryfes en dr. Wouter van den Berg (r. op foto), neurowetenschapper en eigenaar van BrainCompass, doordat ze niet rationeel handelen. Van den Berg: ‘Dit leidt op termijn tot onnodig veel faillissementen en bedreigt daarmee de Nederlandse economie. Deze drie tips zorgen ervoor dat bestuurders met succes inspelen op veranderende marktbehoeften.’
Vogels: ‘We willen leiders van organisaties vooruithelpen. Samen met Van der Berg kwam ik tot de conclusie dat te veel bedrijven op de korte termijn focussen. Daardoor hollen bedrijven zichzelf uit en gaan ze onnodig failliet. Dat is doodzonde.’
Tip 1: Speel in op korter toekomstperspectief kopers
Het ondernemersvertrouwen is naar een niveau gedaald dat lager ligt dan tijdens de financiële crisis. Van den Berg: ‘Dat is apart, want de effecten van de coronamaatregelen zijn nog niet merkbaar. Ook is de zakelijke dienstverlening – op de uitzendbranche na – niet direct geraakt door de corona-maatregelen. In het eerste kwartaal van 2020 groeiden de zakelijk dienstverleners met twee procent en in hetzelfde kwartaal daalde het vertrouwen van ondernemers naar -40,3. Dat is op z’n zachtst gezegd opmerkelijk.’
Vogels: ‘Als reflex investeren bedrijven alleen in projecten die direct tot een betere kostenstructuur leiden. De koper verplaatst zijn perspectief van twaalf tot achttien maanden naar maximaal zes maanden. Verkopers passen hun aanpak daar niet op aan. Persoonlijke ontmoetingen maakten weliswaar plaats voor videocalls, maar verder is er weinig veranderd. De markt wil minder lange verbindingen aangaan, dus is het zaak daarop in te spelen.’
Tip 2: Zie het gebrek aan handelingsmogelijkheden als een kans
Van den Berg: ‘Tijdens deze crisis heeft ons brein het hoogste niveau van onzekerheid bereikt. Feitelijk kan het nu niets anders dan terugvallen op wat sommigen ook wel het reptielenbrein noemen. En daarin zijn slechts drie modi operandi: Fight, Flight of Freeze. Kosten snijden lijkt vechtgedrag, maar is in feite kopieergedrag. Deze kettingreactie leidt tot een handeling-vacuüm.’
Ondernemers moeten meer inspelen op veranderende marktbehoeften
Het gebrek aan handelingsmogelijkheden biedt ook een kans. Volgens Vogels is het zaak om hierop in te spelen. ‘Er ligt immers geen handleiding klaar voor de post-corona-tijd, dus is er ruimte voor wezenlijke verandering. Wie mogelijkheden biedt om op korte termijn impact te maken en op lange termijn een transformatie te realiseren, verovert de harten van de markt. Dit is het moment voor innovatie en disruptie.’
Tip 3: Voeg extra veel waarde toe bij huidige klanten
‘Voeg extra veel waarde toe voor je huidige klanten. Net als alle andere ondernemingen hebben zij nu extra veel last van onzekerheid. Door hen nu goed te helpen verzeker je jezelf van langdurige loyaliteit. Retentie en goede referenties zijn twee belangrijke ingrediënten voor toekomstige groei,’ aldus Vogels.
‘Door een betekenisvolle relatie aan te gaan met een ander maken we in ons brein oxytocine aan. Deze stof zorgt voor onderling vertrouwen. Hierdoor ontstaat de ruimte om samen te innoveren en op een fundamenteel niveau de relatie op te bouwen,’ aldus Van den Berg.
BrainCompass is een assessment platform dat de ontwikkeling van professionals vanuit het biologisch mensbeeld verklaard en verbeterd. Stryfes combineert Economie, Psychologie en Technologie om de beste salesstrategieën bij bedrijven te adviseren en implementeren.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
- ondernemers
- disruptie
- kopers
- Wouter vanden Berg
- Hanneke Vogels
- waarde
- marktbehoeften
- innovatie
- klanten
- Covid19
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Marketeer ANWB Lars Smit: Brandreview Validators was voor ons...
- [column] Concurreren met je eigen merken: goed idee?
- Martijn Jaartsveld, strategy director Stroom: Validators...
- Hokra zet met behalen ISO-certificering significante stap in...
- B2B-campagne autoverhuurder Enterprise op Europese luchthavens
- [column] SXSW: Is eenzaamheid marketingkans?
Laatste Nieuws
- Martijn Jaartsveld, strategy... 15-03-2024
- Hokra zet met behalen... 08-03-2024
- B2B-campagne autoverhuurder... 07-03-2024
- Marketeer ANWB Lars Smit:... 07-03-2024
- Lemon en Abovo Maxlead: master the... 05-03-2024
- Brandreview non-alcoholische... 04-03-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing