Peilstok corona: Flagship nummer 1 dagcruise vaart weer

Peilstok corona: Flagship nummer 1 dagcruise vaart weer
  • B2b
  • 31 jul 2020 @ 08:53
  • 8966 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Awards

Corona zette de wereld stil en dus ook de rondvaartboten in Amsterdam. De jonge rederij Flagship Amsterdam moest ook noodgedwongen de boten aan de kant houden. Inmiddels varen ze weer en zijn ze verkozen tot nummer 1 ‘Beste dagcruise van de wereld’ op Tripadvisor.

De selectie van de winnaars van TripAdvisor Travelers’ Choice is gebaseerd op miljoenen geregistreerde reviews in het afgelopen jaar. ‘Te gek dat we dit nu al hebben mogen bereiken,’ aldus Rasmus Emmelkamp, mede-eigenaar van Flagship Amsterdam.

Emmelkamp: ‘Waaraan hebben we deze nummer 1 plaats te danken? Zoals onze gasten schrijven: We hebben een onwijs gaaf, jong en enthousiast team – dat zorgt voor een hoog entertainment gehalte, weet wat gastvrijheid is en de lekkerste drankjes inschenkt. Daarnaast hebben we ook prachtige (open) boten waar je in gezien wilt worden.’

Flagship Amsterdam is dit jaar niet alleen beoordeeld als nummer 1 ‘Beste dagcruise van de wereld’, maar ook als nummer 2 ‘Beste ervaring van Europa’ en nummer 3 ‘Beste ervaring van de wereld’.

Flagship Amsterdam biedt verschillende rondvaarten aan in hartje Amsterdam. In 2017 zijn ze gestart met 3 boten en dat aantal is inmiddels uitgegroeid naar 24.

Brigit Heddes is bij de rederij verantwoordelijk voor marketing & design.

Hoe is het jullie vergaan de afgelopen maanden?

‘Helaas hebben wij ook 3 maanden stilgelegen. Normaal begint in april ons seizoen, dus het werd wel weer tijd. Inmiddels zien we langzamerhand de toeristen weer terugkomen. De toeristen die komen zijn voornamelijk afkomstig uit de buurlanden en Nederlanders die kiezen voor een dagje weg in eigen land. We merken dat onze open sloepen voor de rondvaart meer in trek zijn dan de ‘dichte glazen bakken’. Mensen willen in de open lucht zitten. De coronacrisis heeft ook veel effect gehad op onze schippers en hostessen die maanden niet hebben kunnen varen. De 1,5 meter maatschappij heeft daarnaast ook veel effect op onze onderneming. Op dit moment kunnen we onze boten maar voor 25% vullen met passagiers vanwege de 1,5 meter afstand.’

Zijn er ingrijpende zaken aangepast qua marketing en reclame?

‘We hebben onze strategie moeten herzien. We richtten ons in eerste instantie op passanten en toeristen uit verre landen, maar nu focussen we ons meer dan voorheen op de online sales, onze OTA’s (Online Travel Agency -red.) en toeristen uit eigen land of buurlanden. We zijn er van bewust dat onze gasten flexibiliteit vanuit ons verwachten, dus kunnen ze altijd omboeken naar een ander moment. Dit communiceren wij dan ook wanneer er een ticket wordt geboekt.  Onze marketingstrategie is sowieso heel anders dan andere bedrijven in deze branche. Wij bestaan nog maar 2,5 jaar en moeten ons zien te bewijzen tegenover de grote ouderwetse rederijen die al 20 jaar bestaan met een groot marketingbudget. Wij hebben een klein marketingbudget en ons marketingtool zijn onze gasten zelf. Je kunt zeggen dat al onze gasten onze ambassadeurs zijn. Als ze onze tour leuk hebben gevonden, laten ze een review achter. Dit pusht ons weer om te blijven focussen op de kwaliteit en de ervaring. Doordat iemand oprecht zijn mening deelt, weten anderen wat ze te wachten staat en kunnen wij daar ook weer van leren. Een mooi voorbeeld was toen we een review kregen van iemand die het jammer vond dat we plastic rietjes gebruikten. Die dag hebben we nog besloten om voortaan papieren rietjes bij de drankjes te serveren. We varen al met 100% elektrische boten en serveren drankjes in biologisch afbreekbare bekers, maar met deze stap komen we nog meer dichtbij een duurzame manier van toerisme.’

Wij hebben een klein marketingbudget en ons marketingtool zijn onze gasten zelf. Je kunt zeggen dat al onze gasten onze ambassadeurs zijn

Zie je opmerkelijke verschuivingen bij klanten en waarom?

‘Voorheen mochten wij veel gasten ontvangen vanuit bijvoorbeeld Amerika en UK. Inmiddels zien we meer buurlanden en Nederlanders naar de stad komen om te genieten van een prachtige rondvaart. Aan het begin hadden we verwacht dat meer toeristen een mondkapje zouden dragen, maar we zien dat veel toeristen zich vertrouwd voelen in de open lucht met een klein gezelschap aan boord.

Is er herstel te zien in de rondvaart?

‘Toeristen komen langzamerhand terug, het trekt steeds meer aan, maar we zijn er nog lang niet! We zijn blij dat de lokale markt met ons mee komt varen en toerist in eigen land is. Het gaat nog wel even duren voordat de toeristen uit verre landen terugkomen, maar voor nu zijn we blij dat we als een van de weinige rederijen open zijn en rond mogen varen! Een bijzonder moment was toen de eerste boten weer gingen varen. De grachten en straten waren praktisch leeg en dit was een prachtig gezicht voor de gasten aan boord. Nog nooit was Amsterdam zo stil en leeg. Natuurlijk is dit niet wat we voor ogen hadden, maar het was wel een unieke ervaring. Doordat we met veel minder op een boot varen dan normaal, leek het voor velen alsof ze een privéboot hadden. We zagen de ene 5-sterren review na de andere. Erg belonend om te lezen dat we de gasten weer een onwijs gave ervaring hebben kunnen geven.’

Wat zie jij momenteel voor marketeers als de grootste uitdaging en dan vooral ten opzichte van de coronacrisis uiteraard?

‘Houd het hoofd koel en durf te veranderen. Pas je product, communicatie en marketing aan op de behoeften van de klant. Daarnaast is het op dit moment nog belangrijker om online zichtbaar te zijn. In maart zijn wij direct bezig geweest met het online boeken van nog meer producten en het optimaliseren van onze teksten en foto’s. Gelukkig hebben wij goede partners die ons daarbij helpen.’

Hoe ziet de wereld van reclame en marketing er over 5 maanden uit denk je?

‘Dat is moeilijk te zeggen. Vandaag kijken we naar morgen. Ik denk dat we creatiever moeten gaan denken en meer moeten samenwerken met elkaar. We moeten accepteren dat het niet meer wordt zoals het was – maar speel in op het nieuwe normaal.’

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken